Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 17 Septembrie 2024

Propuneri de schimbari in procesul de poprire a salariilor

01 Aug 2024

ANAF a fost adesea in centrul discutiilor din cauza aplicarii multiple a popririlor pe salariile angajatilor, realizate atat prin intermediul angajatorilor cat si prin intermediul bancilor unde salariatii au contul curent deschis. Aceasta practica a dus la depasirea limitelor legale impuse pentru retinerile din salarii, afectand veniturile angajatilor peste ceea ce legislatia in vigoare permite.

Problema actuala

In contextul actual, un numar semnificativ de cazuri au evidentiat cum popririle sunt aplicate incorect, afectand veniturile angajatilor prin retineri duble - atat de la angajator, cat si de la banca unde angajatul isi are contul deschis. Aceasta situatie a creat dificultati semnificative pentru multi salariati care s-au trezit cu mai putin de jumatate din venitul net lunar, contrar prevederilor Codului de procedura civila, care limiteaza retinerile pentru datorii la o treime din venitul lunar net si la jumatate pentru obligatiile de intretinere.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, ”in prezent, institutia de credit vireaza sumele incasate in conturile deschise de debitori, chiar daca acestea reprezinta de fapt 2/3 din veniturile prevazute la art. 236 alin. (4). Au existat solutii pronuntate de catre instantele de judecata, in sensul anularii popririi infiintate asupra a 2/3 din sumelor ce au fost virate de catre platitorii de venit in conturile bancare, tinand cont de faptul ca i s-au retinut deja debitorului 1/3 din venituri conform art. 729 din Codul de procedura civila”.

Solutia propusa

In incercarea de a corecta aceste probleme, un nou proiect de Ordonanta de Guvern (OG) a fost introdus recent in dezbatere publica. Proiectul propune ca popririle sa fie efectuate exclusiv prin intermediul angajatorilor, eliminandu-se astfel posibilitatea ca bancile sa efectueze aceleasi retineri. In acest fel, retinerile din salarii se vor conforma strict cu limitele stabilite de lege, protejand veniturile angajatilor de retineri excesive sau greseli administrative. Potrivit notei de fundamentare, se propune:

- ”modificarea art. 236, alin. (12) din Codul de procedura fiscala, astfel incat sa se reglementeze faptul ca sumele ce reprezinta venituri banesti ale debitorului persoana fizica, realizate ca angajat, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala sunt exceptate de la urmarirea prin poprire asupra sumelor din conturile bancare deschise”;

- ”modificarea art. 236 alin. (21) pentru corelare cu prevederile art. 47 alin. (16) din Codul de procedura fiscala, care au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.11/2022, in sensul ca stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor administrativ fiscale, respectiv de executare silita (in corelare cu art. 54 din Codul de procedura fiscala) si a procedurii de comunicare a acestora, nu se mai aproba prin ordin al ministrului finantelor, ci prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Astfel, ordinul care vizeaza termenul in care institutiile de credit efectueaza plata sumelor indisponibilizate in contul special deschis la Trezoreria Operativa Centrala este cel emis de presedintele A.N.A.F., respectiv Ordinul presedintelui ANAF nr. 878/2022”.

Detalii din proiectul de ordonanta

Proiectul de OG aduce modificari la articolul 236 din Codul de procedura fiscala, precizand clar ca sumele provenind din salarii, pensii sau alte indemnizatii speciale nu vor mai fi supuse popririi in conturile bancare deschise de debitori. Masura urmareste sa simplifice procedura si sa protejeze veniturile debitorilor, asigurandu-le necesarul pentru subzistenta:

87.

 La articolul 236, alineatele (12) si (21) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: 

”(12) Pentru stingerea creantelor fiscale, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmariti prin poprire asupra sumelor din conturile bancare, prevederile alin. (5) aplicandu-se in mod corespunzator. Prin exceptie, debitorii nu pot fi urmariti prin poprire pentru sumele prevazute la alin. (4) incasate in conturile bancare ulterior infiintarii popririi. (…)

(21) In cazul popririlor infiintate de organul fiscal central, institutiile de credit efectueaza plata sumelor indisponibilizate in contul special deschis la Trezoreria Operativa Centrala, cu indicarea numarului de evidenta a platii, in termenul stabilit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare  Fiscala. Situatiile in care Trezoreria Operativa Centrala restituie sumele catre institutiile de credit se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.”

Procedura de implementare

Pentru ca aceste schimbari sa devina aplicabile, proiectul trebuie adoptat de Executiv si publicat in Monitorul Oficial.

Concluzie

Schimbarile propuse vor aduce o mai mare claritate si eficienta in procesul de colectare a datoriilor, reducand greselile administrative si protejand veniturile angajatilor. Prin aceste modificari, ANAF spera sa imbunatateasca relatia cu contribuabili, asigurand o abordare  echitabila si transparenta in administrarea fiscala, fiind un pas necesar pentru a restabili echilibrul intre eficienta colectarii fiscale si protectia drepturilor debitorilor.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre poprire

Aug302024

Restituire catre salariat a sumei poprite. Inregistrari contabile

de Nicolae Liviu valabil la 30 Aug 2024
Intrebare: In luna iulie i s-a retinut unui angajat o suma din salariu, aceasta fiind achitata catre BEJ in luna august. Acum am incasat suma respectiva de la BEJ intrucat angajatul si-a stins datoria prin alte mijloace. Noi acum va trebui sa ii achitam suma respectiva salariatului, insa aceasta mai trebuie trecuta prin statul de plata? Care este monografia contabila pentru incasare suma de la BEJ si ...
Aug052024

Poprire salariu

de Nicolae Liviu valabil la 05 Aug 2024
Intrebare: Societatea are un salariat care in luna Iulie 2024 a lucrat 8 zile, restul fiind absente nemotivate. Drept pentru care, la calculul salariului sumele sunt urmatoarele: Salariu brut total conform contract - 4499 RON Echivalent NET aferent 8 zile lucrate - 1001 RON Va rugam sa ne specificati daca in aceasta situatie putem institui popriri angajatului (4 popriri active)?

Propuneri de modificari privind operatiunile cu numerar in contextul popririlor

de Profeanu Laura 02 Aug 2024
In vederea eficientizarii colectarii creantelor fiscale, proiectul de Ordonanta de Guvern (OG) pus in prezent dezbatere publica, propune reglementari stricte pentru operatiunile cu numerar efectuate de contribuabilii supusi masurilor de executare silita prin poprire. Initiativa legislativa vizeaza modificarea si completarea articolului 236 din Codul de procedura fiscala, in sensul ca, la ...
Iun072024

Plata salarii conturi poprite

de Profeanu Laura valabil la 07 Iun 2024
Intrebare: Asupra conturilor bancare ale societatii s-au infiintat popriri consecutive intr-un termen mai lung din partea ANAF. Societatea a ridicat numerar doar in baza statelor de plata pentru plata drepturilor salariilor (avans si lichidare, asa cum este si in contractul de munca specificat) timp de 12 luni. In data de 03.06.2024 am depus la banca statul de plata pentru lichidarea drepturilor salariale ...
Mai252024

Poprire ANAF. Retinere lunara. Poprire pe valoarea tichetelor de masa

de Nicolae Liviu valabil la 25 Mai 2024
Intrebare: Am primit din partea ANAF o adresa de infiintare a popririi pentru un angajat al nostru care suna astfel: "se infiinteaza poprirea asupra sumelor de bani reprezentand venituri si disponibilitati banesti, in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute s/sau datorate, cu orice titlu debitorului X, de catre dvs sau pe care le veti datora si/sau detine in ...
Mai232024

Venit net sub minimul net pe economie. Poprire

de Rodica Mantescu valabil la 23 Mai 2024
Intrebare: Poprire pe venituri din mandat. Un administrator are contract de mandat cu firma, pe un venit brut de 825 lei. La cei 825 lei plateste contributiile salariale. I-a venit poprire pe venitul net intr-un dosar de la notar in raport de 1/3 din venitul net. I se pot popri veniturile din mandat, chiar daca el din firma isi da sub salariul minim?
Vezi toate studiile de caz despre poprire keyboard_double_arrow_right