Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Noiembrie 2024

Proiect de modificare a Codului fiscal - schimbari preconizate in domeniul impozitului pe venit


In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
 
Redam mai jos principalele modificari propuse in materie de impozit pe venit:

1. Clarificari privind data de la care o persoana fizica nerezidenta devine rezidenta in Romania, respectiv din prima zi a sosirii in Romania daca are o prezenta in tara noastra mai mare de 183 de zile sau prima zi in care declara ca centrul intereselor vitale se afla in Romania. 


Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
2. Venituri din activitati independente
  • Impunerea veniturilor din transferul activelor din patrimoniul afacerii. In prezent, Codul fiscal prevede ca se includ in venitul brut castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Proiectul propune sa fie excluse din venitul brut doar contravaloarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, ramase la incetarea definitiva a activitatii. Totodata, nu sunt cheltuieli deductibile, cheltuielile cu amortizarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, potrivit legii.
  • Noi reguli in cazul transformarii/schimbarii formei de exercitare a unei activitati cu aplicabilitate  pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2020.
In prezent, normele de aplicare a Codului fiscal prevad ca, in cazul schimbarii modalitatii de exercitare a unei activitati, precum si al transformarii formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, in conditiile continuarii activitatii, se include in venitul brut al afacerii care urmeaza sa se transforme/schimbe si contravaloarea bunurilor si drepturilor care trec in patrimoniul afacerii in care s-a transformat/schimbat.

Prin Proiectul de ordonanta se propune modificarea acestor prevederi, pentru evitarea unei duble impozitari. Astfel, pentru veniturile din activitatii independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, in situatia transformarii/schimbarii formei de exercitare a unei activitatii potrivit legislatiei in materie, se propun urmatoarele reguli:

a. nu se include in venitul brut al activitatii care urmeaza sa se transforme/schimbe, si nu este supusa impozitarii contravaloarea bunurilor si drepturilor, inclusiv creantele neincasate care se transfera in patrimoniul afacerii in care s-a transformat/schimbat;

b. pentru cheltuielile reprezentand sumele datorate de entitatea care se transforma/schimba, la data transformarii/schimbarii, se respecta regulile generale privind deducerea cheltuielilor la entitatea in care s-a transformat/schimbat;

c. in venitul brut al activitatii care urmeaza sa se transforme /schimbe se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec in patrimoniul personal al contribuabilului, la momentul transformarii/schimbarii activitatii, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare. Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.
 
       
3. Venituri din salarii si asimilate salariilor

In materie de ajutoare neimpozabile proiectul propune urmatoarele:
  • includerea in categoria ajutoarelor neimpozabile si a ajutoarelor pentru adoptie prevazute in contractul de munca. In prezent, pot fi acordate ajutoare neimpozabile doar pentru nastere, nu si pentru adoptia unui copil.
  • reformularea prevederilor privind cadourile neimpozabile astfel incat sa rezulte cu claritate persoanele care pot beneficia de aceste cadouri neimpozabile pentru fiecare dintre evenimentele mentionate la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal: in cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos nu depaseste 150 lei:
  • cadouri oferite salariatilor, cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase
  • cadouri oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie
  • cadouri oferite salariatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zile de 1 iunie.
  • plafonarea serviciilor turistice si/sau de tratament neimpozabile. Astfel, proiectul propune ca serviciile turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, sa fie neimpozabile, in masura in care valoarea  totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.
  • includerea in categoria veniturilor neimpozabile a avantajelor sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. l) care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, aflate in patrimoniul persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare al microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati.
  • reglementarea obligatiei de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului in cazul avantajelor in bani si in natura primite de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz. Proiectul propune ca:
  • in cazul avantajelor in bani si in natura primite de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine, dupa cum urmeaza:
  1. angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
  2. platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, in situatia in care acestia sunt rezidenti fiscali romani.
  • pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, precum si persoanelor fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, se propune reglementarea distincta a obligatiilor de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului pe venit si al contributiilor sociale in cazul avantajelor in bani si in natura primite de angajat de la terti, astfel:
    1. in cazul in care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, impozitul se calculeaza, se declara si se plateste de catre contribuabil.
    2. in cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective;
    3. in cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective.

4. Venituri din cedarea folosintei bunurilor
  • modificarea prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din inchirierea in scop turistic, de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, incepand cu 1 ianuarie 2020.
Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata:
  • impunerea veniturilor din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere cuprins intre unu si 5 camere inclusiv, in cursul unui an fiscal, pe baza normei anuale de venit iar in cazul depasirii numarului de 5 camere de inchiriat, incepand cu anul fiscal urmator determinarea venitului net se realizeaza in sistem real.
In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, proiectul propune ca nivelul normelor anuale de venit sa se stabileasca pe categorii de localitati, in functie de amplasamentul locuintei si sa se ajusteze in functie de urmatoarele criterii:
  1. inexistenta mijloacelor de transport in comun rutiere sau feroviare;
  2. situarea locuintei in mediul rural;
  3. materialele de constructii din care sunt construite cladirile in care sunt situate camerele sunt altele decat beton sau caramida;
  4. lipsa cel putin a uneia dintre urmatoarele utilitati, de care beneficiaza imobilele din care fac parte camerele inchiriate prin racordare la reteaua publica: apa, canalizare, energie electrica, gaz;
  5. grupul sanitar aferent camerei inchiriate nu este pus in exclusivitate la dispozitia turistilor;
  6. suprafata camerei inchiriate in scop turistic nu depaseste 15 mp.
  • Reglementarea noilor reguli de stabilire a impozitului final pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic, determinate pe baza normelor de venit precum si pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal
 
5. Venituri din investitii
  • redefinirea sursei pentru veniturile din operatiuni cu instrumente financiare derivate, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Codului fiscal. Veniturile sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite in Romania sau in strainatate, daca sunt realizate printr-un intermediar, rezident fiscal roman la care  persoana fizica are deschis contul.
  • modificarea prevederilor referitoare la titlurile dobandite in cadrul sistemului stock options plan, pentru corelare cu reglementarile ce vizeaza definirea notiunii respective in Codul fiscal.
  • modificarea termenului de depunere  a  declaratiei informative privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil cat si modificarea termenului de transmitere catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/pierderilor, in forma scrisa, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului fiscal, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul anterior de catre intermediari, societati de administrare a investitiilor sau societati de investitii autoadministrate. In anul 2019 termenul a fost 31 ianuarie inclusiv al anului urmator. Prin proiect se propune revenirea la termenul anterior – ultima zi a lunii februarie.

6. Venituri din premii
  • preluarea in categoria veniturilor neimpozabile a reducerilor comerciale de pret acordate persoanelor fizice, altele decat cele acordate contribuabililor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
 
7. Venituri din alte surse
  • includerea in categoria veniturilor din alte surse a indemnizatiilor lunare pentru limita de varsta acordate persoanelor care au exercitat calitatea de primar, viceprimar, presedinte al consiliului judetean si vicepresedinte al consiliului judetean, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ si stabilirea tratamentului fiscal al acestora de la 01 ianuarie 2020;
  • reglementarea  distincta a regimului fiscal aplicabil veniturilor obtinute de catre cesionari de la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor ca urmare a valorificarii dreptului de creanta dobandit in legatura cu masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania potrivit prevederilor Legii nr. 165/2013. Prin cesionar se intelege persoana, alta decat titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau mostenitorii legali, ori testamentari ai acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut si se retine la sursa, la fiecare plata, de catre Casa de Economii si Consemnatiuni. 
 
Alte propuneri in materie de impozit pe venit:
  • modificarea termenului de depunere a Declaratiei unice pentru contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, pentru care impunerea este finala -  in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti si respectiv pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an, pentru contractele in curs, in cazul celor care au incheiat contractele respective in anii anteriori.
  • reglementarea obligatiei de completare si depunere a declaratiei pentru persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente/activitati agricole determinate pe baza normelor de venit sau in sistem real, in termen de 30 zile de la obtinerea certificatului.
  • acordarea creditului fiscal pentru veniturile din strainatate si in situatia in care persoana fizica rezidenta dovedeste plata impozitului in strainatate cu documente justificative eliberate de platitorul de venit/agentul care retine la sursa impozitul sau copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depusa/depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia. In prezent creditul fiscal se acorda doar daca plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv.
  • modificarea termenului de depunere a Declaratiei nr. 205 – revenirea la ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. In anul 2019, pentru veniturile din anul 2018, termenul a fost 31 ianuarie.
 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect

Modificari ale accizelor la produse alcoolice pentru 2025 - 2026

de Profeanu Laura 17 Nov 2024
Ministerul Finantelor a propus un proiect de Ordonanta de Urgenta care introduce un calendar de crestere graduala a accizelor pentru anumite produse alcoolice, aplicabil in perioada 2025-2026. Scopul principal al acestei initiative este cresterea predictibilitatii fiscale si sprijinirea operatorilor economici din industria alcoolului si bauturilor alcoolice. Accizele si modificarile ...

Notarii publici vor putea solicita inregistrarea fiscala a nerezidentilor in Romania

de Profeanu Laura 17 Nov 2024
Un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG), publicat recent de Ministerul Finantelor pentru dezbatere publica, propune posibilitatea ca notarii publici sa solicite inregistrarea fiscala in Romania a persoanelor nerezidente, in contextul raporturilor juridice fiscale legate de impozitele locale pentru proprietati imobiliare. Procedura de inregistrare fiscala a nerezidentilor Conform ...

Bonificatia majorata pentru contribuabilii corecti: de la 3% la 5% in 2024

de Profeanu Laura 12 Nov 2024
Un nou proiect de lege vine cu vesti bune pentru contribuabilii romani care si-au respectat obligatiile fiscale in mod exemplar: bonificatia acordata acestora va creste de la 3% la 5% din valoarea impozitelor datorate si achitate in termen, pentru anul 2024. Parlamentul intentioneaza sa aprobe aceasta modificare in curand, proiectul fiind deja adoptat de comisiile Camerei Deputatilor si ...
Oct312024

Locul prestarii

de Alexandru Palaghia valabil la 31 Oct 2024
Intrebare: Firma noastra A factureaza servicii de proiectare catre firma B (firma din Romania platitoare de TVA). La randul ei, firma B refactureaza aceste servicii catre firma C (firma din Germania, platitoare de TVA). Intrebarea este cum factureaza firma A catre firma B serviciile, cu TVA sau fara TVA. Mentionam ca: 1. Firma A efectueaza serviciile de proiectare la birou in Romania. Mai sunt ...

Propuneri de modificare a sanctiunilor in Sistemul RO e-Transport

de Profeanu Laura 28 Oct 2024
Avand in vedere proiectul de OUG pentru modificarea si completarea OUG nr. 41/2022 privind RO e-Transport, prezentat recent in transparenta decizionala, se propun cateva modificari menite sa ajusteze cerintele sistemului la realitatile operationale ale contribuabililor si sa echilibreze sanctiunile impuse pentru nerespectarea obligatiilor de raportare. In textul modificat, se observa o ...

Noi masuri propuse in sprijinul operatorilor economici in contextul utilizarii caselor de marcat

de Profeanu Laura 28 Oct 2024
Guvernul Romaniei a publicat un proiect de ordonanta de urgenta care aduce modificari in legislatia privind obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale. Modificarile vizeaza atat amanarea aplicarii unor sanctiuni, cat si introducerea unor exceptii de la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Aplicarea dispozitiilor art. 10 lit. cc) si art. 11 alin. ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect keyboard_double_arrow_right
In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.