Propuneri de schimbari in comunicarea electronica cu Fiscul: O noua obligativitate pentru reprezentantii legali ai contribuabililor
In contextul transformarilor digitale care influenteaza toate sectoarele, inclusiv pe cel fiscal, autoritatile fiscale romanesti pregatesc o schimbare semnificativa destinata sa eficientizeze interactiunea cu contribuabilii. Printr-un proiect recent de Ordonanta de Guvern (OG), se propune o noua regula care va viza toate entitatile, fie ele nou-infiintate sau deja existente: desemnarea unui reprezentant legal sau desemnat care sa primeasca periodic informatii fiscale de la autoritati.
Detalii despre proiectul de Ordonanta de Guvern
Pana acum, majoritatea interactiunilor online dintre Fisc si contribuabili au fost gestionate prin intermediul contabililor, dar noua prevedere doreste sa aduca in scena un nou nivel de comunicare. Proiectul de OG prevede ca, pe langa contabil, fiecare companie va trebui sa numeasca un reprezentant care sa fie punctul de legatura cu autoritatile fiscale, care va fi responsabil de primirea si gestionarea informatiilor fiscale, facilitand astfel o comunicare directa si mai responsabila in cadrul procesului de conformare fiscal.
”(1) In relatia cu organul fiscal central, contribuabilii/platitorii prevazuti la art. 79 alin. (11) inrolati in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/A.N.A.F., in termen de 30 de zile de la data inrolarii, sunt obligati sa transmita, prin acest sistem, o declaratie pe propria raspundere a reprezentantilor legali/desemnati ai acestora, semnata cu certificat calificat de catre reprezentantii legali/desemnati, prin care declara datele de contactat proprii si isi aleg modalitatea de comunicare electronica cu organul fiscal central pentru primirea informatiilor cu privire la situatia fiscala a contribuabilului/platitorului pe care-l reprezinta.
(2) Periodic sau ori de cate ori se constata necesar, se transmit reprezentantului legal/desemnat, prin modalitatea aleasa de acesta prin declaratia prevazuta la alin. (1), informatii referitoare la situatia fiscala a contribuabilului/platitorului.
(3) Ori de cate ori se modifica informatiile cuprinse in declaratia prevazuta la alin. (1), se procedeaza astfel:
a) se transmite o declaratie pe propria raspundere intocmita de catre noul reprezentant legal/desemnat, in cazul in care reprezentantul se schimba;
b) se transmite o declaratie pe propria raspundere de actualizare a informatiilor declarate de catre reprezentantul legal/desemnat, in cazul in care informatiile se modifica.
(4) Declaratia prevazuta la alin. (3) se intocmeste de catre reprezentantii legali/desemnati si se transmite de catre contribuabil/platitor, in termen de cel mult 5 zile de la data la care a luat nastere faptul generator al modificarii declaratiei, in caz contrar acesta isi asuma transmiterea de informatii care intra sub incidenta secretului fiscal, catre terte persoane.
(5) Persoanele fizice inrolate in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/A.N.A.F pot opta pentru transmitrea declaratiei pe propria raspundere pentru a primi informatii privind situatia fiscala, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile prezentului articol.”
Masura vine ca un raspuns la necesitatea unui control mai bun asupra procesului de declarare si plata a obligatiilor fiscale, inclusiv esalonarile la plata. Prin aceasta schimbare, reprezentantii legali sau desemnati vor avea acces la informatii actualizate despre situatia fiscala, ceea ce ar trebui sa conduca la decizii mai informate si mai rapide in ceea ce priveste obligatiile fiscale ale entitatilor pe care le reprezinta.
Cum se va implementa aceasta masura?
Toti contribuabilii vor fi obligati sa depuna o declaratie prin SPV, indicand cine va fi reprezentantul desemnat. Declaratia va trebui sa fie semnata electronic de catre reprezentant si depusa in termene diferite, in functie de marimea contribuabilului:
- Contribuabilii mari: pana la 30 septembrie 2024
- Contribuabilii mijlocii: pana la 31 octombrie 2024
- Celelalte categorii de contribuabili: pana la 31 decembrie 2024
Contribuabilii nou-infiintati au la dispozitie 30 de zile de la data inrolarii in SPV pentru a depune declaratia.
Perspective
Initiativa poate fi vazuta ca un pas pozitiv spre modernizarea si digitalizarea interactiunilor fiscale, dar vine cu provocarile sale, in special in ceea ce priveste implementarea in timp util si adaptarea contribuabililor la noile cerinte. Pe langa simplificarea proceselor, aceasta masura ar putea sa creasca gradul de conformare fiscala si sa reduca cazurile de neconformitate.
Prin aceste masuri, Fiscul isi propune sa creeze un cadru mai structurat si eficient pentru administrarea fiscala, accentuand responsabilitatea directa a reprezentantilor desemnati in gestionarea obligatiilor fiscale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!