Registrul Unic de Control: Obligatoriu la Inspectii Fiscale, inclusiv la sediul ANAF
15 Dec 2023
Recenta modificare a Codului de Procedura Fiscala, introdusa prin Legea nr. 388/2023 si publicata in Monitorul Oficial nr. 1123 din 13.12.2023, aduce o schimbare in procedura de inspectie fiscala. Aceasta lege, in vigoare din 16.12.2023, elimina conditia ca registrul unic de control sa fie completat doar atunci cand inspectiile fiscale se desfasoara in spatiile de lucru ale unui contribuabil.
Modificarile art.118 si art.123 din Codul de procedura fiscala subliniaza ca inceperea oricarei inspectii fiscale, indiferent de locatia acesteia, trebuie consemnata in registrul unic de control, daca exista obligatia tinerii acestuia.
Art. 118. - Reguli privind inspectia fiscala | |
varianta actuala | varianta care va intra in vigoare la 16.12.2023 |
(4) (...) Inceperea inspectiei fiscale trebuie consemnata in registrul unic de control ori de cate ori exista obligatia tinerii acestuia si inspectia fiscala se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului. |
(4) (...) Inceperea inspectiei fiscale trebuie consemnata in registrul unic de control ori de cate ori exista obligatia tinerii acestuia. |
Art. 123. - Inceperea inspectiei fiscale | |
varianta actuala | varianta care va intra in vigoare la 16.12.2023 |
(2) Data inceperii inspectiei fiscale este data mentionata in registrul unic de control daca exista obligatia tinerii acestuia si inspectia se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului/platitorului. In cazul contribuabilului/platitorului care nu tine sau nu prezinta organului de inspectie fiscala registrul unic de control, aceasta data se inscrie intr-un proces-verbal de constatare. (…). |
(2) Data inceperii inspectiei fiscale este data mentionata in registrul unic de control, daca exista obligatia tinerii acestuia. In cazul contribuabilului/platitorului care nu tine sau nu prezinta organului de inspectie fiscala registrul unic de control, aceasta data se inscrie intr-un proces-verbal de constatare. (…). |
Prin aceste modificari aduse de Legea 388/2023, se revine la practica de completare a registrului unic de control pentru toate inspectiile fiscale, indiferent de locul desfasurarii lor.
Aceasta reprezinta o schimbare fata de reglementarile introduse prin O.U.G. 188/2022, care limitau aceasta obligatie la inspectiile desfasurate in spatiile de lucru ale contribuabilului si introduceau procesul-verbal de constatare, ca dovada inlocuitoare, in cazul inspectiilor la sediile ANAF.
Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control stabileste un cadru detaliat pentru gestionarea acestui registru esential in cadrul procedurilor fiscale si de inspectie.
Registrul unic de control este obligatoriu pentru toate persoanele juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului.
Registrul unic de control are ca scop evidentierea tuturor controalelor desfasurate la contribuabil de catre toate organele de control specializate, in domeniile: financiar-fiscal, sanitar, fitosanitar, urbanism, calitatea in constructii, protectia consumatorului, protectia muncii, inspectia muncii, protectia impotriva incendiilor, precum si in alte domenii prevazute de lege.
Contribuabilii au responsabilitatea de a prezenta acest registru organelor de control si de a asigura consemnarea detaliata a informatiilor relevante legate de inspectie.
Organele de control au obligatia de a consemna in registru, inaintea inceperii controlului, urmatoarele elemente: numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul, unitatea de care apartin, numarul legitimatiei de control, numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlata, precum si temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul.
Totodata, organele de control sunt obligate, ca inainte de inceperea actiunii de control, sa consulte actele de control incheiate anterior, care au legatura cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaste constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.
Registrul unic de control se elibereaza, contra cost, de directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de inregistrare, in cazul comerciantilor, si pe baza certificatului de inregistrare fiscala, in cazul celorlalte categorii de contribuabili, iar contribuabilii nou-infiintati sunt obligati ca, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii, sa achizitioneze registrul unic de control.
Potrivit art. 7 din Legea 252/2003, constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neachizitionarea registrului unic de control in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii, respectiv pentru contribuabilii nou-infiintati, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii;
b) neprezentarea registrului unic de control la solicitarea organelor de control specializate.
Importanta registrului unic de control consta in faptul ca documenteaza toate controalele efectuate in diverse domenii, oferind o imagine de ansamblu asupra istoricului de inspectii ale unui contribuabil. In al doilea rand, Codul de procedura fiscala stipuleaza ca inspectia fiscala se efectueaza o singura data pentru fiecare tip de creanta fiscala si perioada fiscala, iar prin registrul unic de control se asigura respectarea acestei reguli, evitandu-se controalele redundante:
Art. 118. - Reguli privind inspectia fiscala
(3) Inspectia fiscala se efectueaza o singura data pentru fiecare tip de creanta fiscala si pentru fiecare perioada supusa impozitarii.
Aceste dispozitii subliniaza importanta registrului unic de control ca instrument de asigurare a conformitatii si transparentei in activitatile de inspectie.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right