Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 11 Aprilie 2025

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

14 Mar 2024

La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare si clarificare a regulilor fiscale, in special ca urmare a dilemelor si confuziilor aparute in urma aplicarii prevederilor OUG 115/2023 (art. 47 alin. 1) din Codul fiscal).

Schimbarile propuse

Principalul obiectiv al acestui proiect de OUG este de a elimina din Codul fiscal (de la art. 47) trimiterea la Legea nr. 346/2004 si de a introduce o definitie clara a intreprinderilor legate in Codul Fiscal. Definitia propusa vizeaza orice persoana juridica romana care detine, direct sau indirect, peste 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot intr-o alta persoana juridica, sau care are influenta semnificativa asupra managementului acesteia.

Poprivit proiectului, art. 47 alin. 1^1 din Codul fiscal se va modifica si va avea urmatorul cuprins:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
(1^1) In aplicarea prevederilor alin. 1) lit. c) limita privind veniturile realizate, se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta. In sensul prezentului aliniat, persoana juridica romana care verifica conditia de la alin. 1) lit. c) este legata cu o alta persoana, daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a)     persoana juridica romana detine la cealalta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai celeilalte persoane juridice romane;
b)     persoana juridica romana detine la persoana juridica romana care verifica conditia, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai persoanei juridice romane;
c)     persoana juridica romana este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica;
d)     actionarul/asociatul persoanei juridice romane care detine, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane desfasoara activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In acest caz, veniturile persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/ intreprinderii familiale, altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica,  autorizata potrivit legilor in vigoare,  inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate;
e)     pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate de ”intreprinderile legate”, in vederea aplicarii limitei de prevazuta la art. 47 alin. 1) lit. c), se iau in calcul elementele care constituie baza impozabila  prevazuta la art. 53.
 
In concluzie
Proiectul de OUG propus de Ministerul Finantelor reprezinta un pas important spre simplificarea si clarificarea cadrului fiscal pentru microintreprinderile din Romania. Prin definirea directa a intreprinderilor legate in Codul Fiscal se intentioneaza eliminarea ambiguitatilor si asigurarea unei aplicari echitabile a legii fiscale. Intreprinderile trebuie sa actioneze proactiv pentru a se asigura ca inteleg si se conformeaza noilor reguli, maximizand astfel oportunitatile si minimizand eventualele riscuri fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect

ANAF propune simplificarea procedurii de acordare a dreptului de depunere online a declaratiilor fiscale - ce se schimba la formularele 150 si 151

de Profeanu Laura 09 Apr 2025
ANAF a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin ce vizeaza actualizarea procedurii privind transmiterea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Printre noutati se numara posibilitatea de a depune integral online formularele 150 si 151, fara a mai fi necesara deplasarea la sediul ANAF. Care este scopul proiectului? Demersul urmareste ...

Birocratia statistica ramane: propunerea de limitare a solicitarilor INS, respinsa definitiv

de Profeanu Laura 03 Apr 2025
Un proiect legislativ care ar fi putut reduce considerabil sarcinile birocratice ale firmelor si ale persoanelor fizice in raport cu Institutul National de Statistica (INS) a fost respins definitiv de Parlament. Initiativa urmarea ca INS sa nu mai poata solicita date de la contribuabili in situatiile in care aceste informatii sunt deja disponibile din surse administrative. Cu toate acestea, ...

Ministerul Finantelor va putea cere oficial puncte de vedere de la CCF pe proiectele fiscale. Ce prevede proiectul de OUG

de Profeanu Laura 31 Mar 2025
Un nou proiect de Ordonanta de Urgenta, aflat in dezbatere publica, introduce posibilitatea Ministerului Finantelor (MF) de a solicita puncte de vedere din partea Camerei Consultantilor Fiscali (CCF) pe marginea proiectelor de acte normative in domeniul fiscalitatii. Desi opiniile exprimate de CCF nu vor avea caracter obligatoriu, acest mecanism deschide calea unei cooperari institutionale mai ...

Transparenta in preturi: ANPC propune afisarea obligatorie a adaosului comercial la produse

de Profeanu Laura 18 Mar 2025
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a publicat un proiect de ordin care impune comerciantilor obligatia de a informa consumatorii cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate, raportat la pretul de baza al producatorului. Masura are ca scop cresterea transparentei preturilor si protejarea drepturilor consumatorilor, oferindu-le posibilitatea de a ...

Cresterea plafonului de scutire de TVA la 395.000 lei din aprilie 2025

de Portal Codul Fiscal 10 Mar 2025
Incepand cu 1 aprilie 2025, plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici din Romania va creste de la 300.000 lei la 395.000 lei, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) publicat recent de Ministerul Finantelor. Aceasta modificare vine ca urmare a obligatiei Romaniei de a transpune Directiva (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020, privind regimul special de ...

Valoarea minima de intrare a mijloacelor fixe ar putea creste automat odata cu salariul minim

de Profeanu Laura 17 Feb 2025
Un nou proiect de lege, ajuns recent la Senat (12 februarie 2025) propune actualizarea automata a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe prin raportare la salariul minim brut pe tara. Daca aceasta initiativa legislativa va fi adoptata, pragul valoric al mijloacelor fixe nu va mai ramane constant ani la rand, ci va fi ajustat periodic, in functie de evolutia economica. De ce este ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect keyboard_double_arrow_right
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare si clarificare a regulilor fiscale, in special ca urmare a dilemelor si confuziilor aparute in urma aplicarii prevederilor OUG 115/2023 (art. 47 alin. 1) din Codul fiscal).