Raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial
05 Apr 2024
Pe fondul schimbarilor continue in domeniul fiscal si contabil, Ministerul Finantelor a emis Ordinul nr. 470/2024, o reglementare cheie care aduce in prim-plan necesitatea raportarii amanuntite a finantarilor primite de catre entitatile juridice fara scop patrimonial. Acest ordin reprezinta un pas important in directia transparentizarii si responsabilizarii gestionarii fondurilor, oferind o structura clara pentru declaratia privind situatia de trezorerie.
In vigoare din 20 martie 2024, Ordinul 470/2024 impune persoanelor juridice fara scop patrimonial obligatia de a intocmi si depune o DECLARATIE privind situatia de trezorerie la data de 31 decembrie 2023 (Anexa 1 la ordin). Aceasta obligativitate vine in completarea dispozitiilor art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, referitoare la raportarea sumelor primite sub forma de subventii, sponsorizari, sume redirectionate din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora.
Entitatile juridice fara scop patrimonial, organizatii nonprofit, asociatii, fundatii si alte entitati similare care au beneficiat de aceste finantari, in cadrul exercitiului financiar de raportare, sunt acum obligate sa intocmeasca aceasta declaratie privind situatia de trezorerie, care trebuie sa cuprinda atat informatii despre incasarile realizate (subventii, sponsorizari, donatii etc.), cat si despre platile efectuate (salarii, taxe, achizitii de stocuri, servicii externe etc.). Mai mult, declaratia trebuie sa reflecte soldul de trezorerie la inceputul si sfarsitul perioadei raportate, oferind o imagine completa asupra fluxurilor financiare ale entitatii.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit astfel de sume in valoare cumulata de maximum 100.000 lei, pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2 la ordin, in care se inscriu atat operatiunile derulate prin cont bancar, cat si prin casierie:
- lei - | |||
Nr. rd. |
Explicatii | Sume | |
0 | A | B | |
Trezorerie - sold la 1 ianuarie | |||
Cap. I - Incasari | |||
Subventii | |||
Sponsorizari | |||
Sume redirectionate din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microintreprinderilor | |||
Sume redirectionate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice | |||
Alte sume incasate | |||
Total incasari | |||
Cap. II - Plati | |||
Salarii platite personalului | |||
Impozite, taxe si contributii platite | |||
Chirii platite | |||
Plati pentru servicii executate de terti | |||
Plati cu titlu gratuit2: sponsorizari, donatii, mecenat, alte plati de natura similara | |||
Avansuri de trezorerie acordate si nedecontate la data de 31 decembrie | |||
Alte sume platite | |||
Total plati | |||
Trezorerie - sold la 31 decembrie |
Potrivit art. 5 din ordin, persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a ordinului, au depus deja situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul anului 2023 sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. 3^1 din legea contabilitatii, vor depune declaratia privind situatia de trezorerie in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale.
Declaratia se va intocmi si semna de catre persoanele abilitate sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Aceasta reglementare subliniaza importanta transparentei si a responsabilitatii financiare in randul organizatiilor fara scop patrimonial. Prin obligatia de raportare detaliata, Ministerul Finantelor isi propune sa asigure o mai buna monitorizare a modului in care sunt folosite fondurile publice si donatiile, contribuind la prevenirea abuzurilor si la imbunatatirea eficientei alocatiei resurselor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre raportare
Modificari in Sistemul RO e-Transport privind sanctiunile si raportarea
de
Profeanu Laura
12 Nov 2024
Recenta Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 129/2024, in vigoare din 11 noiembrie 2024, introduce, printre altele, modificari la regimul de sanctionare si la procedura de raportare in cadrul RO e-Transport.
Aplicarea graduala a sanctiunilor
Ordonanta stabileste un cadru de aplicare graduala a confiscarii contravalorii bunurilor nedeclarate, in scopul de a penaliza nerespectarea ...
Nov062024
Raport de sustenabilitate
de
Gina Popescu
valabil la 06 Nov 2024
Intrebare:
O societate prezinta urmatorii indicatori:
La 31.12.2023
Cifra de afaceri 240.000.000
Total active: 230.000.000
Nr.mediu salariati: 560
La 30.06.2024
Cifra de afaceri 120.000.000
Total active: 226.000.000
Nr.mediu salariati: 570
In conformitate cu prevederile Directivei UE 2464/2022 privind raportarea corporativa de sustenabilitate (CSRD) incepand cu exercitiu financiar ...
Oct282024
Obligativitate SAF-T pentru sindicate
de
Gina Popescu
valabil la 28 Oct 2024
Intrebare:
Pentru organizatiile sindicale SAF-T se depune incepand cu ianuarie 2025?
Noi reglementari privind monitorizarea si raportarea platilor transfrontaliere de catre prestatorii de servicii de plata care nu au rezidenta fiscala in Romania
de
Profeanu Laura
28 Oct 2024
Incepand cu anul 2024, institutiile financiare care opereaza in Romania, inclusiv bancile, emitentii de moneda electronica si institutiile de virament postal, sunt obligate sa monitorizeze si sa raporteze autoritatilor fiscale detalii despre platile transfrontaliere si destinatarii acestora, conform sistemului european CESOP (Central Electronic System of Payment information). Cerinta provine ...
Sep022024
Data transmitere in SAF-T lunar
de
Gina Popescu
valabil la 02 Sep 2024
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati cu transpunerea in Saf-T a doua situatii:
1. Plata catre un furnizor nerezident pentru care s-a constitutit impozit cu suta majorata.
Notele contabile sunt:
Data plata furnizor 01.07.2024 401 = 5121 1000 lei
Data inregistrare impozit nerezidenti cu suta majorata 01.07.2024 635 = 446 191 lei
Data plata impozit 25.08.2024 446 = 5121 191 lei
Impozitul este ...
Mecanismul de ajustare a carbonului la frontiera (Carbon Border Adjustment Mechanism-CBAM)
de
Profeanu Laura
30 Aug 2024
CBAM este o initiativa implementata de Uniunea Europeana pentru a gestiona emisiile de carbon ale bunurilor importate cu un consum intens de carbon, care vizeaza sa stimuleze o productie industriala mai curata la nivel global, fiind parte integranta a angajamentului UE de a decarboniza economia si de a atinge neutralitatea climatica pana in 2050. Adoptat prin Regulamentul (UE) 2023/956 in mai ...
Vezi toate studiile de caz despre raportare keyboard_double_arrow_right