Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 22 Noiembrie 2024

Propuneri de modificari privind operatiunile cu numerar in contextul popririlor

02 Aug 2024

In vederea eficientizarii colectarii creantelor fiscale, proiectul de Ordonanta de Guvern (OG) pus in prezent dezbatere publica, propune reglementari stricte pentru operatiunile cu numerar efectuate de contribuabilii supusi masurilor de executare silita prin poprire. Initiativa legislativa vizeaza modificarea si completarea articolului 236 din Codul de procedura fiscala, in sensul ca, la articolul 236, dupa alineatul (21) se vor introduce trei noi alineate, alineatele (22) - (24) adaugand astfel prevederi speciale pentru debitorii cu popriri bancare.

Contextul legislativ actual

Conform legislatiei in vigoare, Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, prevede la art. 1 alin. 1)  ca operatiunile financiare trebuie sa se realizeze prin instrumente de plata fara numerar. Exista, totusi, exceptii (art. 3) care permit efectuarea de tranzactii in numerar sub anumite plafoane, pentru a facilita tranzactiile curente ale entitatilor economice si persoanelor fizice:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Art. 1. -

(1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii.

Art. 3. -

(1) Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1) se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana;

b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi;

d) plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;

e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

Limitari pentru debitori. Plafoane in numerar reduse in functie de categoria de contribuabil

Proiectul de OG prevede ca debitorii pentru care exista popriri bancare, vor avea impuse plafoane zilnice de incasari si plati in numerar considerabil reduse. Masura vine in contextul observatiilor autoritatilor fiscale despre un grad scazut de eficienta in recuperarea creantelor prin metodele standard, cauzate, in parte, de neutilizarea conturilor bancare pentru tranzactii, de catre debitori.

Conform proiectului de ordonanta, prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, contribuabilii prevazuti la art. 1 alin. (1) din aceasta lege, care au infiintate popriri asupra disponibilitatilor banesti, pana la emiterea deciziei de ridicare a popririi, vor efectua operatiuni de incasari si plati in numerar,  in urmatoarele conditii:

a) in cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 40.000 lei:

a1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;

a2) plati in limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;

b) in cazul debitorului contribuabil mijlociu pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 20.000 lei:

b1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;

b2) plati in limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei ;

c) in cazul celorlalte categorii de debitori, cu exceptia persoanelor fizice, pentru care s-au infiintat popriri pentru obligatii bugetare al caror cuantum depaseste suma de 10.000 lei:

c1) incasari in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei;

c2) plati in limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.

Aceste prevederi se vor aplica pana la stingerea integrala a obligatiilor bugetare pentru care s-au infiintat popriri.

Prin urmare, derogarea de la prevederile actuale, introduce o abordare mai restrictiva, care nu se mai bazeaza pe tranzactiile cu fiecare persoana in parte, ci pe un plafon zilnic total, indiferent de numarul tranzactiilor sau al partenerilor de afaceri implicati in acea zi. Propunerea de a impune plafoane zilnice totale pentru operatiuni cu numerar, mai reduse decat cele standard, este fundamentata pe observatii facute de autoritatile fiscale, care indica faptul ca debitorii sub poprire, tind sa isi structureze tranzactiile in numerar, astfel incat sa ramana sub plafonul zilnic permis de lege, evitand astfel utilizarea conturilor bancare care sunt monitorizate mai atent.

Concluzii

Pentru a intra in vigoare, proiectul OG trebuie sa fie adoptat de Executiv si ulterior publicat in Monitorul Oficial. Propunerile de schimbari sunt concepute pentru a spori eficacitatea proceselor de executare silita si de a descuraja utilizarea excesiva a tranzactiilor in numerar de catre debitorii aflati sub incidenta popririlor, facilitand astfel o mai buna monitorizare si control al fluxurilor financiare in context fiscal.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre poprire

Aug302024

Restituire catre salariat a sumei poprite. Inregistrari contabile

de Nicolae Liviu valabil la 30 Aug 2024
Intrebare: In luna iulie i s-a retinut unui angajat o suma din salariu, aceasta fiind achitata catre BEJ in luna august. Acum am incasat suma respectiva de la BEJ intrucat angajatul si-a stins datoria prin alte mijloace. Noi acum va trebui sa ii achitam suma respectiva salariatului, insa aceasta mai trebuie trecuta prin statul de plata? Care este monografia contabila pentru incasare suma de la BEJ si ...
Aug052024

Poprire salariu

de Nicolae Liviu valabil la 05 Aug 2024
Intrebare: Societatea are un salariat care in luna Iulie 2024 a lucrat 8 zile, restul fiind absente nemotivate. Drept pentru care, la calculul salariului sumele sunt urmatoarele: Salariu brut total conform contract - 4499 RON Echivalent NET aferent 8 zile lucrate - 1001 RON Va rugam sa ne specificati daca in aceasta situatie putem institui popriri angajatului (4 popriri active)?

Propuneri de schimbari in procesul de poprire a salariilor

de Profeanu Laura 01 Aug 2024
ANAF a fost adesea in centrul discutiilor din cauza aplicarii multiple a popririlor pe salariile angajatilor, realizate atat prin intermediul angajatorilor cat si prin intermediul bancilor unde salariatii au contul curent deschis. Aceasta practica a dus la depasirea limitelor legale impuse pentru retinerile din salarii, afectand veniturile angajatilor peste ceea ce legislatia in vigoare ...
Iun072024

Plata salarii conturi poprite

de Profeanu Laura valabil la 07 Iun 2024
Intrebare: Asupra conturilor bancare ale societatii s-au infiintat popriri consecutive intr-un termen mai lung din partea ANAF. Societatea a ridicat numerar doar in baza statelor de plata pentru plata drepturilor salariilor (avans si lichidare, asa cum este si in contractul de munca specificat) timp de 12 luni. In data de 03.06.2024 am depus la banca statul de plata pentru lichidarea drepturilor salariale ...
Mai252024

Poprire ANAF. Retinere lunara. Poprire pe valoarea tichetelor de masa

de Nicolae Liviu valabil la 25 Mai 2024
Intrebare: Am primit din partea ANAF o adresa de infiintare a popririi pentru un angajat al nostru care suna astfel: "se infiinteaza poprirea asupra sumelor de bani reprezentand venituri si disponibilitati banesti, in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute s/sau datorate, cu orice titlu debitorului X, de catre dvs sau pe care le veti datora si/sau detine in ...
Mai232024

Venit net sub minimul net pe economie. Poprire

de Rodica Mantescu valabil la 23 Mai 2024
Intrebare: Poprire pe venituri din mandat. Un administrator are contract de mandat cu firma, pe un venit brut de 825 lei. La cei 825 lei plateste contributiile salariale. I-a venit poprire pe venitul net intr-un dosar de la notar in raport de 1/3 din venitul net. I se pot popri veniturile din mandat, chiar daca el din firma isi da sub salariul minim?
Vezi toate studiile de caz despre poprire keyboard_double_arrow_right