Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Noiembrie 2024

Reforma Fiscala 2025-2031: Reducerea pragului de impozitare pentru MICRO si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin 1 angajat

29 Oct 2024

In cadrul eforturilor sustinute pentru conformarea la cerintele Uniunii Europene si reducerea deficitului bugetar sub pragul de 3% pana in 2031, Guvernul a inclus in Planul Bugetar-structural national pe termen mediu 2025 - 2031 o serie de masuri fiscale ce vizeaza si microintreprinderile. Printre acestea, se numara reducerea pragului de impozitare pentru aceste entitati si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin un angajat pentru a beneficia de regimul fiscal preferential.

Contextul actual si propunerile de modificare

In prezent, potrivit art. 51 din Codul fiscal, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;

b) 3%, pentru microintreprinderile care:

1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau

2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii, 8621 - Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Conditia pentru aplicarea acestui regim este existenta a cel putin unui salariat. Conform art. 51 alin. 4 din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Codului muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Propunerile analizate de guvern, in urma recomandarilor Comisiei Europene, vizeaza reducerea pragului de impozitare la 60.000 euro pentru toate microintreprinderile, eliminand in acelasi timp necesitatea unui angajat pentru aplicarea acestui regim fiscal. Aceasta modificare ar simplifica semnificativ conditiile de conformare pentru micile afaceri, reducand totodata si povara administrativa asociata.

Implicatiile modificarilor propuse

Prin eliminarea obligatiei de a avea un angajat, multe microintreprinderi vor putea accesa un regim fiscal mai favorabil fara a indeplini conditii suplimentare. In prezent, costurile fiscale asociate angajarii unui salariat sunt substantiale, impozitele si contributiile sociale ridicandu-se la aproximativ 14.358 lei anual pentru un salariu minim, conform informatiilor din Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu:

”Sarcina fiscala a fost calculata ca suma a impozitelor si taxelor aferente unui salariu minim pe economie pentru un singur angajat. Astfel, perioada ianuarie-septembrie aceasta este in suma de 10.485 lei [(1.102 lei – impozite si taxe + 63 lei CAM) x 9 luni], iar pentru perioada octombrie - decembrie este in suma de 3.873 lei [(1.221 lei – impozite si taxe + 70 CAM) x 3 luni)], rezultand o valoare de 14.358 lei/an pentru anul 2023”.

Evaluarea impactului bugetar si fiscal

Legislatia revizuita de reformare a cadrului de guvernanta economica al UE a intrat in vigoare la 30 aprilie 2024. Reformele abordeaza deficientele cadrului anterior, simplificandu-l si sporindu-i transparenta si eficacitatea si asigurand o mai mare implicare la nivel national si o mai buna punere in aplicare. Cerintele din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) conform carora deficitele publice nu ar trebui sa depaseasca 3% din PIB si datoria publica sa nu depaseasca 60% din PIB nu au fost modificate. In cazul in care un stat membru nu indeplineste aceste cerinte, trebuie sa aiba loc o ajustare a finantelor publice intr-o perioada de ajustare de patru ani, care poate fi prelungita la sapte ani daca tara se angajeaza sa puna in aplicare reforme structurale sau investitii publice care pot stimula cresterea economica si consolida sustenabilitatea fiscala, impreuna cu alte criterii.

Simularile efectuate de autoritati sugereaza ca, desi veniturile fiscale s-ar putea diminua cu aproximativ 500 milioane de lei in scenariul cel mai conservator, beneficiile pe termen lung ar include o mai mare conformare fiscala si o stimulare a infiintarii de noi microintreprinderi, avand un efect pozitiv asupra economiei.

Concluzii

Guvernul urmareste sa creeze un mediu mai prietenos pentru microintreprinderi, reducandu-le complexitatea administrativa si povara fiscala. Masurile propuse, desi ar putea reduce veniturile fiscale pe termen scurt, sunt concepute sa stimuleze cresterea economica si sa sporeasca gradul de conformare fiscala pe termen lung.

Propunerile sunt inca in stadiul de analiza si vor necesita un dialog extins cu comunitatea de afaceri si alte parti interesate.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit micro

Propuneri de modificare a NORMELOR DE APLICARE a Codului fiscal cu privire la IMPOZITUL PE VENITURILE MICRO

de Profeanu Laura 30 Oct 2024
1. In conformitate cu noile conditii de incadrare ca microintreprindere, incepand cu 01.01.2024 s-a redus numarul de persoane juridice romane pentru care un actionar/asociat care detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, poate aplica sistemul de impunere la una singura. In situatia in care persoana este constituita ...
Oct252024

D177 aferent anului 2022 pentru impozit pe veniturile microintreprinderilor si impozit pe profit

de Gina Popescu valabil la 25 Oct 2024
Intrebare: In perioada 01.01-30.09.2022 societatea a fost microintreprindere, iar incepand cu 01.10.2022 a devenit platitoare de impozit pe profit. Pentru a acorda sponsorizari au fost completate 2 declaratii 177: una pentru perioada in care firma era microintreprindere si una pentru perioada in care a fost platitoare de iz profit. Data la care acestea au fost depuse a fost noiembrie 2023 - fara ...
Oct182024

Conditii pastrare micro in 2024. Rentabilitate 30%

de Anastasia Bogaciuc valabil la 18 Oct 2024
Intrebare: O microintreprindere care realizeaza venituri peste 60.000 euro si pana in 500.000 euro aplica o cota de impozit 3% incepand cu ianuarie 2024? Trebuie sa treaca la impozit pe profit incepand cu trimestrul in care rata rentabilitatii este de peste 30% (calculata ca raport intre profitul contabil si veniturile totale, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile?
Oct162024

Baza impozabila impozit pe veniturile microintreprinderilor. Cifra de afaceri plafon de TVA

de Gina Popescu valabil la 16 Oct 2024
Intrebare: O microintreprindere, CAEN 6492, neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe venit: 1. stabileste baza de impozitare pentru venitul microintreprinderilor prin cumularea veniturilor din orice sursa, respectiv venituri din comisioane, venituri din dobanzi si venituri din vanzare marfa (firma obtine venituri din comisioane, dobanzi si vanzarea bunurilor)? 2. desi activitatea de creditare ...
Sep172024

Simulare taxare 2025

de Alexandru Palaghia valabil la 17 Sep 2024
Intrebare: Va rugam sa furnizati calcule fiscale pentru unele scenarii pentru 2025. Sunt interesat sa-mi cunosc venitul personal dupa toate impozitele (impozitul pe societate, impozitul pe dividende, impozitul pe venitul personal) in aceste scenarii. Venit personal = salariu dupa impozitare dividende dupa impozitare. 1. Scenariul 1 Venituri companie: 80.000 EUR, Cheltuieli: 12000 EUR (in principal ...
Sep132024

Modificare sistem de impunere, nedepunerea in termen a situatiilor financiare, modificare sistem in anul 2025.

de Elena Garofil valabil la 13 Sep 2024
Intrebare: Societatea X este platitoare de impozit microintreprinderi in anul 2023 si are un salariat si cifra de afaceri 100.000 euro. Intrucat nu a depus bilant pentru anul 2023 in termen, ANAF-ul a notificat-o in vederea schimbarii vectorului in impozit pe profit conform legii. In anul 2025 societatea poate trece la impozit microintreprinderi? Facem mentiunea ca o sa-si pastreze salariatul si nu ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit micro keyboard_double_arrow_right