Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Decembrie 2024

Proiect de ordin: Clarificari referitoare la raportarea privind durabilitatea pentru entitatile din tari terte

29 Nov 2024

Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin menit sa aduca clarificari suplimentare cu privire la aplicarea Directivei (UE) 2022/2464 privind raportarea privind durabilitatea de catre intreprinderi (CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive). Propunerea vizeaza imbunatatirea conformitatii legislative pentru filialele si sucursalele din Romania ale entitatilor reglementate de dreptul unei tari terte.

Contextul legislativ actual

Directiva (UE) 2022/2464, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 16 decembrie 2022, a introdus cerinte extinse privind raportarea durabilitatii in UE. In Romania, transpunerea acestei directive s-a realizat prin OMF nr. 85/2024, publicat in Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Actul national a adus modificari vaste reglementarilor contabile aprobate prin Ordinu 1802/2014, insa, ulterior publicarii OMF nr. 85/2024, in urma evaluarii efectuate de Ministerul Afacerilor Externe asupra tabelului de concordanta dintre directiva si legislatia nationala, s-a apreciat ca fiind necesara aducerea unor clarificari in ceea ce priveste scutirile aplicabile cu ocazia elaborarii situatiilor financiare anuale consolidate, raportat la cerintele de durabilitate.

Prevederile reglementate de proiectul de ordin

Proiectul de ordin propune modificari in Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si consolidate aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, pentru a asigura coerenta cu Directiva (UE) 2022/2464:

  1. Clarificari pentru sucursale ale entitatilor din tari terte

La punctul 492.29, se va introduce un nou alineat (5):

„Prevederile prezentului punct se aplica, de asemenea, sucursalei situate in Romania, a unei entitati reglementate de dreptul unei tari terte.”

  1. Declaratii in lipsa opiniei de asigurare

La punctul 492.30, alineatul (2) este modificat pentru a preciza:

„In cazul in care entitatea dintr-o tara terta nu transmite opinia de asigurare in conformitate cu alin. (1), filiala sau sucursala face o declaratie in care precizeaza ca entitatea dintr-o tara terta nu a pus la dispozitie opinia de asigurare necesara.”

Obligatiile actuale privind raportarea durabilitatii

conform reglementarilor in vigoare (OMFP nr. 1.802/2014) sectiunea 7.2.1 punctul 492.29

Raportul privind durabilitatea comunicat de filiala trebuie intocmit in conformitate cu standardele adoptate de catre Comisia Europeana in temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE. Prin derogare, raportul privind durabilitatea poate fi intocmit in conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de catre Comisia Europeana in temeiul  art. 29b din Directiva 2013/34/UE.

In cazul in care informatiile cerute pentru intocmirea raportului privind durabilitatea, nu sunt disponibile, filiala ii solicita entitatii dintr-o tara terta sa ii transmita toate informatiile necesare pentru a-si putea indeplini obligatiile. In cazul in care nu sunt transmise toate informatiile solicitate, filiala intocmeste, publica si pune la dispozitie raportul privind durabilitatea, care contine toate informatiile aflate in posesia sa, obtinute sau dobandite, si face o declaratie in care precizeaza ca entitatea dintr-o tara terta nu a pus la dispozitie informatiile necesare.

Opinia de asigurare

Raportul privind durabilitatea trebuie publicat, insotit de o opinie de asigurare emisa de una sau mai multe persoane sau firme autorizate sa emita o opinie cu privire la asigurarea raportarii privind durabilitatea in temeiul dreptului intern al entitatii dintr-o tara terta sau al legislatiei nationale. In cazul in care entitatea dintr-o tara terta nu transmite opinia de asigurare, filiala face o declaratie in care precizeaza ca entitatea dintr-o tara terta nu a pus la dispozitie opinia de asigurare necesara.

Concluzii

Proiectul de ordin reprezinta un pas in directia aplicarii unitare a cerintelor privind durabilitatea, contribuind la cresterea transparentei si a responsabilitatii corporative. Sucursalele si filialele entitatilor din tari terte vor trebui sa isi adapteze procesele interne pentru a respecta noile cerinte, si sa monitorizeze atent evolutia legislatiei privind aspectele de durabilitate, care inseamna factori de mediu, factori sociali si care privesc drepturile omului si factori de guvernanta, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiti la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect de ordin

Proiect de ordin: Contabilizarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri pentru membrii grupurilor fiscale

de Profeanu Laura 29 Nov 2024
Ministerul Finantelor a publicat un proiect de ordin care aduce clarificari privind contabilizarea impozitului pe profit rezultat din decontarile efectuate intre membrii unui grup fiscal, inclusiv atunci cand este aplicabil impozitul minim pe cifra de afaceri. Modificarile urmaresc adaptarea reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014 la completarile recente ale Codului Fiscal, ...

Proiect de ordin: Reglementarile contabile pentru societatile cu valori mobiliare retrase de la tranzactionare

de Profeanu Laura 29 Nov 2024
Ministerul Finantelor a propus un nou proiect de ordin care aduce clarificari importante referitoare la reglementarile contabile aplicabile societatilor ale caror valori mobiliare nu mai sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata. Proiectul isi propune sa elimine lacunele legislative existente si sa ofere un cadru clar si predictibil pentru aceste entitati. Cadrul actual de ...

Proiect de ordin de modificare a Declaratiei privind situatia de trezorerie

de Profeanu Laura 29 Nov 2024
Ministerul Finantelor a publicat recent un proiect de ordin care priveste obligatia de raportare si intocmire a Declaratiei privind situatia de trezorerie, introdusa prin Ordinul ministrului finantelor nr. 470/2024. Proiectul a fost pus in dezbatere publica si urmeaza sa fie aprobat si publicat in Monitorul Oficial pentru a intra in vigoare. Perioada de raportare pentru situatia de ...

Procedura de acordare a amanarii la plata - Proiect de ORDIN al ministrului finantelor, pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare

de Profeanu Laura 17 Sep 2024
Conform art. 3 din Proiectul de ordin, debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, potrivit OUG nr. 107/2024 privind amnistia fiscala, prin depunerea unei notificari, astfel: - la registratura organului fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV; - prin ...

Proiect de majorare a sumelor acordate pentru tichetele culturale

de Profeanu Laura 03 Sep 2024
Tichetele culturale reprezinta bilete de valoare oferite angajatilor, fie lunar, fie ocazional, pentru a acoperi costurile unor servicii si bunuri culturale. Schimbarile propuse in 2024 Recent, un proiect de ordin comun al ministrului finantelor si ministrului culturii a fost pus in dezbatere publica la data de 2 septembrie 2024, propunand o majorare a valorilor sumelor acordate pentru ...

Proiect de Ordin al presedintelui ANAF: Noul formular Notificare de conformare RO e-TVA

de Profeanu Laura 22 Aug 2024
Cu scopul simplificarii procesului fiscal si imbunatatirii conformitatii, ANAF a introdus formularul „Notificare de conformare RO e-TVA”. Initiativa face parte dintr-un proiect mai amplu de implementare a decontului precompletat RO e-TVA, care a intrat in vigoare incepand cu 1 august 2024. Potrivit OUG nr. 70/2024, contribuabilii vor beneficia de deconturi precompletate pentru ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect de ordin keyboard_double_arrow_right