Proiect de ordin! Justificarea scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri

28 Feb 2020
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016.
Printre altele, proiectul propune modificarea instructiunilor pentru aplicarea scutiri de TVA pentru livrari intracomunitare de bunuri ca urmare a modificarilor la nivelul Uniunii Europene introduse de la 01 ianuarie 2020 prin Regulamentul pe punere in aplicare (UE) nr. 2018/1912 al Consiliului de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011.
Art. 45 a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912, prevede ca in situatia in care se indeplinesc conditiile de la alin. (1) lit. a) si b) ale acestui articol, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii. In acest caz, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011.
Prin Proiectul de ordin se propune definirea persoanelor independente (parti care nu sunt considerate afiliate potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal), precum si posibilitatea ca, in situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul nr. 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii furnizorul sa beneficieze de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
In situatiile care nu se incadreaza in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul nr. 282/2011, Proiectul de ordin propune justificarea transportului bunurilor din Romania in alt stat membru conform prevederilor art. 10 din instructiuni. Astfel de situatii pot fi, fara a se limita la acestea, cele in care:
- transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator,
- bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana,
- persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora.
a) in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;
b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru, dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;
c) in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):
1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri, si
2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, si
3. o declaratie scrisa din partea cumparatorului care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie; aceasta declaratie scrisa cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;
Organele fiscale pot respinge o prezumtie care a fost efectuata conform acestor prevederi in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.
Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia de a depune o Declaratie recapitulativa sau aceasta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente. Conform proiectului, se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.
Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:
a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in Declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva;
b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei Declaratii rectificative pentru perioada respectiva.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre tva
22Apr2025
Locul prestarii de servicii
de
Profeanu Laura
valabil la 22 Apr 2025
Intrebare:
O societate platitoare de TVA in Romania a desfasurat activitati de interpretare artistica la un eveniment organizat in Republica Moldova.
Din punct de vedere al TVA, cum se intocmeste factura de catre prestatorul roman catre beneficiarul persoana juridica organizatoare a evenimentului din Republica Moldova? Ce articol din Codul fiscal trebuie inscris pe factura? operatiunea este ...
22Apr2025
Achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, in cazul in care furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 22 Apr 2025
Intrebare:
1. Am o achzitie din UE fara TVA, firma nu apare in VIES. Trebuie sa inregistrez in D390 fara sa am cod valid in CIES, si in ce rand trec in d300? Trebuie sa achit TVA dupa suma asta? Cum inregistrez in Saga daca aveti posibilitatea sa-mi ziceti.
2. Am o factura de achizitie de marfa din China. Nu am DVI. Inregistrez in D300 in randul 30 si nu platesc tva aferent?
Multumesc.
22Apr2025
Scutiri TVA pentru transportul international
de
Profeanu Laura
valabil la 22 Apr 2025
Intrebare:
O firma platitoare de TVA din Romania presteaza servicii de transport marfa pe ruta Turcia - Romania si factureaza catre o societate platitoare de TVA din Romania. Factura se face cu TVA?
19Apr2025
Corectarea erorii privind TVA inregistrata eronat la stoc de marfa intr-o gestiune global-valorica
de
Profeanu Laura
valabil la 19 Apr 2025
Intrebare:
La un inventar s-a constatat ca exista un stoc de marfa, cu 2700 lei valoarea, inregistrat cu TVA 9%. TVA ul corect al acestor marfuri este de 19%. Gestiunea este global valorica. Va rog sa ma ajutati cu indicatii asupra modului in care trebuie facuta corect reglarea.
Multumesc!
Sarbatori Pascale binecuvantate!
20Apr2025
Contract de mandat cu loteria romana
de
Vera Constantin
valabil la 20 Apr 2025
Intrebare:
O societate are contract de mandat cu loteria nationala pentru vanzare de lozuri, bilete de loterie si aparate de jocuri de noroc. Lozurile le primeste pe baza de factura si le achita cu chitanta. Pentru celelalte aparate depune banii in contul loteriei de doua ori pe saptamana si la inceputul lunii urmatoare societatea emite o factura catre loterie cu valoarea comisionului comunicata de ...
17Apr2025
Locul prestarii de servicii
de
Profeanu Laura
valabil la 17 Apr 2025
Intrebare:
Am primit o factura de reparatii masina de la un service din Italia, in valoare de 177 euro plus TVA, in total 216 euro. De fapt, am platit si am primit chitanta pentru 177 euro. I-am furnizat pentru facturare CUI-ul de Romania, neplatitor de TVA, desi detinem si cod intracomunitar de TVA. Este corect cum a facturat service-ul din Italia? Cum ar factura daca ii furnizez codul intracomunitar de ...
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right