Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

14 Mar 2024

La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare si clarificare a regulilor fiscale, in special ca urmare a dilemelor si confuziilor aparute in urma aplicarii prevederilor OUG 115/2023 (art. 47 alin. 1) din Codul fiscal).

Schimbarile propuse

Principalul obiectiv al acestui proiect de OUG este de a elimina din Codul fiscal (de la art. 47) trimiterea la Legea nr. 346/2004 si de a introduce o definitie clara a intreprinderilor legate in Codul Fiscal. Definitia propusa vizeaza orice persoana juridica romana care detine, direct sau indirect, peste 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot intr-o alta persoana juridica, sau care are influenta semnificativa asupra managementului acesteia.

Poprivit proiectului, art. 47 alin. 1^1 din Codul fiscal se va modifica si va avea urmatorul cuprins:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
(1^1) In aplicarea prevederilor alin. 1) lit. c) limita privind veniturile realizate, se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta. In sensul prezentului aliniat, persoana juridica romana care verifica conditia de la alin. 1) lit. c) este legata cu o alta persoana, daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a)     persoana juridica romana detine la cealalta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai celeilalte persoane juridice romane;
b)     persoana juridica romana detine la persoana juridica romana care verifica conditia, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai persoanei juridice romane;
c)     persoana juridica romana este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica;
d)     actionarul/asociatul persoanei juridice romane care detine, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane desfasoara activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In acest caz, veniturile persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/ intreprinderii familiale, altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica,  autorizata potrivit legilor in vigoare,  inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate;
e)     pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate de ”intreprinderile legate”, in vederea aplicarii limitei de prevazuta la art. 47 alin. 1) lit. c), se iau in calcul elementele care constituie baza impozabila  prevazuta la art. 53.
 
In concluzie
Proiectul de OUG propus de Ministerul Finantelor reprezinta un pas important spre simplificarea si clarificarea cadrului fiscal pentru microintreprinderile din Romania. Prin definirea directa a intreprinderilor legate in Codul Fiscal se intentioneaza eliminarea ambiguitatilor si asigurarea unei aplicari echitabile a legii fiscale. Intreprinderile trebuie sa actioneze proactiv pentru a se asigura ca inteleg si se conformeaza noilor reguli, maximizand astfel oportunitatile si minimizand eventualele riscuri fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect

Modificari ale accizelor la produse alcoolice pentru 2025 - 2026

de Profeanu Laura 17 Nov 2024
Ministerul Finantelor a propus un proiect de Ordonanta de Urgenta care introduce un calendar de crestere graduala a accizelor pentru anumite produse alcoolice, aplicabil in perioada 2025-2026. Scopul principal al acestei initiative este cresterea predictibilitatii fiscale si sprijinirea operatorilor economici din industria alcoolului si bauturilor alcoolice. Accizele si modificarile ...

Notarii publici vor putea solicita inregistrarea fiscala a nerezidentilor in Romania

de Profeanu Laura 17 Nov 2024
Un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG), publicat recent de Ministerul Finantelor pentru dezbatere publica, propune posibilitatea ca notarii publici sa solicite inregistrarea fiscala in Romania a persoanelor nerezidente, in contextul raporturilor juridice fiscale legate de impozitele locale pentru proprietati imobiliare. Procedura de inregistrare fiscala a nerezidentilor Conform ...

Bonificatia majorata pentru contribuabilii corecti: de la 3% la 5% in 2024

de Profeanu Laura 12 Nov 2024
Un nou proiect de lege vine cu vesti bune pentru contribuabilii romani care si-au respectat obligatiile fiscale in mod exemplar: bonificatia acordata acestora va creste de la 3% la 5% din valoarea impozitelor datorate si achitate in termen, pentru anul 2024. Parlamentul intentioneaza sa aprobe aceasta modificare in curand, proiectul fiind deja adoptat de comisiile Camerei Deputatilor si ...
Oct312024

Locul prestarii

de Alexandru Palaghia valabil la 31 Oct 2024
Intrebare: Firma noastra A factureaza servicii de proiectare catre firma B (firma din Romania platitoare de TVA). La randul ei, firma B refactureaza aceste servicii catre firma C (firma din Germania, platitoare de TVA). Intrebarea este cum factureaza firma A catre firma B serviciile, cu TVA sau fara TVA. Mentionam ca: 1. Firma A efectueaza serviciile de proiectare la birou in Romania. Mai sunt ...

Propuneri de modificare a sanctiunilor in Sistemul RO e-Transport

de Profeanu Laura 28 Oct 2024
Avand in vedere proiectul de OUG pentru modificarea si completarea OUG nr. 41/2022 privind RO e-Transport, prezentat recent in transparenta decizionala, se propun cateva modificari menite sa ajusteze cerintele sistemului la realitatile operationale ale contribuabililor si sa echilibreze sanctiunile impuse pentru nerespectarea obligatiilor de raportare. In textul modificat, se observa o ...

Noi masuri propuse in sprijinul operatorilor economici in contextul utilizarii caselor de marcat

de Profeanu Laura 28 Oct 2024
Guvernul Romaniei a publicat un proiect de ordonanta de urgenta care aduce modificari in legislatia privind obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale. Modificarile vizeaza atat amanarea aplicarii unor sanctiuni, cat si introducerea unor exceptii de la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Aplicarea dispozitiilor art. 10 lit. cc) si art. 11 alin. ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect keyboard_double_arrow_right
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare si clarificare a regulilor fiscale, in special ca urmare a dilemelor si confuziilor aparute in urma aplicarii prevederilor OUG 115/2023 (art. 47 alin. 1) din Codul fiscal).