REdefinirea intreprinderilor legate
Guvernul Romaniei a decis sa intervina pentru a aduce claritate in aplicarea impozitului micro, printr-un proiect de ordonanta de urgenta adoptat pe 28 Martie 2024. Aceasta interventie vizeaza definirea intreprinderilor legate si modul in care veniturile acestora influenteaza plafonul de 500.000 euro, esential pentru determinarea eligibilitatii la regimul fiscal preferential destinat microintreprinderilor.
Definitia detaliata a intreprinderilor legate, introdusa direct in Codul fiscal, vizeaza sa elimine ambiguitatile si sa faciliteze o aplicare uniforma a legii. Prin aceasta definitie, o microintreprindere este considerata legata de alte entitati daca exista anumite relatii de participatii sau de control, cum ar fi detinerea unui procent de peste 25% din titlurile de participare sau drepturile de vot, fie direct, fie indirect:
Art. XXV
3. La art. 47, alin. (1^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(1^1) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau in calcul sunt cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.
In sensul prezentului titlu, persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice romane;
b) persoana juridica romana care verifica conditia este detinuta de o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridica romana care verifica conditia, aceasta alta persoana juridica romana are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere;
c) persoana juridica romana care verifica conditia este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica. In situatia in care persoana care detine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoana juridica romana, persoana juridica romana care verifica conditia cumuleaza si veniturile acestei persoane.
d) persoana juridica romana care verifica conditia daca are unul sau mai actionari/asociati care detin, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, actionari/asociati care desfasoara si activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare.
In acesta situatie, veniturile inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau norma anuala de venit, stabilita/ajustata/redusa, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate.”
4. La art. 52, dupa alin. (5^1), se introduce un nou alineat, alin. (5^2), cu urmatorul cuprins:
“(5^2) In aplicarea prevederilor alin. (51), impreuna cu veniturile intreprinderilor legate cu microintreprinderea care se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (1^1) lit. d) se cumuleaza si o patrime din norma anuala de venit stabilita / ajustata / redusa pentru anul fiscal curent a persoanelor fizice autorizate / intreprinderilor individuale/intreprinderilor familiale / altor forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizate potrivit legilor in vigoare, care datoreaza impozit pe baza normei anuale de venit, potrivit prevederilor titlului IV.”
Art. XXVI
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. XXV intra in vigoare la data publicarii ordonantei de urgenta.
(3) Prevederile art. XXV pct. 3 si 4 se aplica pentru verificarea conditiei de la art. 47 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv pentru incadrarea ca microintreprindere in anul fiscal 2024.
Amanarea termenului pentru notificarea trecerii la impozitul pe profit
In lumina schimbarilor aduse definirii intreprinderilor legate si a nevoii de a oferi timp suficient pentru ajustarile necesare, Fiscul a anuntat amanarea termenului de notificare a trecerii de la impozitul micro la impozitul pe profit. Astfel, termenul initial de 31 martie 2024 a fost extins pana la 15 aprilie 2024, oferind microintreprinderilor un ragaz suplimentar pentru evaluarea situatiei lor fiscale si pentru luarea deciziilor adecvate.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!