Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Propuneri de modificare a NORMELOR DE APLICARE a Codului fiscal cu privire la IMPOZITUL PE VENITURILE MICRO

30 Oct 2024

1. In conformitate cu noile conditii de incadrare ca microintreprindere, incepand cu 01.01.2024 s-a redus numarul de persoane juridice romane pentru care un actionar/asociat care detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, poate aplica sistemul de impunere la una singura. In situatia in care persoana este constituita de actionari/asociati care nu detin, in mod direct sau indirect, peste 25%, s-a evidentiat necesitatea clarificarii aplicarii conditiei de limitare la o singura microintreprindere.

Schimbari preconizate: Se clarifica conditiile care trebuie indeplinite, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, astfel: persoana juridica romana respectiva nu verifica conditia prevazuta de art. 47 alin. (1) lit. h), legata de stabilirea unei singure persoane juridice romane care aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.

2. Referitor la stabilirea detinerii, s-a extins conditia detinerii de peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la detinerea indirecta, pentru care este necesara precizarea modului de calcul.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Schimbari preconizate: Se propun norme referitoare la calculul detinerii indirecte si sunt prezentate exemple de calcul pentru detinerile directe/indirecte ale unui actionar, in vederea aplicarii prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si alin. (1^1) din Codul fiscal.

3. Legat de conditia de depunere a situatiilor financiare, pentru verificarea acestei conditii la 31 decembrie a anului precedent, sunt necesare precizari despre anul pentru care acestea trebuie depuse, respectiv daca acestea vizeaza doar persoana juridica romana care nu a depus situatiile financiare corespunzatoare exercitiului financiar al anului N-2 in raport cu anul de aplicare a sistemului de impunere si/sau pe cele corespunzatoare anilor anteriori acestuia, din perioada de existenta a persoanei respective.

Schimbari preconizate: Se propun norme clarificatoare, prin precizarea faptului ca, referirea la situatiile financiare anuale vizeaza doar persoana care nu a depus situatiile financiare corespunzatoare exercitiului financiar al anului N-2 si/sau cele corespunzatoare anilor anteriori anului acestuia, din perioada de existenta a persoanei respective. Se clarifica faptul ca, indeplinirea, in cursul anului fiscal a conditiei prevazute de prevederile art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, se aplica prin referinta la situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar N-1 si la termenul de depunere, conform Legii contabilitatii nr. 82/1991.

4. Persoanele juridice romane care nu intra sub incidenta sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor sunt identificate prin referinte la domeniul de activitate. De exemplu, nu poate aplica acest sistem, persoana care desfasoara activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, activitati de intermediere/distributie in aceste domenii, cu exceptia intermediarilor secundari de asigurari si/sau reasigurari care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale.

Schimbari preconizate: Se exemplifica persoanele care nu intra sub incidenta sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit art. 47 alin. (3) din Codul fiscal.

5. In prezent, o persoana juridica romana nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul infiintarii, daca angajeaza un salariat in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii. Sunt situatii in care aceasta conditie nu a fost indeplinita, iar persoana juridica trebuie sa plateasca impozit pe profit de la data inregistrarii in registrul comertului.

Schimbari preconizate: Se propune clarificarea cazului persoanei juridice nou-infiintate, in sensul ca aceasta persoana nu verifica, la data inregistrarii in registrul comertului, conditia prevazuta la 47 alin. (1) lit. h) si alin. (4) din Codul fiscal, legata de stabilirea unei singure persoane juridice romane care aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.

6.  In prezent, sunt in vigoare anumite norme metodologice care nu mai au valoare juridica,  cum sunt cele privind situatii aplicabile anilor 2016 si 2017, sau persoanelor juridice romane platitoare de impozit specific unor activitati potrivit prevederilor Legii nr. 170/2016, impozit care a fost abrogat incepand cu 2023.

Schimbari preconizate: Se propun norme de clarificare pentru stabilirea bazei impozabile, asupra careia se aplica cotele de impozitare prevazute la art. 51 alin. (1) din Codul fiscal, care include totalul veniturilor trimestriale care sunt inregistrate in creditul conturilor din clasa a 7-a, din care se scad veniturile mentionate la art. 53 alin. (1) si la care se adauga elementele mentionate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal.

7. Avand in vedere modificarile aduse bazei impozabile, cu referinte la elementele mentionate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal, este necesara modificarea normei existente pentru a fi conforma cu textul in vigoare.

Schimbari preconizate: Se abroga/se actualizeaza anumite norme care nu mai corespund actualelor prevederi, in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024.

8. Incepand cu 01.01.2024, regimul fiscal al achizitiei aparatelor de marcat electronice fiscale  a fost modificat in sensul in care nu se mai scade valoarea acestora din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in functiune.

Schimbari preconizate: In acest cadru legal se impune abrogarea normei cu referinta la casele de marcat.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit micro

11Apr2025

Societate cu profil IT. Vector fiscal 2025

de Vera Constantin valabil la 11 Apr 2025
Intrebare: Va rugam sa ne raspundeti la intrebarea ce fel de impozit datoareaza o firma care are ca obiect de activitate in totalitate 6201 Activitati de realizare a softului la comanda. Are 1 angajat permanent in anul 2024 si o cifra de afaceri de cca 400.000 ron. Trebuie sa plateasca impozit micro sau impozit pe profit pentru anul 2024?  Multumim.  
10Apr2025

Modificari ulterioare inregistrarii fiscale

de Profeanu Laura valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: O societate platitoare de impozit micro in anul 2024, care pastreaza conditiile de a fi micro si in anul 2025, trebuia sa depuna D700 pentru optiunea de micro pe anul 2025? Multumesc.
03Apr2025

Revenire cota de impunere venituri microintreprindere

de Elena Ionescu valabil la 03 Apr 2025
Intrebare: Societatea platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor care depaseste plafonul de 1% si trece la 3% in cursul unui an, anul urmator reseteaza cifrele si debuteaza iar cu calcul de 1%. Va rog sa confirmati aceasta abordare cu eventuale sustineri. Multumesc!
20Mar2025

Reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului

de Profeanu Laura valabil la 20 Mar 2025
Intrebare: Societatea A (lider) neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe venit la 31.01.2025 incheie un contract de asociere in participatiune cu societatea B platitoare de TVA si platitoare de impozit pe profit, obiectul asocierii este deschiderea si activitatea unei clinici medicale. Societatea B aduce ca aport in asociere dreptul de utilizare a spatiului necesar pentru activitatea clinicei, ...
03Mar2025

Revenire la impozit pe veniturile microintreprinderii

de Gina Popescu valabil la 03 Mar 2025
Intrebare: O societate infiintata in anul 2022, nu a avut salariati si a fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. Deoarece nu avea salariati, la 01.01.2023 a devenit platitoare de impozit pe profit. In anul 2024, obiectul de activitate s-a schimbat in ,, Activitati de consultanta in afaceri si management, CAEN rev.3 7020 Cifra de afaceri obtinuta in 2024 a fost de 1050 lei, ...
20Feb2025

Incasare dobanzi. Impozitare microintreprindere

de Vera Constantin valabil la 20 Feb 2025
Intrebare: Conform unei hotarari judecatoresti unitatea incaseaza venituri din debite in suma de 285600 lei, dobanda = 98900 lei si dobanda calculata cu rata inflatiei suma de 181658 lei. Care sume sunt luate in calcul la impozit micro?
Vezi toate studiile de caz despre impozit micro keyboard_double_arrow_right