Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal

12 Ian 2018
In data de 10 ianuarie 2018 Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala un Proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.
Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal in vederea corelarii normelor cu modificarile aduse Codului fiscal in a doua jumatate a anului 2017, respectiv:
- Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
-
- Ordonanta Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
1. Impozit pe profit
Au fost introduse clarificari privind determinarea limitei deductibile de 30% din valoarea creantelor instrainate – masura introdusa prin OG 25/2017 - exemplificarea modului de aplicare a prevederilor art. 25 alin.(3) lit.n) din Codul fiscal, prin utilizarea elementelor similare veniturilor si cheltuielilor care vor fi luate in calculul rezultatului fiscal, de catre contribuabilii care nu reflecta sumele reprezentand reducerea sau anularea de provizioane specifice/ajustari pentru depreciere sau dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, precum si pretul de vanzare a cesiunii de creante, pe venituri si valoarea creantelor instrainate pe cheltuieli, din punct de vedere contabil.
Abrogarea prevederilor punctului 24 de la Capitolul II “Calculul rezultatului fiscal”, Sectiunea a 7-a ”Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar”, in contextul abrogarii prevederilor art. 27 din Codul fiscal prin OUG 79/2017 si exemplificarea modului de determinare a nivelului deductibil al costurilor excedentare ale indatorarii, in cadrul noilor reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.
2. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Reformularea prevederilor referitoare la incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor avand in vedere noile reguli introduse prin OUG 79/2017:
majorarea nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro; Pentru incadrarea in nivelul veniturilor realizate de 1.000.000 euro in anul 2018 se verifica pe baza veniturilor care constituie baza impozabila realizate pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv.
eliminarea conditiei privind realizarea veniturilor din consultanta si management in proportie de 20% din veniturile totale;
eliminarea activitatilor pentru care contribuabilii nu aplicau acest sistem de impunere (activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale).
eliminarea posibilitatii de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II -Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care s-a subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si reguli tranzitorii pentru intrarea in sistem a microintreprinderilor care a acestor contribuabili care au optat pentru aplicarea impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2017 inclusiv.
Corelarea prevederilor care stabilesc regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului precum si corelarea prevederilor referitoare la situatii de modificare a numarului de salariati in cursul unui trimestru.
3. Impozit pe venit
Inlocuirea cotei de impozit pe venit pentru anumite venituri, in situatia in care cota de impozitare este de 10% sau, dupa caz, de 7% pentru stabilirea platilor anticipate efectuate in contul impozitului anual aferent veniturilor din drepturile de proprietate intelectuala;
Corelarea normelor metodologice cu prevederile Legii nr. 136/2017:
Reglementarea modului de determinare a bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice, care desfasoara activitati in domeniul de cercetare – dezvoltare si inovare, in situatia in care in cursul aceleiasi luni contribuabilul obtine atat venituri supuse impozitarii, cat si venituri scutite.
In vederea completarii normelor metodologice cu prevederile OUG nr. 3/2017:
Clarificari privind aplicarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in situatia in care au fost transferate mai multe proprietati de catre unul sau mai multi proprietari printr-o singura tranzactie. Astfel, conform proiectului, in cazul in care sunt transferate mai multe proprietati imobiliare din patrimoniul personal, printr-un singur act juridic intre vii si indiferent de numarul proprietarilor, plafonul neimpozabil de 450.000 lei se deduce o singura data din valoarea tranzactiei reprezentand valoarea totala din actul de transfer. Venitul impozabil ce revine fiecarui proprietar se determina in functie de valoarea cotei de proprietate instrainate asa cum rezulta din actul de transfer
4. Contributii sociale
ca urmare a implementarii noului sistem de contributii sociale se propune introducerea unor exemple privind modul de incadrare a veniturilor realizate in anul fiscal 2017, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse, in plafonul minim echivalentul a de 12 ori salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie 2018, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale. Proiectul prevede ca, in anul 2018, pentru incadrarea in conditiile privind veniturile realizate in anul precedent se iau in calcul veniturile din activitati independente realizate in anul 2017, iar salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare in luna ianuarie 2018.
Clarificarea aspectelor referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca si la veniturile pentru care se datoreaza contributia.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre impozit pe profit
17Apr2025
Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
valabil la 17 Apr 2025
Intrebare:
O societate comerciala cu cod CAEN 3523 incheie trimestrul I al anului 2025 cu o cifra de afaceri de 2374000 ron, respectiv total venituri 2450000 ron. Avem rugamintea de a comunica daca societatea datoreaza pe langa impozitul pe profit si impozit suplimentar, daca da, cum se calculeaza si cum se declara acesta?
17Apr2025
Raportari intreprinderi sociale
de
Profeanu Laura
valabil la 17 Apr 2025
Intrebare:
Detinem o intreprindere sociala si am dori mai multe detalii de modul de impozitare al profitului.
De ce alte aspecte ar trebui sa tinem cont la astfel de intreprinderi?
Trebuie depuse anumite raportari? Daca DA, unde si care sunt termenele?
16Apr2025
Ajustari pentru deprecierea creantelor
de
Profeanu Laura
valabil la 16 Apr 2025
Intrebare:
Pana la data de 01.01.2025, societatea a fost platitoare de impozit pe venit si a constituit ajustari pentru deprecierea creantelor pana la 31.12.2024.
Incepand cu data de 01.01.2025, devine platitoare de impozit pe profit.
Situatia este urmatoarea:
Societatea, pe parcursul activitatii sale (cat timp a fost microintreprindere), a vandut marfuri catre clienti care nu au mai platit, a ...
15Apr2025
LIMITELE ADMISIBILE de perisabilitate pentru produse alimentare
de
Profeanu Laura
valabil la 15 Apr 2025
Intrebare:
Conform HG 831/2004 privind limitele admisibile de perisabilitate, la pct. 1 din anexa nr. 2 la norme, pentru "Carne, slanina, organe si subproduse comestibile (de ovine, porcine, bovine, pasari, vanat) - proaspete si refrigerate (exclusiv cele preambalate in gramaj fix si carnea de miel)" limita maxima de perisabilitate in comertul cu amanuntul este de 0.45%.
Avand in vedere ca la ...
14Apr2025
Calcul impozit pe profit in cazul vanzarii unui teren
de
Gina Popescu
valabil la 14 Apr 2025
Intrebare:
Societate fara activitate si venituri din productie in anul 2024.
Cheltuieli totale in anul 2024 sunt in suma de 74.800 lei.
O singura factura in decembrie 2024 pentru o vanzare de teren cu suma de 7.200.000 lei.
Valoarea din evidenta contabila, din contul 2111 - Terenuri, este de 1.500.000 lei.
Valoarea de achizitie a terenului, care a fost cumparat in anul 2023, cu suma de 500.000 ...
12Apr2025
Redirectionare sume. D177. Burse private
de
Vera Constantin
valabil la 12 Apr 2025
Intrebare:
O societate are la data de 31.12.2024 urmatorii indicatori conform D101 aferenta an 2024:
Venituri exploatare formate din cifra de afaceri = 4079682 lei
Cheltuieli din exploatare =3648781 lei
Rezultat din exploatare =430901 lei
Venituri financiare=89606 lei
Cheltuieli financiare =6683 lei
Rezultat financiar= 82923 lei
Rezultat brut =513824 conf sold ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe profit keyboard_double_arrow_right