Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Recomandarea Comisiei Europene privind tratamentul pierderilor fiscale suferite de intreprinderi in exercitiile financiare 2020 si 2021

09 Iun 2021

Recomandarea Comisiei Europene din 18 mai 2021 se adreseaza statelor membre cu rolul de a expune importanta implementarii in legislatia fiecarui stat a unor masuri ce relaxeaza sarcina fiscala a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM).
 
Recomandarile le permit institutiilor UE sa-si comunice opinia si sa sugereze directii de actiune, fara a impune insa vreo obligatie legala destinatarilor. Ele nu au caracter obligatoriu.
Scopul este pe de o parte acela de a ajuta intreprinderile aflate in dificultate, deoarece contribuabilii ce inregistreaza pierdere fiscala vor obtine beneficiul lichiditatii doar atunci cand intreprinderile vor fi din nou profitabile si impozabile. 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
 
Pe langa scopul de a sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii, o sustinere in redresarea economica, Comisia Europeana a vizat prin aceasta recomandare si eliminarea concurentei neloiale  intre companiile din statele membre. Multe tari europene deja au introdus in legislatie astfel de prevederi sau au publicat proiecte de lege in aceasta directie.
 
In practica, recomandarea CE  s-ar transpune in legislatia nationala intr-un set de masuri legislative ce ar permite ca pierderile fiscale din anul curent ale IMM urilor sa poata fi utilizate la compensarea profitului din anii anteriori. Mai departe, impozitul pe profit platit in trecut, cand firma inregistra profit fiscal, va deveni suma de recuperat de la buget (in urma compensarii fiscale a pierderii curente cu profitul anilor anteriori).
 
Mai exact, companiile care au obtinut profit si au platit impozitele aferente pana in anul 2019 inclusiv, si-ar putea reporta retroactiv pierderile din anii 2020 si 2021 intr-o anumita limita ce va fi stabilita de fiecare stat membru in parte.
 
Exista si o limita la care statele membre trebuie sa se raporteze. Astfel se recomanda statelor membre sa limiteze valoarea pierderilor reportabile la maxim 3 milioane de euro, dat fiind impactul pe care bugetele nationale l-ar resimti.
 
Daca spre exemplu o firma a avut in 2019 profit si a platit 5.000 lei impozit pe profit, iar in 2021 are pierdere fiscala de 10.000 lei – conform recomandarii CE, firma ar trebui sa compenseze pierderea din 2021 cu profitul din 2019 si, astfel, sa recupereze de la buget impozitul pe profit de  3.400 lei platit in plus in anul 2019 (5000 lei-1600 lei).
 
Orice societatea datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale (contributii, impozit pe veniturile din salarii, TVA etc.), iar suma de 3400 lei ,reprezentand impozit pe profit platit in plus ,devine exigibila (adica, susceptibila a fi compensata). In astfel de situatii, cel mai indicat este ca o societate din Romania sa depuna o cerere de compensare la organul fiscal teritorial, prin care sa indice expres ce obligatii fiscale doreste a fi compensate din impozitul pe profit virat in plus.
 
Desi compensarea poate fi efectuata si din oficiu de organele fiscale, depunerea unei cereri de compensare de catre societate este de dorit deoarece in acest fel societatea va cunoaste exact ce obligatii fiscale vor fi inregistrate ca achitate prin compensare, va obliga organele fiscale sa-i solutioneze cererea in termenul de 45 de zile prevazut la art. 77 Cod procedura fiscala si va avea certitudinea compensarii prin decizia de compensare ce-i va fi comunicata.
 
Iata textul integral al recomandarii Comisiei Europene:

RECOMANDAREA (UE) 2021/801 A COMISIEI din 18 mai 2021 referitoare la tratamentul fiscal al pierderilor in timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19 COMISIA EUROPEANA, avand in vedere Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, in special articolul 292, intrucat:
 
(1) Epidemia de COVID-19 a determinat luarea unor masuri fara precedent la nivel national si la nivelul Uniunii pentru a sprijini economia UE si a facilita redresarea acesteia. Majoritatea masurilor de raspuns la criza pe termen scurt urmaresc sa asigure un flux de lichiditati suficient pentru intreprinderi.
 
(2) In special intreprinderile mici si mijlocii (IMM-urile) (1) au fost grav afectate de masurile de sanatate publica, deoarece aceste intreprinderi sunt adesea mai putin capabile sa absoarba sau sa finanteze pierderile decat intreprinderile mai mari. De asemenea, este mai probabil ca IMM-urile sa isi desfasoare activitatea in sectoare economice care au fost nevoite sa se inchida din cauza masurilor de sanatate publica, cum ar fi hotelurile, restaurantele, cafenelele si barurile.
 
(3) Multe jurisdictii au actionat rapid pentru a usura sarcina fiscala imediata asupra intreprinderilor prin masuri de sprijin adecvate, dintre care o parte considerabila au fost supuse normelor Uniunii privind ajutoarele de stat, in special noului cadru temporar privind ajutoarele de stat (2). Desi cel mai frecvent tip de masura fiscala menita sa sporeasca fluxul de numerar al intreprinderilor a fost amanarea platii impozitelor, modificarile dispozitiilor privind compensarea pierderilor au reprezentat, de asemenea, un important instrument de politica fiscala.
 
(4) Statele membre permit, de obicei, trei modalitati principale de tratare a pierderilor in scopuri fiscale. In mod normal, pierderile pot fi (a) utilizate in perioada contabila curenta in care apar, astfel incat sa nu fie datorat niciun impozit in acea perioada. In plus, pierderile excedentare pot fi: (b) reportate si recuperate din profiturile viitoare disponibile pentru a reduce obligatiile fiscale; sau, in unele state membre, (c) recuperate din profiturile totale din exercitiul financiar precedent sau pana la un anumit numar de exercitii precedente pentru a obtine o rambursare a impozitului platit anterior.

(5) Ca masura de politica, reportarea pierderilor (carry forward) este mai putin utila pentru a ajuta imediat intreprinderile aflate in dificultate, deoarece contribuabilul va obtine beneficiul lichiditatii doar atunci cand intreprinderile vor fi din nou profitabile si impozabile. Pierderile din exercitiile precedente pot fi utilizate in perioada contabila curenta, dar acest lucru nu ar elibera lichiditati, cu exceptia cazului in care contribuabilul inregistreaza un profit. Recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori (carry back) este mult mai valoroasa pentru intreprinderile afectate de criza, deoarece are ca rezultat o rambursare a impozitelor platite in exercitiile financiare anterioare si ofera lichiditati suplimentare intreprinderilor. Acest lucru ar fi avantajos indeosebi pentru IMM-uri.

(6) Sistemul carry back are avantajul de a aduce beneficii numai intreprinderilor care au fost profitabile in anii dinaintea pandemiei, ceea ce inseamna ca ar sprijini, in principiu, intreprinderile sanatoase. In practica, numai intreprinderile care au realizat profituri si au platit impozite in anii anteriori anului 2020 vor fi in masura sa compenseze pierderile din 2020 si 2021 cu aceste impozite. Acest lucru asigura faptul ca masura vizeaza intreprinderile care sufera ca urmare directa a pandemiei si ca banii publici nu sunt cheltuiti pentru a ajuta intreprinderile private care se confrunta cu dificultati din motive care nu au legatura cu criza.

(7) Pentru ca masura sa fie bine directionata, statele membre care decid sa permita recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute intr-o perioada anterioara mai mare de un an ar trebui sa limiteze acest lucru la intreprinderile care nu au inregistrat pierderi in anii precedenti. Prin urmare, daca se permite recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute intr-o perioada anterioara de doi sau trei ani, aceasta masura ar trebui sa se aplice intreprinderilor care nu au inregistrat pierderi in 2019, 2018 sau 2017.

(8) Costul acestor masuri ar fi, in principal, o chestiune care tine de calendar: intreprinderile primesc banii acum, cand au cea mai mare nevoie de ei, si nu vor trebui sa astepte pana cand vor fi in masura sa isi utilizeze pierderile pentru indeplinirea obligatiilor fiscale viitoare. Statele membre vor renunta acum la veniturile fiscale, dar vor primi venituri fiscale in viitor de la intreprinderile care au ramas pe linia de plutire si vor redeveni profitabile. In plus, utilizarea sistemului carry back va reduce reportarea pierderilor existente in perioadele viitoare, ceea ce atenueaza si mai mult impactul asupra veniturilor fiscale.

(9) Unele state membre au introdus deja sau au anuntat masuri care permit recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori pentru exercitiul financiar 2020, ceea ce le va permite contribuabililor sa isi recupereze pierderile fiscale din 2020 din profiturile realizate in exercitiile financiare anterioare.

(10) Cu toate acestea, de obicei, statele membre aplica norme divergente pentru tratarea pierderilor, ceea ce creeaza adesea conditii de concurenta inegale.

(11) Aceasta recomandare adresata statelor membre cu privire la tratamentul intern al pierderilor, pe baza celor mai bune practici, ar putea contribui la crearea unor conditii de concurenta echitabile pentru intreprinderile din intreaga Uniune.

(12) Aceasta recomandare ar trebui sa se aplice exercitiilor financiare 2020 si 2021, pentru a ajuta intreprinderile in timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19.

(13) Statele membre ar trebui sa permita intreprinderilor sa recupereze pierderile din profiturile impozabile obtinute cel putin in exercitiul financiar precedent, si anume in 2019. Cu toate acestea, pentru a le permite contribuabililor sa isi recupereze integral pierderile din impozitele platite anterior, statele membre pot prelungi sistemul carry back pana la ultimii trei ani, si anume pana in 2017. In special intreprinderile de dimensiuni mai mici cu profituri mai reduse pot beneficia de aceasta perioada prelungita de carry back de pana la trei ani.

(14) Masura ar trebui sa fie limitata pentru a preveni impactul excesiv asupra bugetelor nationale. O limita de 3 milioane EUR pe exercitiu financiar in care s-au inregistrat pierderi ar oferi un sprijin valoros, in special intreprinderilor mai mici, asigurand in acelasi timp faptul ca toti contribuabilii beneficiaza intr-o anumita masura.

(15) Comisia reaminteste ca, atunci cand statele membre introduc masuri care indeplinesc conditiile pentru a constitui ajutor de stat care nu este scutit de obligatia de notificare, statele membre trebuie sa notifice aceste masuri Comisiei in conformitate cu procedurile general aplicabile ajutoarelor de stat.
 
ADOPTA PREZENTA RECOMANDARE:

1. OBIECT SI DOMENIU DE APLICARE
Pentru a sprijini intreprinderile, avand in vedere situatia economica generata de pandemia de COVID-19, prezenta recomandare stabileste o abordare coordonata in ceea ce priveste tratamentul pierderilor suferite de intreprinderi in exercitiile financiare 2020 si 2021.

2. TRATAMENTUL FISCAL AL PIERDERILOR
Avand in vedere circumstantele economice exceptionale din anii 2020 si 2021, ca urmare a pandemiei de COVID-19, statele membre ar trebui sa permita intreprinderilor sa recupereze pierderile din profiturile impozabile obtinute cel putin in exercitiul financiar precedent, si anume cel putin in 2019.
Statele membre pot prelungi aceasta perioada pentru a autoriza sistemul carry back pana la ultimii trei ani, permitand astfel intreprinderilor sa isi recupereze pierderile aferente exercitiilor financiare 2020 si 2021 din profiturile deja impozitate in exercitiile financiare 2019, 2018 si 2017.
Statele membre ar trebui sa permita intreprinderilor sa solicite imediat recuperarea pierderilor pe care estimeaza ca le vor suferi in exercitiul financiar 2021 din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori, fara a fi nevoie sa astepte pana la sfarsitul anului.

3. LIMITARI
Pentru a limita impactul asupra bugetelor nationale, statele membre ar trebui sa limiteze cuantumul pierderilor care urmeaza sa fie recuperate din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori. Cuantumul maxim al pierderilor respective ar trebui sa fie de 3 milioane EUR pe exercitiu financiar in care s-au inregistrat pierderi.
Daca statele membre permit sistemul carry back pana in 2017, intreprinderile eligibile ar trebui sa nu fi inregistrat pierderi in niciunul dintre exercitiile financiare 2019, 2018 si 2017.
 
4. MASURI ULTERIOARE
Statele membre au obligatia de a informa Comisia cu privire la masurile luate ca urmare a prezentei recomandari, precum si cu privire la orice modificari aduse acestor masuri.
Statele membre sunt invitate sa discute cu Comisia planurile lor privind recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori pentru intreprinderi.

5. DESTINATARI
Prezenta recomandare se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Bruxelles, 18 mai 2021.
 
Pentru Comisie
Paolo GENTILONI
Membru al Comisiei
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre pierderi fiscale

Mai282024

Completarea D101 (rd. 31 si rd.36)

de Profeanu Laura valabil la 28 Mai 2024
Intrebare: Conform ORDIN Nr. 3386/2016: Randul 31 reprezinta valoarea cheltuielilor cu dobanzile si cu diferentele de curs valutar aferente anului fiscal de raportare, nedeductibile fiscal pentru anul fiscal curent, dar care sunt reportate pentru perioada urmatoare, potrivit prevederilor art. 27 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 36 se completeaza cu sumele ...

Calculul rezultatului fiscal

de Profeanu Laura 29 Feb 2024
Reguli generale (art. 19 din Codul fiscal) Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre venituri si cheltuieli, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, precum si pierderile fiscale care se recupereaza conform art. 31 ...
Apr292017

Dobanda incasata de TVA

de Mariana Prejbeanu valabil la 29 Apr 2017
Intrebare: Un cabinet veterinar (PFA), ce presteaza diferite servicii specifice pentru persoane fizice si societati de profil, a constituit un depozit bancar din sumele incasate sub forma de venituri din activitate in 2014. In anul 2016, la scadenta depozitului s-a acumulat dobanda de 3.094 lei. PFA nu are si alte venituri ( salarii, chirii, etc.). Sunt considerate venituri impozabile aceste dobanzi pentru ...
Mar202016

Recuperarea pierderii fiscale din anii 2009-2010

de Elena Ionescu valabil la 20 Mar 2016
Intrebare: Recuperarea pierderii fiscale din anul 2009 si din 2010 (in anii 2011, 2012 si 2013 recupereaza partial din pierderea fiscala) in conditiile in care incepand cu 01.01.2014 si pana la 30.09.2015 societatea devine platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, apoi depasind pragul de 65000 euro in decembrie 2015. La sfarsitul anului 2015 realizeaza profit. Intrebarea este: se poate ...
Mar272012

Societate ce inregistreaza profit contabil. Repartizare sume pentru dividende

de Amelia Dumitras valabil la 27 Mar 2012
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit inregistreaza in anul 2007 profit contabil in valoare de 9.500, profit fiscal de 10.200, plateste impozitul pe profit (10.200 x 16%), nu repartizeaza profitul contabil, acesta ramane in creditul contului 1171. In anul 2008 realizeaza pierdere contabila de 12.000, o pierdere fiscala de 11.000. In ianuarie 2009, odata cu inchiderea contului 121 aferent ...
Vezi toate studiile de caz despre pierderi fiscale keyboard_double_arrow_right