Propuneri de modificare a sanctiunilor in Sistemul RO e-Transport
Avand in vedere proiectul de OUG pentru modificarea si completarea OUG nr. 41/2022 privind RO e-Transport, prezentat recent in transparenta decizionala, se propun cateva modificari menite sa ajusteze cerintele sistemului la realitatile operationale ale contribuabililor si sa echilibreze sanctiunile impuse pentru nerespectarea obligatiilor de raportare.
In textul modificat, se observa o incercare de raspuns la preocuparile mediului de afaceri privind proportionalitatea sanctiunilor si complexitatea cerintelor de raportare. Prin introducerea unui sistem gradual de aplicare a sanctiunilor pentru nerespectarea obligatiilor de declarare a transporturilor, se urmareste un echilibru intre necesitatea de combatere a fraudei si operativitatea economica.
Modificarile propuse includ:
- Integrarea datelor detinute de companiile si societatile nationale cu capital integral de stat in RO e-Transport, facilitand astfel accesul autoritatilor fiscale la o baza de date mult mai vasta, pentru a imbunatati eficienta monitorizarii transporturilor.
In acest sens, art. 4 alin. 1), lit. b) din OUG 41/2022, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare detinute si/sau utilizate de institutiile sau autoritatile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entitatilor subordonate, coordonate sau prin intermediul companiilor nationale si societatilor nationale cu capital integral de stat: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantitatilor de produse transportate, precum si orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;”
Alineatele 2) si 3) ale arti. 4 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”(2) Sistemul RO e-Transport utilizeaza date si informatii colectate si/sau detinute la nivelul institutiilor sau autoritatilor publice, precum si al structurilor subordonate sau coordonate de catre acestea, sau prin intermediul companiilor nationale si societatilor nationale cu capital integral de stat, care sunt necesare indeplinirii scopului prevazut de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Autoritatile sau institutiile publice care, direct sau prin intermediul structurilor subordonate, coordonate, sau prin intermediul companiilor nationale si societatilor nationale cu capital integral de stat colecteaza si/sau detin orice fel de date sau informatii necesare indeplinirii scopului prevazut la art. 3 au obligatia de a le pune la dispozitie gratuit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pe baza de protocol incheiat in acest sens.”
- Introducerea unui registru electronic pentru evidenta sanctiunilor aplicate, gestionat de CNIF, care va asigura o mai buna coordonare si aplicare a sanctiunilor.
Dupa alin. (2) al arti. 14 se introduc doua noi alineate, alin.(3) si (4) cu urmatorul cuprins:
„(3) In aplicarea prevederilor art. 13^1 alin. (2), Centrul National pentru Informatii Financiare pune la dispozitia persoanelor imputernicite prevazute la alin. (1) un registru electronic de evidenta centralizata a sanctiunilor aplicate potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
(4) Procedura prin care persoanele imputernicite prevazute la alin (1) acceseaza registrul electronic prevazut la alin.(3) se stabileste prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, al presedintelui Autoritatii Vamale Romane si al ministrului afacerilor interne.”
- Stabilirea unui sistem de sanctiuni graduale, care incepe cu o confiscare de 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate la prima abatere, crescand la 50% pentru a doua abatere, si ajungand la 100% pentru a treia abatere.
Alin. (2) al art. 13^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate”.
Dupa alineatul (4) al articolul 13^1 se introduc doua noi alineate, alin.(5) si (6) cu urmatorul cuprins:
”(5) Incepand cu savarsirea celei de-a doua contraventii din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care contravenientul a fost sanctionat, sanctiunea complementara a confiscarii se aplica in proportie de 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
(6) Incepand cu savarsirea celei de-a treia contraventii din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care contravenientul a fost sanctionat, sanctiunea complementara a confiscarii se aplica in proportie de 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate”.
In plus, suspendarea aplicarii sanctiunilor pana la 31 decembrie 2024 pentru anumite fapte prevazute in OUG, ofera contribuabililor un ragaz necesar pentru a se conforma cerintelor sistemului RO e-Transport.
Contraventiile vizate se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, si se refera la nerespectarea prevederilor art. 8 indice 2 din OUG 41/2022 de catre operatorul de transport rutier:
- sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
- sa echipeze vehiculele cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit;
Propunerile de modificari sugereaza o abordare mai nuantata a sanctiunilor, in incercarea de a descuraja neregulile fara a pune o presiune excesiva pe operatorii economici care intampina dificultati in adaptarea la noile reglementari digitale impuse de stat.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!