Propuneri de modificari la Legea prevenirii si combaterii spalarii banilor: Impact asupra profesionistilor si ONG-urilor
Recent, Executivul a aprobat un proiect de lege initiat de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), care aduce schimbari majore Legii nr. 129/2019. Aceste modificari, odata adoptate de Parlament si oficializate, vor afecta in mod direct modul in care entitatile raportoare aplica masurile de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului. Iata un rezumat al celor mai importante ajustari:
1. Masuri suplimentare de cunoastere a clientelei
- Institutiile de credit si institutiile financiare nu vor furniza produse persoanelor cu nume fictive, conturi anonime, carnete de economii anonime sau casete de valori anonime si nici servicii de acceptare la plata a cardurilor preplatite anonime;
- Furnizorii de servicii de jocuri de noroc, precum cazinourile, vor trebui sa identifice toate tranzactiile clientilor si sa le coreleze cu profilul acestora;
- Casele de schimb valutar vor aplica masuri standard pentru tranzactii care depasesc echivalentul in lei a 2.000 euro;
- Furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare si furnizorii de portofele digitale, vor avea obligatia de a aplica masurile standard de cunoastere a clientelei atunci cand se efectueaza tranzactii a caror valoare minima reprezinta echivalentul in lei a minimum 1.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
- Entitatile raportoare vor aplica masurile de cunoastere a clientelei tuturor clientilor noi. Entitatile raportoare aplica masurile de cunoastere a clientelei si clientilor existenti, in functie de risc si materialitate, luand in considerare momentul in care au fost aplicate anterior masurile de cunoastere a clientelei si relevanta acestora, sau atunci cand circumstantele relevante privind clientul se schimba sau in cazul in care entitatile raportoare au in cursul anului calendaristic relevant obligatia legala de a contacta clientul pentru a examina toate informatiile relevante referitoare la beneficiarul real sau in cazul in care entitatile raportoare au aceasta obligatie in temeiul dispozitiilor art. 62 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Reguli mai stricte pentru avocati
Proiectul elimina protectia absoluta a secretului profesional in relatia cu ONPCSB. Astfel, avocatii vor fi obligati sa furnizeze informatii relevante pentru activitatea de analiza si schimbul international de date, fara a invoca secretul profesional.
In acest sens, art. 33, ali. (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(4) Secretul profesional si secretul bancar la care sunt tinute entitatile raportoare prevazute la art.5, inclusiv cele prevazute prin legi speciale, nu sunt opozabile Oficiului, atat in ceea ce priveste activitatea de analiza, dar si in ceea ce priveste schimbul de informatii la nivel international.”
Asadar, art. 33, alin. (5) se va abroga:
(5) Avocatii vor aduce la indeplinire dispozitiile prevazute de prezenta lege, cu respectarea dispozitiilor prevazute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile ulterioare, privind pastrarea secretului profesional.”
3. Obligatii suplimentare pentru ONG-uri
ONG-urile vor face obiectul unei supravegheri mai stricte:
Oficiul va supraveghea pe baza de risc activitatea asociatiilor si fundatiilor vulnerabile la utilizarea abuziva in scopul finantarii terorismului si evaluarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului la nivel sectorial.
Asociatiile si fundatiile vizate, vor avea obligatia sa implementeze, la nivel intern, controale adecvate pentru a asigura faptul ca fondurile sunt contabilizate integral si sunt cheltuite in conformitate cu scopul si obiectivele activitatii declarate in statut si sa ia masuri rezonabile pentru a confirma informatiile despre beneficiari si asociatiile/fundatiile asociate.
Oficiul va coopera cu asociatiile si fundatiile pentru a elabora si perfectiona cele mai bune practici de abordare a vulnerabilitatilor si riscurilor de finantare a terorismului, avand ca obiectiv protejarea acestora impotriva abuzurilor in scopul finantarii terorismului, asa cum prevede alin. 5) de la noul art. 26.1 care va fi introdus in Legea 129/2019.
4. Alte modificari relevante
Statistici consolidate: Autoritatile vor colecta si transmite ONPCSB statistici privind eficienta masurilor de combatere a spalarii banilor.
Pastrarea documentatiei: Entitatile raportoare vor pastra documentele justificative ale tranzactiilor timp de 5 ani. Forma propusa la modificare prevede un obiectiv extins: pastrarea documentelor este obligatorie atat pentru identificarea, cat si pentru reconstituirea tranzactiilor. Aceleasi tipuri de documente sunt mentionate (fise de cont sau corespondenta comerciala) dar se adauga notiunea de reconstituire a tranzactiilor, respective o cerinta mai riguroasa pentru a asigura posibilitatea de a reproduce complet istoricul tranzactiilor.
Instruire periodica: Angajatii entitatilor raportoare vor primi instruire periodica cu privire la legislatia aplicabila si protectia datelor cu caracter personal.
Observatii finale
Proiectul de lege vine ca raspuns la observatiile organizatiilor internationale si reprezinta un pas important in alinierea la standardele europene. Masurile vor intra in vigoare doar dupa adoptarea si publicarea in Monitorul Oficial. Recomandam entitatilor vizate sa urmareasca indeaproape evolutia proiectului legislativ si sa ia masuri proactive pentru conformare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!