Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal
12 Ian 2018
In data de 10 ianuarie 2018 Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala un Proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.
Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal in vederea corelarii normelor cu modificarile aduse Codului fiscal in a doua jumatate a anului 2017, respectiv:
- Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
-
- Ordonanta Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
1. Impozit pe profit
Au fost introduse clarificari privind determinarea limitei deductibile de 30% din valoarea creantelor instrainate – masura introdusa prin OG 25/2017 - exemplificarea modului de aplicare a prevederilor art. 25 alin.(3) lit.n) din Codul fiscal, prin utilizarea elementelor similare veniturilor si cheltuielilor care vor fi luate in calculul rezultatului fiscal, de catre contribuabilii care nu reflecta sumele reprezentand reducerea sau anularea de provizioane specifice/ajustari pentru depreciere sau dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, precum si pretul de vanzare a cesiunii de creante, pe venituri si valoarea creantelor instrainate pe cheltuieli, din punct de vedere contabil.
Abrogarea prevederilor punctului 24 de la Capitolul II “Calculul rezultatului fiscal”, Sectiunea a 7-a ”Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar”, in contextul abrogarii prevederilor art. 27 din Codul fiscal prin OUG 79/2017 si exemplificarea modului de determinare a nivelului deductibil al costurilor excedentare ale indatorarii, in cadrul noilor reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.
2. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Reformularea prevederilor referitoare la incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor avand in vedere noile reguli introduse prin OUG 79/2017:
majorarea nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro; Pentru incadrarea in nivelul veniturilor realizate de 1.000.000 euro in anul 2018 se verifica pe baza veniturilor care constituie baza impozabila realizate pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv.
eliminarea conditiei privind realizarea veniturilor din consultanta si management in proportie de 20% din veniturile totale;
eliminarea activitatilor pentru care contribuabilii nu aplicau acest sistem de impunere (activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale).
eliminarea posibilitatii de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II -Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care s-a subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si reguli tranzitorii pentru intrarea in sistem a microintreprinderilor care a acestor contribuabili care au optat pentru aplicarea impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2017 inclusiv.
Corelarea prevederilor care stabilesc regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului precum si corelarea prevederilor referitoare la situatii de modificare a numarului de salariati in cursul unui trimestru.
3. Impozit pe venit
Inlocuirea cotei de impozit pe venit pentru anumite venituri, in situatia in care cota de impozitare este de 10% sau, dupa caz, de 7% pentru stabilirea platilor anticipate efectuate in contul impozitului anual aferent veniturilor din drepturile de proprietate intelectuala;
Corelarea normelor metodologice cu prevederile Legii nr. 136/2017:
Reglementarea modului de determinare a bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice, care desfasoara activitati in domeniul de cercetare – dezvoltare si inovare, in situatia in care in cursul aceleiasi luni contribuabilul obtine atat venituri supuse impozitarii, cat si venituri scutite.
In vederea completarii normelor metodologice cu prevederile OUG nr. 3/2017:
Clarificari privind aplicarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in situatia in care au fost transferate mai multe proprietati de catre unul sau mai multi proprietari printr-o singura tranzactie. Astfel, conform proiectului, in cazul in care sunt transferate mai multe proprietati imobiliare din patrimoniul personal, printr-un singur act juridic intre vii si indiferent de numarul proprietarilor, plafonul neimpozabil de 450.000 lei se deduce o singura data din valoarea tranzactiei reprezentand valoarea totala din actul de transfer. Venitul impozabil ce revine fiecarui proprietar se determina in functie de valoarea cotei de proprietate instrainate asa cum rezulta din actul de transfer
4. Contributii sociale
ca urmare a implementarii noului sistem de contributii sociale se propune introducerea unor exemple privind modul de incadrare a veniturilor realizate in anul fiscal 2017, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse, in plafonul minim echivalentul a de 12 ori salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie 2018, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale. Proiectul prevede ca, in anul 2018, pentru incadrarea in conditiile privind veniturile realizate in anul precedent se iau in calcul veniturile din activitati independente realizate in anul 2017, iar salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare in luna ianuarie 2018.
Clarificarea aspectelor referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca si la veniturile pentru care se datoreaza contributia.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre impozit pe profit
Nov222024
Angajare somer - Legea 76. Monografie contabila
de
Ionut Jinga
valabil la 22 Nov 2024
Intrebare:
Societatea a angajat un somer neindemnizat pentru care a incheiat conventie cu ANOFM pentru subventionare. Societatea primeste lunar intr-un cont special deschis la trezorerie suma de 2250lei. Care sunt inregistrarile contabile aferente acestei subventii?
Nov202024
Acordare burse. Deductibilitate
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Nov 2024
Intrebare:
Cheltuielile efectuate pentru bursele din cadrul invatamantului profesional dual scad sumele aferente impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime intre 0.75% din CA sau 20% din impozitul pe profit datorat?
Nov212024
Subunitate deschisa in strainatate de o societate romaneasca. Impact asupra raportarilor din Romania
de
Otilia Roman
valabil la 21 Nov 2024
Intrebare:
Entitatea din Romania va deschide un branch in Slovenia. Branch-ul din Slovenia nu are la dispozitie inca ERP-ul din Romania. Are un furnizor extern pentru contabilitatea si raportarea locala. Lunar un trail balance va fi trimis catre Romania pentru a fi inregistrat in ERP din Romania. Inregistrarile vor fi facute la nivel de sold si nu de tranzactie. In luna urmatoare va fi reversata luna ...
Determinarea IMCA si a impozitului pe profit datorat, la nivelul grupului fiscal
de
Profeanu Laura
16 Nov 2024
Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal (sau anului fiscal modificat) pana la sfarsitul trimestrului (anului de calcul) mai mic decat IMCA, sunt obligati la plata impozitului pe profit, la nivelul IMCA.
Conform art. 18.1 alin. 8) din Codul ...
Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) si a impozitului pe profit pentru efectuarea comparatiei cu IMCA
de
Profeanu Laura
16 Nov 2024
Pe 11 noiembrie 2024, Guvernul a publicat in Monitorul Oficial HG 1.393/2024, care aduce modificari Normelor Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (HG 1/2016) cu impact, printre altele, si asupra impozitului pe profit. Normele sunt menite sa clarifice modul de aplicare a dispozitiilor privind IMCA si sa asigure o interpretare unitara a prevederilor fiscale.
Exemplu: Determinarea ...
Nov132024
Tratament fiscal sponsorizari efectuate de catre entiatile platitoare de impozit pe profit
de
Alexandru Palaghia
valabil la 13 Nov 2024
Intrebare:
Va rog sa imi spuneti daca societatea, platitoare de impozit pe profit, poate acorda sponsorizare din profitul anului 2024 (trim 1-3) platind direct suma din contractul de sponsorizare catre entitatea beneficiara urmand ca in 2025 sa depuna declaratia 107? Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe profit keyboard_double_arrow_right