Propuneri de modificare a Codului fiscal pentru incurajarea tinerilor pe piata muncii din Romania
In ultimii ani, Romania a inregistrat o rata crescuta a somajului in randul tinerilor, precum si o migratie accentuata a acestora catre alte tari. Potrivit informatiilor din Expunerea de motive, in luna mai 2024, rata somajului a fost de 5,4%, in crestere cu 0,1 puncte procentuale fata de cea inregistrata in luna aprilie 2024. Doar ca pe grupe de varsta, rata somajului a atins nivelul cel mai ridicat (20,5%) in randul tinerilor (15-24 ani), pentru luna martie.
Ca raspuns la aceste triste realitati, la data de 14 august 2024, la Senat a fost inregistrata o ”Propunere legislativa pentru completarea Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal” pentru a incuraja participarea tinerilor pe piata fortei de munca.
Contextul propunerilor de modificari
Migratia tinerilor si rata crescuta a somajului in randul acestora sunt alimentate de mai multe probleme, cum ar fi accesul limitat la oportunitatile de munca, lipsa experientei profesionale si discrepanta dintre educatia primita si cerintele pietei muncii. Prin modificarile propuse, legiuitorul roman isi propune sa creeze un mediu mai favorabil pentru integrarea tinerilor pe piata muncii, in speranta de a contracara trendurile negative actuale.
Detalii ale propunerii legislative
- Cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit (10%):
1. La articolul 60 din Codul fiscal (Scutiri), dupa punctul 7 se adauga 2 noi puncte, punctul 8 si punctul 9, cu urmatorul cuprins:
8. elevii, ucenicii, studentii sau studentii-doctoranzi.
9. persoanele fizice, pentru partea din veniturile brute lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), pentru activitatea desfasurata in Romania, timp de 24 de luni de la prima incheiere a unui raport juridic pentru veniturile prevazute la art. 76 alin. (1) - (3). Prevederile prezentului punct se aplica si beneficiarilor punctului 8, care, dupa finalizarea studiilor, nu obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor pentru prima data.
- Cu privire la exceptarea de la plata contributiilor de asigurari sociale (25%):
2. La articolul 141 din Codul fiscal (Exceptii specifice contributiilor de asigurari sociale) dupa litera d) se adauga doua noi litere, litera e) si litera f), cu urmatorul cuprins:
e) pentru jumatate din partea din veniturile brute din salarii si asimilate salariilor lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) pentru o perioada de maxim 24 de luni, pentru norma de lucru cu timp partial, realizate de catre elevi, ucenici, studenti sau studenti-doctoranzi.
f) pentru partea din veniturile brute din salarii si asimilate salariilor lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata timp de 24 de luni de la prima incheiere a unui raport juridic pentru veniturile prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) al persoanei fizice. Aceste prevederi aplica si beneficiarilor literei e) dupa incheierea studiilor sau daca acestia realizeaza venituri pentru norma de lucru intreaga.
- Cu privire la categoriile de persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (10%):
3. La articolul 154 din Codul fiscal (Categorii de persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, alineatul (1), dupa litera s) se adauga 2 noi litere, litera t) si t), cu urmatorul cuprins:
t) pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor brute lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) timp de maxim 24 de luni, pentru norma de lucm cu timp partial, realizate de catre elevi, ucenici, studenti sau studenti-doctoranzi.
t) pentru partea din veniturile brute din salarii si asimilate salariilor lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata timp de 24 de luni de la prima incheiere a unui raport juridic pentru veniturile prevazute la art. 76 alin. (1) - (3). Aceste prevederi se aplica si beneficiarilor literei t) dupa incheierea studiilor sau daca acestia realizeaza venituri pentru norma de lucru intreaga.
Impactul asteptat
Tinerii sunt o resursa vitala pentru economia nationala, iar sprijinirea lor este vitala pentru dezvoltarea sustenabila a Romaniei. Se anticipaza ca aceste masuri vor avea un impact pozitiv pe termen lung asupra bugetului statului, prin reducerea costurilor asociate cu somajul, diminuarea muncii la negru si cresterea numarului de contracte de munca active.
Pentru a produce efecte, proiectul de lege trebuie adoptat, semnat de presedintele tarii si publicat in Monitorul Oficial.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!