Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

REdefinirea intreprinderilor legate

30 Mar 2024

Guvernul Romaniei a decis sa intervina pentru a aduce claritate in aplicarea impozitului micro, printr-un proiect de ordonanta de urgenta adoptat pe 28 Martie 2024. Aceasta interventie vizeaza definirea intreprinderilor legate si modul in care veniturile acestora influenteaza plafonul de 500.000 euro, esential pentru determinarea eligibilitatii la regimul fiscal preferential destinat microintreprinderilor.

Definitia detaliata a intreprinderilor legate, introdusa direct in Codul fiscal, vizeaza sa elimine ambiguitatile si sa faciliteze o aplicare uniforma a legii. Prin aceasta definitie, o microintreprindere este considerata legata de alte entitati daca exista anumite relatii de participatii sau de control, cum ar fi detinerea unui procent de peste 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot, fie direct, fie indirect:

Art. XXV

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

3. La art. 47, alin. (1^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

 “(1^1) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau in calcul sunt cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.

In sensul prezentului titlu, persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:

 a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice romane; 

b) persoana juridica romana care verifica conditia este detinuta de o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridica romana care verifica conditia, aceasta alta persoana juridica romana are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere;

c) persoana juridica romana care verifica conditia este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica. In situatia in care persoana care detine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoana juridica romana, persoana juridica romana care verifica conditia cumuleaza si veniturile acestei persoane.

d) persoana juridica romana care verifica conditia daca are unul sau mai actionari/asociati care detin, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, actionari/asociati care desfasoara si activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare.

In acesta situatie, veniturile inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau norma anuala de venit, stabilita/ajustata/redusa, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate.”

4. La art. 52, dupa alin. (5^1), se introduce un nou alineat, alin. (5^2), cu urmatorul cuprins:

“(5^2) In aplicarea prevederilor alin. (51), impreuna cu veniturile intreprinderilor legate cu microintreprinderea care se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (1^1) lit. d) se cumuleaza si o patrime din norma anuala de venit stabilita / ajustata / redusa pentru anul fiscal curent a persoanelor fizice autorizate / intreprinderilor individuale/intreprinderilor familiale / altor forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizate potrivit legilor in vigoare, care datoreaza impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului IV.”

Art. XXVI

(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. XXV intra in vigoare la data publicarii ordonantei de urgenta.

(3)  Prevederile  art. XXV pct. 3 si 4 se aplica pentru verificarea conditiei de la art. 47 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv pentru incadrarea ca microintreprindere in anul fiscal 2024.

Amanarea termenului pentru notificarea trecerii la impozitul pe profit

In lumina schimbarilor aduse definirii intreprinderilor legate si a nevoii de a oferi timp suficient pentru ajustarile necesare, Fiscul a anuntat amanarea termenului de notificare a trecerii de la impozitul micro la impozitul pe profit. Astfel, termenul initial de 31 martie 2024 a fost extins pana la 15 aprilie 2024, oferind microintreprinderilor un ragaz suplimentar pentru evaluarea situatiei lor fiscale si pentru luarea deciziilor adecvate.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre proiect de ordonanta

Propuneri de schimbari in comunicarea electronica cu Fiscul: O noua obligativitate pentru reprezentantii legali ai contribuabililor

de Profeanu Laura 05 Aug 2024
In contextul transformarilor digitale care influenteaza toate sectoarele, inclusiv pe cel fiscal, autoritatile fiscale romanesti pregatesc o schimbare semnificativa destinata sa eficientizeze interactiunea cu contribuabilii. Printr-un proiect recent de Ordonanta de Guvern (OG), se propune o noua regula care va viza toate entitatile, fie ele nou-infiintate sau deja existente: desemnarea unui ...

Propuneri de modificari privind operatiunile cu numerar in contextul popririlor

de Profeanu Laura 02 Aug 2024
In vederea eficientizarii colectarii creantelor fiscale, proiectul de Ordonanta de Guvern (OG) pus in prezent dezbatere publica, propune reglementari stricte pentru operatiunile cu numerar efectuate de contribuabilii supusi masurilor de executare silita prin poprire. Initiativa legislativa vizeaza modificarea si completarea articolului 236 din Codul de procedura fiscala, in sensul ca, la ...

Propuneri de schimbari in procesul de poprire a salariilor

de Profeanu Laura 01 Aug 2024
ANAF a fost adesea in centrul discutiilor din cauza aplicarii multiple a popririlor pe salariile angajatilor, realizate atat prin intermediul angajatorilor cat si prin intermediul bancilor unde salariatii au contul curent deschis. Aceasta practica a dus la depasirea limitelor legale impuse pentru retinerile din salarii, afectand veniturile angajatilor peste ceea ce legislatia in vigoare ...

Modificari propuse in procedura fiscala de esalonare la plata

de Profeanu Laura 31 Iul 2024
In contextul modificarilor legislative recente, un proiect de Ordonanta de Guvern (OG) propune schimbari semnificative privind esalonarea la plata a datoriilor fiscale, reglementate in Codul de procedura fiscal (art. 184). Aceste schimbari vizeaza actualizarea sumelor minime pentru care poate fi acordata esalonarea si abrogarea unor prevederi actuale care permit debitorilor sa beneficieze ...

Proiect de OUG pentru plata in avans a accizelor la mutarea produselor accizabile

de Profeanu Laura 09 Iun 2024
Recent, Ministerul Finantelor din Romania a initiat un proiect de ordonanta de urgenta (OUG) care va impune plata anticipata a accizelor in cazul in care anumite produse accizabile sunt mutate din locurile initiale de receptie catre alte spatii de depozitare. Masura vine ca raspuns la diverse situatii de eludare a prevederilor privind plata accizelor, constatate de organele fiscale, unde s-a ...

Proiect de OUG. Se extinde lista contribuabililor obligati sa faca raportari in e-Transport pentru transporturile internationale de bunuri

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Recent, Guvernul a adoptat un proiect de OUG care propune extinderea listei de contribuabili obligati sa efectueze raportari in Sistemul national de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, RO e-Transport. Masura extinderii urmareste intensificarea luptei impotriva fenomenelor de frauda si evaziune fiscala asociate cu comercializarea bunurilor pe teritoriul national si ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect de ordonanta keyboard_double_arrow_right