Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Noiembrie 2024

Propuneri de modificare a NORMELOR DE APLICARE a Codului fiscal cu privire la IMPOZITUL PE VENITURILE MICRO

30 Oct 2024

1. In conformitate cu noile conditii de incadrare ca microintreprindere, incepand cu 01.01.2024 s-a redus numarul de persoane juridice romane pentru care un actionar/asociat care detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, poate aplica sistemul de impunere la una singura. In situatia in care persoana este constituita de actionari/asociati care nu detin, in mod direct sau indirect, peste 25%, s-a evidentiat necesitatea clarificarii aplicarii conditiei de limitare la o singura microintreprindere.

Schimbari preconizate: Se clarifica conditiile care trebuie indeplinite, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, astfel: persoana juridica romana respectiva nu verifica conditia prevazuta de art. 47 alin. (1) lit. h), legata de stabilirea unei singure persoane juridice romane care aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.

2. Referitor la stabilirea detinerii, s-a extins conditia detinerii de peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la detinerea indirecta, pentru care este necesara precizarea modului de calcul.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Schimbari preconizate: Se propun norme referitoare la calculul detinerii indirecte si sunt prezentate exemple de calcul pentru detinerile directe/indirecte ale unui actionar, in vederea aplicarii prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si alin. (1^1) din Codul fiscal.

3. Legat de conditia de depunere a situatiilor financiare, pentru verificarea acestei conditii la 31 decembrie a anului precedent, sunt necesare precizari despre anul pentru care acestea trebuie depuse, respectiv daca acestea vizeaza doar persoana juridica romana care nu a depus situatiile financiare corespunzatoare exercitiului financiar al anului N-2 in raport cu anul de aplicare a sistemului de impunere si/sau pe cele corespunzatoare anilor anteriori acestuia, din perioada de existenta a persoanei respective.

Schimbari preconizate: Se propun norme clarificatoare, prin precizarea faptului ca, referirea la situatiile financiare anuale vizeaza doar persoana care nu a depus situatiile financiare corespunzatoare exercitiului financiar al anului N-2 si/sau cele corespunzatoare anilor anteriori anului acestuia, din perioada de existenta a persoanei respective. Se clarifica faptul ca, indeplinirea, in cursul anului fiscal a conditiei prevazute de prevederile art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, se aplica prin referinta la situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar N-1 si la termenul de depunere, conform Legii contabilitatii nr. 82/1991.

4. Persoanele juridice romane care nu intra sub incidenta sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor sunt identificate prin referinte la domeniul de activitate. De exemplu, nu poate aplica acest sistem, persoana care desfasoara activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, activitati de intermediere/distributie in aceste domenii, cu exceptia intermediarilor secundari de asigurari si/sau reasigurari care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale.

Schimbari preconizate: Se exemplifica persoanele care nu intra sub incidenta sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit art. 47 alin. (3) din Codul fiscal.

5. In prezent, o persoana juridica romana nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul infiintarii, daca angajeaza un salariat in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii. Sunt situatii in care aceasta conditie nu a fost indeplinita, iar persoana juridica trebuie sa plateasca impozit pe profit de la data inregistrarii in registrul comertului.

Schimbari preconizate: Se propune clarificarea cazului persoanei juridice nou-infiintate, in sensul ca aceasta persoana nu verifica, la data inregistrarii in registrul comertului, conditia prevazuta la 47 alin. (1) lit. h) si alin. (4) din Codul fiscal, legata de stabilirea unei singure persoane juridice romane care aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.

6.  In prezent, sunt in vigoare anumite norme metodologice care nu mai au valoare juridica,  cum sunt cele privind situatii aplicabile anilor 2016 si 2017, sau persoanelor juridice romane platitoare de impozit specific unor activitati potrivit prevederilor Legii nr. 170/2016, impozit care a fost abrogat incepand cu 2023.

Schimbari preconizate: Se propun norme de clarificare pentru stabilirea bazei impozabile, asupra careia se aplica cotele de impozitare prevazute la art. 51 alin. (1) din Codul fiscal, care include totalul veniturilor trimestriale care sunt inregistrate in creditul conturilor din clasa a 7-a, din care se scad veniturile mentionate la art. 53 alin. (1) si la care se adauga elementele mentionate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal.

7. Avand in vedere modificarile aduse bazei impozabile, cu referinte la elementele mentionate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal, este necesara modificarea normei existente pentru a fi conforma cu textul in vigoare.

Schimbari preconizate: Se abroga/se actualizeaza anumite norme care nu mai corespund actualelor prevederi, in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024.

8. Incepand cu 01.01.2024, regimul fiscal al achizitiei aparatelor de marcat electronice fiscale  a fost modificat in sensul in care nu se mai scade valoarea acestora din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in functiune.

Schimbari preconizate: In acest cadru legal se impune abrogarea normei cu referinta la casele de marcat.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit micro

Reforma Fiscala 2025-2031: Reducerea pragului de impozitare pentru MICRO si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin 1 angajat

de Profeanu Laura 29 Oct 2024
In cadrul eforturilor sustinute pentru conformarea la cerintele Uniunii Europene si reducerea deficitului bugetar sub pragul de 3% pana in 2031, Guvernul a inclus in Planul Bugetar-structural national pe termen mediu 2025 - 2031 o serie de masuri fiscale ce vizeaza si microintreprinderile. Printre acestea, se numara reducerea pragului de impozitare pentru aceste entitati si eliminarea ...
Oct252024

D177 aferent anului 2022 pentru impozit pe veniturile microintreprinderilor si impozit pe profit

de Gina Popescu valabil la 25 Oct 2024
Intrebare: In perioada 01.01-30.09.2022 societatea a fost microintreprindere, iar incepand cu 01.10.2022 a devenit platitoare de impozit pe profit. Pentru a acorda sponsorizari au fost completate 2 declaratii 177: una pentru perioada in care firma era microintreprindere si una pentru perioada in care a fost platitoare de iz profit. Data la care acestea au fost depuse a fost noiembrie 2023 - fara ...
Oct182024

Conditii pastrare micro in 2024. Rentabilitate 30%

de Anastasia Bogaciuc valabil la 18 Oct 2024
Intrebare: O microintreprindere care realizeaza venituri peste 60.000 euro si pana in 500.000 euro aplica o cota de impozit 3% incepand cu ianuarie 2024? Trebuie sa treaca la impozit pe profit incepand cu trimestrul in care rata rentabilitatii este de peste 30% (calculata ca raport intre profitul contabil si veniturile totale, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile?
Oct162024

Baza impozabila impozit pe veniturile microintreprinderilor. Cifra de afaceri plafon de TVA

de Gina Popescu valabil la 16 Oct 2024
Intrebare: O microintreprindere, CAEN 6492, neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe venit: 1. stabileste baza de impozitare pentru venitul microintreprinderilor prin cumularea veniturilor din orice sursa, respectiv venituri din comisioane, venituri din dobanzi si venituri din vanzare marfa (firma obtine venituri din comisioane, dobanzi si vanzarea bunurilor)? 2. desi activitatea de creditare ...
Sep172024

Simulare taxare 2025

de Alexandru Palaghia valabil la 17 Sep 2024
Intrebare: Va rugam sa furnizati calcule fiscale pentru unele scenarii pentru 2025. Sunt interesat sa-mi cunosc venitul personal dupa toate impozitele (impozitul pe societate, impozitul pe dividende, impozitul pe venitul personal) in aceste scenarii. Venit personal = salariu dupa impozitare dividende dupa impozitare. 1. Scenariul 1 Venituri companie: 80.000 EUR, Cheltuieli: 12000 EUR (in principal ...
Sep132024

Modificare sistem de impunere, nedepunerea in termen a situatiilor financiare, modificare sistem in anul 2025.

de Elena Garofil valabil la 13 Sep 2024
Intrebare: Societatea X este platitoare de impozit microintreprinderi in anul 2023 si are un salariat si cifra de afaceri 100.000 euro. Intrucat nu a depus bilant pentru anul 2023 in termen, ANAF-ul a notificat-o in vederea schimbarii vectorului in impozit pe profit conform legii. In anul 2025 societatea poate trece la impozit microintreprinderi? Facem mentiunea ca o sa-si pastreze salariatul si nu ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit micro keyboard_double_arrow_right