Reforma Fiscala 2025-2031: Masuri pentru modernizarea sistemului de impozitare in Romania
Recent, Ministerul Finantelor a publicat un document strategic privind Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu 2025-2031, oferind o imagine clara asupra reformelor fiscale planificate. Reformele sunt dezvoltate cu sprijinul Bancii Mondiale si au drept scop principal consolidarea sustenabilitatii financiare a Romaniei si respectarea obligatiilor bugetare conform Pactului de Stabilitate si Crestere al Uniunii Europene. Documentul este publicat aici: https://mfinante.gov.ro/planul-bugetar-structural-national-pe-termen-mediu-2025-2031
Contextul reformelor fiscale
Reformele propuse fac parte dintr-un plan ambitios care vizeaza reechilibrarea finantelor publice si implementarea unui nou model de taxare. Masurile sunt importante pentru ca Romania sa revina pe o traiectorie de ajustare fiscala, avand in vedere ca deficitul bugetar pentru 2024 este estimat la 7,9% din PIB, depasind cu mult limita de 3% impusa de Uniunea Europeana. Planul isi propune ca pana in 2031 sa reduca deficitul la 2,5% din PIB.
Principalele directii ale reformei
Impozitul pe profit si facilitati fiscale:
Scenariile de reforma fiscala propuse de Banca Mondiala, in Trim. I.2025, vor cuprinde un ansamblu de masuri fiscale specifice, prezentandu-se cel putin doua variante alternative din care autoritatile vor decide varianta care va fi implementata incepand cu luna aprilie 2025. Printre altele, reforma fiscala va trebui sa aiba ca rezultat ”ajustarea sistemelor de facilitati fiscale pentru a asigura aplicarea principiului echitatii impunerii si a nu crea distorsionari ale mediului concurential ca urmare a unor avantaje fiscale care determina comportamente diferite ale contribuabililor si, in plus, au efect nestimulativ pentru conformarea voluntara”.
Pentru actualizarea bazelor de impozitare si revizuirea sistemului de facilitati fiscale, cu scopul cresterii veniturilor statului, deciziile finale vor fi stabilite pana la 31 martie 2025.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor:
Pentru a incuraja competitia si a reduce optimizarile fiscale artificiale, se va proceda la reducerea graduala a plafonului actual de 500.000 de euro, in perioada 2025-2027, astfel incat sa fie aliniat cu cel de la care intervine obligatia de a deveni platitor de TVA.
Din comentariile primite prin scrisoarea de raspuns la Cererea de Pplata 3 – PNRR, a rezultat ca indeplinirea jalonului 206 – Reforma taxarii microintreprinderilor, este considerata indeplinita ”daca sunt implementate recomandarile Bancii Mondiale de aliniere a pragului de eligibilitate al regimului de taxare pentru microintreprinderi cu cel al TVA care in prezent este 88.500 Euro”.
Totodata, reforma vizeaza ”masuri fiscale de eliminarea a divizarii artificiale a bazei de impozitare, eliminarea deducerilor fiscale si de revizuire a cotelor de impozitare pentru a asigura un sistem fiscal corect si competitiv”.
O decizie in acest sens va trebui luata in Coalitia de Guvernare si in Guvernul Romaniei pana cel tarziu la 31 martie 2025.
Impozitul pe venitul persoanelor fizice si contributii sociale:
Se impune revizuirea sistemului de deduceri si reevaluarea facilitatilor fiscale, inclusiv contributiile sociale obligatorii. Autoritatile urmaresc o ajustare a sistemului de impozitare care sa protejeze contribuabilii vulnerabili si sa stimuleze conformarea voluntara.
TVA si accize:
Se va implementa modernizarea cadrului legal pentru TVA si accize, in vederea cresterii eficientei colectarii si adaptarii la cerintele pietei europene.
Impozite locale:
Urmeaza dezvoltarea unui sistem informatic avansat pentru evaluarea proprietatilor si implementarea unui model de impozitare bazat pe valoarea de piata, urmarindu-se ”operationalizarea structurilor specifice pentru a gestiona impozitul pe proprietate in conformitate cu obiectivele stabilite potrivit jalonului 237, si de a asigura baza de date necesare pentru a trece la impozitarea proprietatilor in acord cu valorile de piata ale proprietatilor imobiliare”.
Masura este prevazuta sa fie complet functionala pana la finalul anului 2025.
Masuri pentru sustinerea investitiilor si tranzitia verde
O componenta majora a Planului bugetar-structural pe termen mediu, este crearea unui mediu propice pentru investitiile private, vital pentru cresterea economica sustenabila. Guvernul propune stimulente, cum ar fi creditele fiscale si granturi dedicate, pentru sustinerea proiectelor de tranzitie verde si digitalizare. Masurile sunt aliniate cu angajamentele asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) si contribuie la reducerea deficitului contului curent al balantei de plati.
Complementaritatea cu fondurile europene
Pentru a maximiza eficienta investitiilor, guvernul subliniaza importanta unei utilizari optime a fondurilor europene. Bugetul national si fondurile UE vor fi integrate pentru a sprijini investitiile strategice, cum ar fi infrastructura de transport si modernizarea sistemelor publice. In perioada 2025-2027, se estimeaza ca investitiile publice sa reprezinte peste 7% din PIB, urmand sa fie finantate inclusiv din fonduri europene de coeziune si din Mecanismul de Redresare si Rezilienta.
Concluzii
Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu 2025-2031 reprezinta o oportunitate de modernizare fiscala si de relansare economica pentru Romania. Acesta promite o serie de reforme care vor aduce predictibilitate si echitate sistemului de impozitare, concomitent cu stimularea investitiilor in domenii principale pentru viitorul sustenabil al economiei. Desi masurile sunt ambitioase si aplicarea lor va fi graduala, succesul lor va depinde de implementarea eficienta si de sprijinul din partea tuturor celor implicati.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!