Raportarea privind durabilitatea: O noua obligatie pentru companiile mari si mijlocii din Romania
Ministerul Finantelor a introdus prin Ordinul nr. 85/2024, un nou cadru de raportare privind durabilitatea, inlocuind declaratia nefinanciara cu o raportare extinsa, conform Directivei europene CSRD (Directiva 2.464/2022). Schimbarea marcheaza un pas major in directia transparentei si responsabilitatii fata de factorii de mediu, sociali si de guvernanta (ESG).
Ce presupune raportarea privind durabilitatea?
Raportarea privind durabilitatea este inclusa in raportul administratorilor si cuprinde informatiile prevazute in SECTIUNEA 7 indice 1.2 (Raportarea privind durabilitatea) punctul 492 indice 11 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul M.F. nr. 1802/2014:
(i) rezilienta modelului de afaceri si a strategiei entitatii in relatie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii) oportunitatile pentru entitate in legatura cu aspectele de durabilitate;
(iii) planurile entitatii, inclusiv actiunile de punere in aplicare si planurile financiare si de investitii conexe, pentru a se asigura ca modelul sau de afaceri si strategia sa sunt compatibile cu tranzitia catre o economie durabila si cu limitarea incalzirii globale la 1,5 °C, in conformitate cu Acordul de la Paris in temeiul Conventiei-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015 (denumit in continuare Acordul de la Paris) si cu obiectivul de realizare a neutralitatii climatice pana in 2050, astfel cum este stabilit in Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European si al Consiliului, precum si, dupa caz, expunerea entitatii la activitati legate de carbune, petrol si gaze;
(iv) modul in care modelul de afaceri si strategia entitatii tin seama de interesele partilor interesate ale entitatii si de impactul entitatii asupra aspectelor de durabilitate;
(v) modul in care strategia entitatii a fost pusa in aplicare in ceea ce priveste aspectele de durabilitate;
b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, dupa caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera cel putin pentru 2030 si 2050, o descriere a progreselor inregistrate de entitate in vederea atingerii obiectivelor respective si o declaratie din care sa reiasa daca obiectivele entitatii legate de factorii de mediu se bazeaza pe dovezi stiintifice concludente;
c) o descriere a rolului organelor de administratie, de conducere si de supraveghere in ceea ce priveste aspectele de durabilitate, precum si a cunostintelor de specialitate si a competentelor acestora pentru a indeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunostinte de specialitate si de competente;
d) o descriere a politicilor entitatii in ceea ce priveste aspectele de durabilitate;
e) informatii despre existenta unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispozitia membrilor organelor de administratie, de conducere si de supraveghere;
f) o descriere:
(i) a procesului de diligenta necesara pus in aplicare de entitate in ceea ce priveste aspectele de durabilitate si, dupa caz, in conformitate cu cerintele Uniunii aplicabile entitatilor de a desfasura un proces de diligenta necesara;
(ii) a principalului impact negativ real sau potential legat de operatiunile proprii ale entitatii si de lantul sau valoric, inclusiv de produsele si serviciile sale, de relatiile sale de afaceri si de lantul sau de aprovizionare, a actiunilor intreprinse pentru a identifica si monitoriza impactul respectiv si alte efecte negative pe care entitatea trebuie sa le identifice in temeiul altor cerinte ale Uniunii privind desfasurarea de catre entitati a unui proces de diligenta necesara;
(iii) a oricaror actiuni intreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capat impactului negativ real sau potential, precum si a rezultatului unor astfel de actiuni;
g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relatii de dependenta a entitatii de astfel de aspecte, precum si a modului in care entitatea gestioneaza riscurile respective;
h) indicatorii relevanti pentru prezentarile de informatii mentionate la lit. a) - g).
Informatiile incluse trebuie sa fie clare, accesibile si conforme cu standardele europene adoptate de Comisia Europeana.
Cine este vizat de noile cerinte?
Spre deosebire de declaratia nefinanciara, care se aplica doar companiilor cu peste 500 de angajati, noua raportare extinde aria de aplicare la:
- Entitati mari si mijlocii care depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii
- Active totale de 17,5 milioane lei (3,9 milioane euro);
- Cifra de afaceri neta de 35 milioane lei (7,8 milioane euro);
- Minimum 50 de angajati.
- Societati-mama ale unor grupuri mari.
Concluzie
Raportarea privind durabilitatea reprezinta mai mult decat o obligatie legala - este o oportunitate de a demonstra angajamentul fata de o economie sustenabila. Implementarea cu succes a acestor cerinte va consolida inca o data pozitia companiilor din Romania in contextul pietei europene.
Prin urmare, intrucat primele raportari sunt prevazute pentru exercitiul financiar din 2024, companiile vizate trebuie sa inceapa pregatirile cat mai curand. De la planificarea proceselor pana la formarea personalului, fiecare etapa conteaza pentru conformarea cu noile reglementari.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!