Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Proiect de OUG pentru modificarea Codului fiscal: Se reinstituie impozitul pe constructii incepand cu 01 ianuarie 2025

29 Dec 2024

Proiectul de OUG pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 introduce schimbari majore si in regimul fiscal aplicabil constructiilor. O parte din modificari vizeaza reinstituirea impozitului pe constructii, avand ca scop cresterea veniturilor bugetare.

Situatia actuala

In prezent, impozitul pe constructii nu este reglementat ca o obligatie fiscala distincta pentru contribuabili, dar impozitul a mai existat in legislatie, sub forma impozitului pe constructii speciale, cunoscut ca ”taxa pe stalp”, care a fost in vigoare pana la 31 decembrie 2016.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Modificarile propuse

Se propune reintroducerea impozitului pe constructii, aplicabil urmatoarelor categorii de contribuabili:

- Persoane juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, asociatiilor si fundatiilor;

- Persoane juridice straine care desfasoara activitati prin intermediul unui sediu permanent in Romania;

- Persoane juridice infiintate conform legislatiei europene, dar cu sediul social in Romania.

Baza de calcul

Impozitul se calculeaza asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului precedent. Sunt incluse constructiile din Grupa 1 conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Cota propusa este de 1,5% aplicabila valorii constructiilor incluse in baza de calcul.

Termene de plata

Impozitul datorat se achita in doua rate egale, scadente la 25 mai si 25 septembrie ale anului curent. Impozitul pe constructii constituie venit la bugetul de stat, administrarea sa fiind realizata conform prevederilor Codului de procedura fiscala.

In acest sens, potrivit art. LXVI din proiectul de OUG,  Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

16. La articolul 498, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

”(1) Impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea cladirilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX. Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri. In situatia constructiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al UAT-urilor impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/ folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.

(2) In situatia in care, in cursul anului curent, se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a valorii constructiilor mentionate la art. 497, impozitul pe constructii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculeaza. Aceste modificari sunt luate in considerare pentru determinarea impozitului pe constructii datorat pentru anul urmator.”

17. La articolul 498, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin.(4), cu urmatorul cuprins:

” (4) Pentru contribuabilii care intra sub incidenta art. 16 alin. (5) din Codul fiscal prevederile prezentului titlu se aplica cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2025.”

Motivatia modificarilor

Reinstituirea impozitului pe constructii raspunde obiectivelor asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) si prin Planul Bugetar-Structural National pe Termen Mediu – 2025-2031. Potrivit initiatorilor, aceasta masura este necesara pentru:

- Cresterea veniturilor bugetare prin extinderea bazei de impozitare;

- Asigurarea echitatii fiscale in raport cu alte categorii de active si contribuabili;

- Prevenirea aparitiei unor inechitati fiscale in sistemul actual.

Atentie: Prevederile proiectului de OUG nu sunt inca in vigoare. Acestea pot suferi modificari pana la adoptarea de catre Guvern si publicarea lor in Monitorul Oficial.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect oug

Ministerul Finantelor va putea cere oficial puncte de vedere de la CCF pe proiectele fiscale. Ce prevede proiectul de OUG

de Profeanu Laura 31 Mar 2025
Un nou proiect de Ordonanta de Urgenta, aflat in dezbatere publica, introduce posibilitatea Ministerului Finantelor (MF) de a solicita puncte de vedere din partea Camerei Consultantilor Fiscali (CCF) pe marginea proiectelor de acte normative in domeniul fiscalitatii. Desi opiniile exprimate de CCF nu vor avea caracter obligatoriu, acest mecanism deschide calea unei cooperari institutionale mai ...

Cresterea plafonului de scutire de TVA la 395.000 lei din aprilie 2025

de Portal Codul Fiscal 10 Mar 2025
Incepand cu 1 aprilie 2025, plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici din Romania va creste de la 300.000 lei la 395.000 lei, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) publicat recent de Ministerul Finantelor. Aceasta modificare vine ca urmare a obligatiei Romaniei de a transpune Directiva (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020, privind regimul special de ...

Proiect de OUG: Propuneri de mentinere a facilitatilor fiscale pentru sprijinirea salariatilor cu salarii minime: pentru suma de 300 lei/luna reprezentand venituri din salarii, nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii

de Profeanu Laura 29 Dec 2024
Proiectul de OUG pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 include si prevederi care vizeaza mentinerea unor facilitati fiscale pentru salariatii cu salarii minime brute garantate in plata. Situatia actuala Pana la 31 decembrie 2024, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut in HG nr. 598/2024, fara a include sporuri si alte ...

Proiect de OUG: Majorarea cotei de impozit pe dividende incepand cu 2025

de Profeanu Laura 29 Dec 2024
Potrivit proiectului de OUG privind unele masuri fiscal-bugetare pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, Guvernul propune modificari importante asupra cadrului fiscal, inclusiv majorarea cotei de impozit pe dividend de la 8% la 10%. Masura face parte dintr-un pachet mai larg de reforme fiscale menite sa sprijine reducerea deficitului bugetar, incadrarea in jaloanele ...

Proiect de OUG pentru modificarea Codului Fiscal - Reducerea plafonului de venituri pentru microintreprinderi, incepand cu anul 2025

de Profeanu Laura 29 Dec 2024
Situatia actuala Regimul fiscal aplicabil microintreprinderilor este reglementat in prezent de Codul fiscal, permitand contribuabililor incadrati in aceasta categorie sa beneficieze de un sistem de impozitare simplificat. Cu privire la veniturile realizate: In prezent, exercitarea de catre o persoana juridica romana a optiunii de aplicare a sistemului de impozitare pe veniturile ...

Modificari legislative propuse pentru Legea contabilitatii nr. 82/1991

de Profeanu Laura 04 Dec 2024
Legea contabilitatii nr. 82/1991 reprezinta fundamentul juridic pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare si raportarilor contabile de catre entitatile din Romania. In contextul noilor propuneri legislative, autoritatile urmaresc modernizarea cadrului normativ pentru a asigura o mai buna corelare cu nevoile economiei digitale si cerintele actuale de raportare. Situatia actuala ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect oug keyboard_double_arrow_right