Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Noiembrie 2024

Proiect de ordin! Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri


Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.
 
Printre altele, proiectul propune modificarea instructiunilor pentru aplicarea scutiri de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri ca urmare a modificarilor la nivelul Uniunii Europene introduse de la 01 ianuarie 2020 prin Regulamentul pe punere in aplicare (UE) nr. 2018/1912 al Consiliului de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011.
 
Art. 45 a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912, prevede ca in situatia in care se indeplinesc conditiile de la alin. (1) lit. a) si b) ale acestui articol, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii. In acest caz, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011.
 
Prin Proiectul de ordin se propune definirea persoanelor independente (parti care nu sunt considerate afiliate potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal), precum si posibilitatea ca, in situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a  alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul nr. 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii furnizorul sa beneficieze de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
In situatiile care nu se incadreaza in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011, Proiectul de ordin propune justificarea transportului bunurilor din Romania in alt stat membru conform prevederilor art. 10 din instructiuni. Astfel de situatii pot fi, fara a se limita la acestea, cele in care:
  • transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator,
  • bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana,
  • persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora.
Se prezuma ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, daca furnizorul detine documente care justifica transportul, precum:

a) in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;

b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru, dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;

c) in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):

1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri, si

2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, si

3. o declaratie scrisa din partea cumparatorului care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie; aceasta declaratie scrisa cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;
 
Organele fiscale pot respinge o prezumtie care a fost efectuata conform acestor prevederi in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.
 
Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia de a depune o Declaratie recapitulativa sau aceasta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente. Conform proiectului, se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.

Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:

a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in Declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva;

b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre tva

Nov222024

Tratamentul TVA al achizitiei de licente

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea noastra a platit Licenta Autocad pentru o perioada de 1 an la o societate din Irlanda, care are numar valid de TVA. Factura este emisa cu taxare inversa. Va rog sa imi spuneti ce obligatii declarative avem pentru aceasta cheltuiala. La ce articol de la achizitii intracomunitare din codul fiscal ar putea fi incadrata? In declaratia 300 la ce linii trebuie trecuta? Va multumesc!
Nov222024

Regim TVA bilete de avion pentru transport pe teritoriul Romaniei, operator din Polonia

de Gina Popescu valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societatea a achizitionat bilete de avion cu transport pe teritoriul Romaniei Bucuresti-Cluj. Furnizorul a emis factura cu cod de TVA de Polonia. Ce obligatii declarative exista pentru acest tip de operatiune. Se declara in D394 acesta operatiune la cartusul E "Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt ...

Cafele si ceaiuri: TVA 9% sau 19%? O decizie de referinta impotriva interpretarii ANAF

de Profeanu Laura 22 Nov 2024
Recent, Tribunalul Brasov a stabilit un precedent important in cazul unui contribuabil din industria HoReCa, anuland deciziile ANAF care impuneau diferente suplimentare de TVA pentru bauturile pe baza de cafea si ceai. Decizia vine ca raspuns la interpretarile controversate ale ANAF privind aplicarea cotei de TVA de 19% pentru aceste produse, in urma modificarilor legislative aduse de OG ...
Nov222024

Achizitie mijloc de transport second hand

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Un SRL cu activitate stomatologica, neplatitor de TVA, doreste sa achizitioneze o masina second hand din Germania de la o societate platitoare de TVA, in valoare de 20.000 euro. A obtinut codul de tva special. 1. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea si modul de completare? 2. Cat TVA trebuie sa plateasca din cei 20.000 euro (100% sau 50%)?
Nov222024

AIC de bunuri de la furnizor cu cod invalid de TVA

de Alexandru Palaghia valabil la 22 Nov 2024
Intrebare: Societate platitoare de tva a efectuat in luna septembrie o achizitie intracomunitara de bunuri de la un furnizor din Lituania, fara cod valid de tva in VIES. Factura are data de septembrie, dar am primit-o si inregistrat-o in luna octombrie. Furnizorul din Lituania fara cod valid de tva a emis factura cu tva 21%. Cum inregistrez aceasta factura? Aplic taxare inversa la valoarea integrala cu ...
Nov222024

Achizitii de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%

de Profeanu Laura valabil la 22 Nov 2024
TVA
Intrebare: Societatea A construieste locuinte rezidentiale. In anul 2022 a incheiat o promisiune de vanzare cu o societate B pentru un apartament si a incasat un avans (in regim de taxare inversa). In anul 2023 societatea B cesioneaza promisiunea unei persoane fizice (act incheiat la notar), iar societatea A storneaza avansul facturat societatii B si il refactureaza, cu TVA 5%, catre ...
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.