Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Proiect de OUG: Digitalizarea procedurii de aplicare a sanctiunilor

20 Aug 2024

Autoritatile fiscale din Romania isi indreapta atentia catre simplificarea si eficientizarea procesului de aplicare a sanctiunilor pentru contraventiile de procedura fiscala. In acest sens, un proiect de OUG urmareste sa aduca modificari modului in care procesele-verbale pentru amenzi sunt semnate si comunicate.

 

Detalii ale propunerii de modificare a Codului de procedura fiscala

Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, in prezent, procesele verbale de contraventie se semneaza doar de catre persoanele desemnate cu aceasta activitate, cu functie de executie, chiar si in cazul in care amenzile se aplica la sediul organului fiscal, fara a fi reglementata posibilitatea semnarii si comunicarii acestora prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Totodata, daca  aceste procese verbale de contraventie se intocmesc la sediul organului fiscal, pe baza informatiilor existente la nivelul acestuia, organul constatator trebuie sa se conformeze prevederilor art. 19 din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, care prevede ca procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient.

In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator, face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia (nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator).

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
In lipsa unui martor, agentul constatator va preciza motivele care au condus la incheierea procesului-verbal in acest mod, iar in cazul in care contravenientul refuza sau nu poate sa semneze procesul-verbal si aceste imprejurari sunt inregistrate cu mijloace audio-video ale organului din care face parte agentul constatator, acesta va mentiona imprejurarile in procesul-verbal fara a mai fi necesara confirmarea lor de catre un martor. 

La art. 338 din Codul de procedura fiscala se propune introducerea unui nou alineat, alin. (4), prin care se vor reglementa o serie de reguli ce trebuie indeplinite de catre organele competente in vederea constatarii contraventiilor si aplicarii sanctiunilor.

”Astfel, in vederea digitalizarii activitatii de aplicare a amenzilor la nivelul ANAF/MF, se impune dezvoltarea si implementarea unui sistem informatic unic, ce va fi utilizat de catre toate structurile din cadrul ANAF/MF (antifrauda, inspectie fiscala, executare silita, declaratii fiscale etc.) care au competenta in acest sens.

Pentru a se realiza un control intern managerial adecvat in vederea verificarii corectitudinii aplicarii amenzilor, se impune reglementarea modalitatii de semnare si comunicare a proceselor - verbale de contraventie.

Astfel, semnarea proceselor-verbale de contraventie se va realiza:

a) de catre agentii constatatori, atunci cand fapta a fost constatata pe teren, caz in care comunicarea se realizeaza potrivit prevederilor O.G. nr. 2/2001;

b) de catre conducatorul organului constatator, atunci cand fapta s-a constatat la sediul acestuia, pe baza informatiilor existente in bazele de date la care are acces sau pe care le detine;

c) cu semnatura electronica calificata, daca se comunica prin SPV, sau fara semnatura si stampila, daca se comunica prin centrul de imprimare masiva”.

Prin modificarea art. 339 alin. (1) din Codul de procedura fiscala se are in vedere efectuarea unor derogari de la prevederile, art. 13 alin. (1), art. 19 alin. (1) si art. 25 - 27 din O.G. nr. 2/2001, in sensul ca: a) aplicarea sanctiunii amenzii pentru contraventiile prevazute in Titlul XI din Codul de procedura fiscala se prescrie in termen de 5 ani de la data savarsirii faptei.

b) procesul - verbal de contraventie poate fi comunicat contravenientului potrivit art. 47, in situatia prevazuta la art. 338 alin. (4) lit. a), respectiv se comunica prin inmanare, prin SPV sau prin posta;

c) procesul - verbal de contraventie poate fi emis fara a fi semnat de catre contravenient sau de catre un martor si comunicat contravenientului potrivit art. 47, in situatiile prevazute la art. 338 alin. (4) lit. b) si c).

Aceasta derogare are in vedere pe de o parte, faptul ca legislatia fiscala reglementeaza aplicarea unor sanctiuni ce pot fi constatate pe baza informatiilor la care organele constatatoare au acces, iar pe de alta parte, incalcarea legislatiei fiscale poate fi constatata doar de catre personalul cu atributii in acest sens, astfel ca un martor, altul decat agentii constatatori, nu poate confirma faptele savarsite de catre contravenienti.

Forma propusa pentru modificare

La articolul 338, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:

”(4) Semnarea procesului - verbal de constatare a contraventiilor se realizeaza astfel:

a) potrivit art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci cand fapta s-a constatat la locul savarsirii acesteia;

b) de catre conducatorul organului constatator, atunci cand fapta s-a constatat la sediul acestuia, pe baza informatiilor existente in bazele de date la care are acces sau a unor documente relevante care constituie mijloace de proba in acest sens;

c) in conditiile art. 46 alin. (4) - (6), atunci cand fapta s-a constatat, prin procese electronice masive, ca urmare a verificarii indeplinirii obligatiilor legale ce revin contribuabililor/platitorilor, in bazele de date detinute sau la care au acces organele constatatoare prevazute la alin. (1) si (2).”

Concluzii

Implementarea acestui sistem informatic unic, destinat tuturor structurilor ANAF, va permite o monitorizare eficienta si o aplicare unitara a procedurilor, contribuind la transparenta procesului sanctionator.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cod de procedura fiscala

Ian182023

Analiza preturilor de transfer de catre organul fiscal central

de Costin A. Istrate valabil la 18 Ian 2023
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: conform prevederilor art.7 alin. 4 din Ordinul 442/2016 coroborat cu pct.4.9 din Ghidul OECD versiunea 2017 organul fiscal cand este indreptatit sa efectueze o analiza proprie a cuantumului preturilor de transfer?
Dec222022

Cateva aspecte privind completarea formularului 404 CbC.

de Otilia Roman valabil la 22 Dec 2022
Intrebare: Societatea-mama este rezidenta fiscal in SUA, astfel incat obligatia depunerii formularului 404 (Raportul pentru fiecare tara in parte) a revenit societatii noastre din Romania (entitate desemnata). Am primit datele necesare pentru completarea formularului 404 de la toate societatile din grup, atat din SUA, cat si din UE. Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarele raspunsuri: 1. Avand in vedere faptul ...
Oct312022

Renuntare la esalonare la plata. Procedura

de Ionut Jinga valabil la 31 Oct 2022
Intrebare: Va rog sa ajutati cu indicatii referitoare la procedura de renuntare la esalonarea  platita conform art. 196 - Renuntarea la esalonarea la plata din Codul Fiscal, respectiv daca exista un formular predefinit aferent cererii din art. 196, termenul de solutionare al cererii, termenul estimativ de plata pentru cazul prezentat mai jos: decizia de esalonare este pe 12 luni, cu valabilitate pana ...
Mar212022

Mod de corectare declaratie recapitulativa, contraventii cod de procedura fiscala

de Amelia Dumitras valabil la 21 Mar 2022
TVA
Intrebare: In cazul in care am constatat ca in declaratia 390 au fost raportate tranzactile cu un furnizor pe codul unui alt furnizor din alta tara din 2019 pana in 2022 (firmele fac parte dintr-un grup), se poate depune o declaratie rectificativa in anul acesta, pentru toata suma: o pozitie cu minus pe codul de furnizor declarat incorect si o pozitie cu plus pe codul corect? Sau trebuie depuse declaratii ...
Ian192022

Infiintare punct de lucru in alt judet. Numar de salariati. Aspecte de procedura fiscala

de Constanta Popa valabil la 19 Ian 2022
Intrebare: Societatea ABC SRL din Bucuresti vrea sa deschida un punct de lucru la TULCEA si sa plateasca la ANAF Tulcea contributiile salariatilor angajati din acest oras. Ce demersuri trebuie sa intreprinda sa deschida acest punct de lucru si unde? La Registrul Comertului in BUCURESTI si ANAF Bucuresti sau in Tulcea? Punctul de lucru din Tulcea va avea CIF separat iar in Declaratia UNICA 112 care va fi ...
Dec212020

Obligatii de raportare raportare pentru grupurile de intreprinderi multinationale

de Justinian Cucu valabil la 21 Dec 2020
Intrebare: Societatea noastra este detinuta de o societate din Luxemburg care la randul ei este detinuta de o societate din America. Are societatea din Romania obligatii declarative referitoare la raportul "Country by country" in cazul in care grupul are venit consolidat mai mic de 750.000 euro si societatea din Romania nu este insarcinata sa prezinte, in numele grupului de intreprinderi ...
Vezi toate studiile de caz despre cod de procedura fiscala keyboard_double_arrow_right