Propuneri de modificari privind operatiunile cu numerar in contextul popririlor
In vederea eficientizarii colectarii creantelor fiscale, proiectul de Ordonanta de Guvern (OG) pus in prezent dezbatere publica, propune reglementari stricte pentru operatiunile cu numerar efectuate de contribuabilii supusi masurilor de executare silita prin poprire. Initiativa legislativa vizeaza modificarea si completarea articolului 236 din Codul de procedura fiscala, in sensul ca, la articolul 236, dupa alineatul (21) se vor introduce trei noi alineate, alineatele (22) - (24) adaugand astfel prevederi speciale pentru debitorii cu popriri bancare.
Contextul legislativ actual
Conform legislatiei in vigoare, Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, prevede la art. 1 alin. 1) ca operatiunile financiare trebuie sa se realizeze prin instrumente de plata fara numerar. Exista, totusi, exceptii (art. 3) care permit efectuarea de tranzactii in numerar sub anumite plafoane, pentru a facilita tranzactiile curente ale entitatilor economice si persoanelor fizice:
(1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii.
Art. 3. -
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1) se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:
a) incasari de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana;
b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;
c) plati catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi;
d) plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;
e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.
Limitari pentru debitori. Plafoane in numerar reduse in functie de categoria de contribuabil
Proiectul de OG prevede ca debitorii pentru care exista popriri bancare, vor avea impuse plafoane zilnice de incasari si plati in numerar considerabil reduse. Masura vine in contextul observatiilor autoritatilor fiscale despre un grad scazut de eficienta in recuperarea creantelor prin metodele standard, cauzate, in parte, de neutilizarea conturilor bancare pentru tranzactii, de catre debitori.
Conform proiectului de ordonanta, prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, contribuabilii prevazuti la art. 1 alin. (1) din aceasta lege, care au infiintate popriri asupra disponibilitatilor banesti, pana la emiterea deciziei de ridicare a popririi, vor efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:
a) in cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 40.000 lei:
a1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
a2) plati in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
b) in cazul debitorului contribuabil mijlociu pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 20.000 lei:
b1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
b2) plati in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei ;
c) in cazul celorlalte categorii de debitori, cu exceptia persoanelor fizice, pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 10.000 lei:
c1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei;
c2) plati in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.
Aceste prevederi se vor aplica pana la stingerea integrala a obligatiilor bugetare pentru care s-au infiintat popriri.
Prin urmare, derogarea de la prevederile actuale, introduce o abordare mai restrictiva, care nu se mai bazeaza pe tranzactiile cu fiecare persoana in parte, ci pe un plafon zilnic total, indiferent de numarul tranzactiilor sau al partenerilor de afaceri implicati in acea zi. Propunerea de a impune plafoane zilnice totale pentru operatiuni cu numerar, mai reduse decat cele standard, este fundamentata pe observatii facute de autoritatile fiscale, care indica faptul ca debitorii sub poprire, tind sa isi structureze tranzactiile in numerar, astfel incat sa ramana sub plafonul zilnic permis de lege, evitand astfel utilizarea conturilor bancare care sunt monitorizate mai atent.
Concluzii
Pentru a intra in vigoare, proiectul OG trebuie sa fie adoptat de Executiv si ulterior publicat in Monitorul Oficial. Propunerile de schimbari sunt concepute pentru a spori eficacitatea proceselor de executare silita si de a descuraja utilizarea excesiva a tranzactiilor in numerar de catre debitorii aflati sub incidenta popririlor, facilitand astfel o mai buna monitorizare si control al fluxurilor financiare in context fiscal.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!