Proiect de OUG: Digitalizarea procedurii de aplicare a sanctiunilor
Autoritatile fiscale din Romania isi indreapta atentia catre simplificarea si eficientizarea procesului de aplicare a sanctiunilor pentru contraventiile de procedura fiscala. In acest sens, un proiect de OUG urmareste sa aduca modificari modului in care procesele-verbale pentru amenzi sunt semnate si comunicate.
Detalii ale propunerii de modificare a Codului de procedura fiscala
Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, in prezent, procesele verbale de contraventie se semneaza doar de catre persoanele desemnate cu aceasta activitate, cu functie de executie, chiar si in cazul in care amenzile se aplica la sediul organului fiscal, fara a fi reglementata posibilitatea semnarii si comunicarii acestora prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Totodata, daca aceste procese verbale de contraventie se intocmesc la sediul organului fiscal, pe baza informatiilor existente la nivelul acestuia, organul constatator trebuie sa se conformeze prevederilor art. 19 din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, care prevede ca procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient.
In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator, face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia (nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator).
La art. 338 din Codul de procedura fiscala se propune introducerea unui nou alineat, alin. (4), prin care se vor reglementa o serie de reguli ce trebuie indeplinite de catre organele competente in vederea constatarii contraventiilor si aplicarii sanctiunilor.
”Astfel, in vederea digitalizarii activitatii de aplicare a amenzilor la nivelul ANAF/MF, se impune dezvoltarea si implementarea unui sistem informatic unic, ce va fi utilizat de catre toate structurile din cadrul ANAF/MF (antifrauda, inspectie fiscala, executare silita, declaratii fiscale etc.) care au competenta in acest sens.
Pentru a se realiza un control intern managerial adecvat in vederea verificarii corectitudinii aplicarii amenzilor, se impune reglementarea modalitatii de semnare si comunicare a proceselor - verbale de contraventie.
Astfel, semnarea proceselor-verbale de contraventie se va realiza:
a) de catre agentii constatatori, atunci cand fapta a fost constatata pe teren, caz in care comunicarea se realizeaza potrivit prevederilor O.G. nr. 2/2001;
b) de catre conducatorul organului constatator, atunci cand fapta s-a constatat la sediul acestuia, pe baza informatiilor existente in bazele de date la care are acces sau pe care le detine;
c) cu semnatura electronica calificata, daca se comunica prin SPV, sau fara semnatura si stampila, daca se comunica prin centrul de imprimare masiva”.
Prin modificarea art. 339 alin. (1) din Codul de procedura fiscala se are in vedere efectuarea unor derogari de la prevederile, art. 13 alin. (1), art. 19 alin. (1) si art. 25 - 27 din O.G. nr. 2/2001, in sensul ca: a) aplicarea sanctiunii amenzii pentru contraventiile prevazute in Titlul XI din Codul de procedura fiscala se prescrie in termen de 5 ani de la data savarsirii faptei.
b) procesul - verbal de contraventie poate fi comunicat contravenientului potrivit art. 47, in situatia prevazuta la art. 338 alin. (4) lit. a), respectiv se comunica prin inmanare, prin SPV sau prin posta;
c) procesul - verbal de contraventie poate fi emis fara a fi semnat de catre contravenient sau de catre un martor si comunicat contravenientului potrivit art. 47, in situatiile prevazute la art. 338 alin. (4) lit. b) si c).
Aceasta derogare are in vedere pe de o parte, faptul ca legislatia fiscala reglementeaza aplicarea unor sanctiuni ce pot fi constatate pe baza informatiilor la care organele constatatoare au acces, iar pe de alta parte, incalcarea legislatiei fiscale poate fi constatata doar de catre personalul cu atributii in acest sens, astfel ca un martor, altul decat agentii constatatori, nu poate confirma faptele savarsite de catre contravenienti.
Forma propusa pentru modificare
La articolul 338, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
”(4) Semnarea procesului - verbal de constatare a contraventiilor se realizeaza astfel:
a) potrivit art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci cand fapta s-a constatat la locul savarsirii acesteia;
b) de catre conducatorul organului constatator, atunci cand fapta s-a constatat la sediul acestuia, pe baza informatiilor existente in bazele de date la care are acces sau a unor documente relevante care constituie mijloace de proba in acest sens;
c) in conditiile art. 46 alin. (4) - (6), atunci cand fapta s-a constatat, prin procese electronice masive, ca urmare a verificarii indeplinirii obligatiilor legale ce revin contribuabililor/platitorilor, in bazele de date detinute sau la care au acces organele constatatoare prevazute la alin. (1) si (2).”
Concluzii
Implementarea acestui sistem informatic unic, destinat tuturor structurilor ANAF, va permite o monitorizare eficienta si o aplicare unitara a procedurilor, contribuind la transparenta procesului sanctionator.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!