Reforma Fiscala 2025-2031: Reducerea pragului de impozitare pentru MICRO si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin 1 angajat
In cadrul eforturilor sustinute pentru conformarea la cerintele Uniunii Europene si reducerea deficitului bugetar sub pragul de 3% pana in 2031, Guvernul a inclus in Planul Bugetar-structural national pe termen mediu 2025 - 2031 o serie de masuri fiscale ce vizeaza si microintreprinderile. Printre acestea, se numara reducerea pragului de impozitare pentru aceste entitati si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin un angajat pentru a beneficia de regimul fiscal preferential.
Contextul actual si propunerile de modificare
In prezent, potrivit art. 51 din Codul fiscal, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
b) 3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii, 8621 - Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.
Conditia pentru aplicarea acestui regim este existenta a cel putin unui salariat. Conform art. 51 alin. 4 din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Codului muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Propunerile analizate de guvern, in urma recomandarilor Comisiei Europene, vizeaza reducerea pragului de impozitare la 60.000 euro pentru toate microintreprinderile, eliminand in acelasi timp necesitatea unui angajat pentru aplicarea acestui regim fiscal. Aceasta modificare ar simplifica semnificativ conditiile de conformare pentru micile afaceri, reducand totodata si povara administrativa asociata.
Implicatiile modificarilor propuse
Prin eliminarea obligatiei de a avea un angajat, multe microintreprinderi vor putea accesa un regim fiscal mai favorabil fara a indeplini conditii suplimentare. In prezent, costurile fiscale asociate angajarii unui salariat sunt substantiale, impozitele si contributiile sociale ridicandu-se la aproximativ 14.358 lei anual pentru un salariu minim, conform informatiilor din Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu:
”Sarcina fiscala a fost calculata ca suma a impozitelor si taxelor aferente unui salariu minim pe economie pentru un singur angajat. Astfel, perioada ianuarie-septembrie aceasta este in suma de 10.485 lei [(1.102 lei – impozite si taxe + 63 lei CAM) x 9 luni], iar pentru perioada octombrie - decembrie este in suma de 3.873 lei [(1.221 lei – impozite si taxe + 70 CAM) x 3 luni)], rezultand o valoare de 14.358 lei/an pentru anul 2023”.
Evaluarea impactului bugetar si fiscal
Legislatia revizuita de reformare a cadrului de guvernanta economica al UE a intrat in vigoare la 30 aprilie 2024. Reformele abordeaza deficientele cadrului anterior, simplificandu-l si sporindu-i transparenta si eficacitatea si asigurand o mai mare implicare la nivel national si o mai buna punere in aplicare. Cerintele din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) conform carora deficitele publice nu ar trebui sa depaseasca 3% din PIB si datoria publica sa nu depaseasca 60% din PIB nu au fost modificate. In cazul in care un stat membru nu indeplineste aceste cerinte, trebuie sa aiba loc o ajustare a finantelor publice intr-o perioada de ajustare de patru ani, care poate fi prelungita la sapte ani daca tara se angajeaza sa puna in aplicare reforme structurale sau investitii publice care pot stimula cresterea economica si consolida sustenabilitatea fiscala, impreuna cu alte criterii.
Simularile efectuate de autoritati sugereaza ca, desi veniturile fiscale s-ar putea diminua cu aproximativ 500 milioane de lei in scenariul cel mai conservator, beneficiile pe termen lung ar include o mai mare conformare fiscala si o stimulare a infiintarii de noi microintreprinderi, avand un efect pozitiv asupra economiei.
Concluzii
Guvernul urmareste sa creeze un mediu mai prietenos pentru microintreprinderi, reducandu-le complexitatea administrativa si povara fiscala. Masurile propuse, desi ar putea reduce veniturile fiscale pe termen scurt, sunt concepute sa stimuleze cresterea economica si sa sporeasca gradul de conformare fiscala pe termen lung.
Propunerile sunt inca in stadiul de analiza si vor necesita un dialog extins cu comunitatea de afaceri si alte parti interesate.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!