Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Regulament UE privind comertul european al produselor provenite din defrisari

22 Sep 2024

Uniunea Europeana a facut un pas important impotriva defrisarilor globale prin adoptarea Regulamentului (UE) 2023/1115, care va intra in vigoare la sfarsitul anului 2024. Regulamentul  interzice comercializarea in spatiul comunitar si exportul catre alte piete, a produselor provenite din zone defrisate dupa 31 decembrie 2020. Masurile stricte sunt raspunsul necesar la alarmanta rata de pierdere a padurilor, care afecteaza biodiversitatea si accelereaza schimbarile climatice.

Detaliile regulamentului

Regulamentul UE (European Union Deforestation Regulation – EUDR) stabileste la art. 1, norme privind introducerea si punerea la dispozitie pe piata Uniunii si exportul din Uniune al produselor relevante, astfel cum sunt enumerate in anexa I, care contin, au fost hranite sau au fost fabricate folosind produse de baza relevante, si anume bovine, cacao, cafea, palmier pentru ulei, cauciuc, soia si lemn, avand ca scop:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
(a)reducerea la minimum a contributiei Uniunii la fenomenul defrisarilor si al degradarii padurilor la nivel mondial, contribuind astfel la reducerea defrisarilor la nivel mondial;

(b) reducerea contributiei Uniunii la emisiile de gaze cu efect de sera si la declinul biodiversitatii la nivel mondial

Conform art. 3 din Regulament, produsele de baza relevante si produsele relevante, nu se introduc, nu se pun la dispozitie pe piata si nu se exporta decat daca sunt indeplinite toate conditiile urmatoare:

(a) nu implica defrisari;

(b) au fost obtinute in conformitate cu legislatia relevanta a tarii de productie si

(c) fac obiectul unei declaratii privind diligenta necesara.

Declaratia de diligenta

Potrivit art. 33 din Regulament, pana la 30 decembrie 2024, Comisia va institui si mentine un sistem de informatii care va contine declaratiile privind diligenta necesara, puse la dispozitie in temeiul art. 4 alin. (2). Prin urmare, operatorii economici vor fi obligati sa depuna o declaratie de diligenta prin portalul Comisiei Europene (pentru o verificare riguroasa a lantului de aprovizionare) oferind detalii precum:

- cantitatea, denumirea si tipul produselor relevante, iar in cazul produselor care contin lemn sau au fost fabricate utilizand lemn, denumirea comuna si denumirea stiintifica;

- tara de productie;

- geolocalizarea parcelelor de teren de pe care au fost obtinute produsele de baza pe care le contine produsul relevant sau care au servit la fabricarea produsului relevant, precum si data sau intervalul de timp corespunzator productiei;

- numele, adresa postala si de e-mail a persoanei de la care s-au aprovizionat cu produse relevante, precum si datele persoanei careia i-au fost furnizate produsele relevante;

- informatii concludente si verificabile conform carora produsele relevante, produsele de baza relevante, au fost obtinute in conformitate cu legislatia tarii de productie, inclusiv orice acord care confera dreptul de utilizare a zonei respective in vederea obtinerii produsului de baza relevant si  nu implica defrisari.

Aceste cerinte in materie de informare, sunt prevazute in art. 9 din Regulament, care prevede ca operatorul economic colecteaza, organizeaza si pastreaza aceste informatii, timp de cinci ani de la data introducerii pe piata sau a exportului produselor relevante, insotite de dovezi, referitoare la fiecare produs relevant.

Sistemul de monitorizare si sanctiuni

Nerespectarea regulamentului atrage sanctiunile severe prevazute la art. 25, respectiv amenzi de pana la 4% din cifra de afaceri anuala a companiei, confiscarea produselor  si a veniturilor  obtinute din  aceste tranzactii, excluderea temporara, pentru o perioada de 12 luni, de la procedurile de achizitii publice si de la accesul la finantare publica, inclusiv de la procedurile de licitatii publice, granturi si concesiuni, etc.

UE planuieste de asemenea dezvoltarea unui sistem electronic pentru monitorizarea si verificarea declaratiilor de diligenta, pentru a asigura conformitatea efectiva a operatorilor si comerciantilor.

Conform art. 22 al Regulamentului, procesul de raportare este vital in monitorizarea aplicarii regulamentului. Statele membre sunt obligate sa publice pana la data de 30 aprilie a fiecarui an un raport detaliat despre aplicarea regulamentului in anul anterior. Aceste rapoarte includ:

- Planurile de control si criteriile de risc utilizate;

- Numarul si rezultatele controalelor efectuate, tipurile de neconformitate identificate, si masurile corective luate;

- Cantitatea de produse relevante controlate, exprimata in kilograme sau alte unitati masura, in raport cu totalul produselor relevante pe piata sau exportate, si tarile de productie;

- Procentul de controale efectuate cu instiintare prealabila si justificarea utilizarii acestora.

In plus, pana la 30 octombrie, Comisia Europeana va compila si publica o situatie generala la nivelul Uniunii, pe baza datelor furnizate de statele membre, oferind o imagine clara asupra eficacitatii si uniformitatii aplicarii regulamentului in intreaga UE.

Impactul asupra afacerilor europene

Intrarea in vigoare a regulamentului va avea un impact asupra modului in care companiile europene opereaza si isi gestioneaza lanturile de aprovizionare. Intreprinderile mari si mijlocii vor fi primele vizate, urmand ca de la 30 iunie 2025, reglementarile sa fie aplicabile si microintreprinderilor si companiilor mici.

Concluzie

Adoptarea Regulamentului UE privind produsele provenite din defrisari subliniaza angajamentul Europei fata de protectia mediului si gestionarea sustenabila a resurselor naturale. Companiile trebuie sa isi reevalueze si sa adapteze lanturile de aprovizionare, astfel incat produsele sa respecte noile cerinte, contribuind astfel la combaterea defrisarilor globale si la protectia ecosistemelor.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre comert

10Apr2025

Monografie contabil comert cu amanuntul cu evidenta la pret de vanzare

de Alexandru Palaghia valabil la 10 Apr 2025
Intrebare: Va rog sa imi detaliati un exemplu de monografie contabila pentru achizitia de marfa cu amanuntul (magazin alimentar) cota de tva folosita este atat 9% cat si 19%, marfa se achizitioneaza pe baza de aviz iar la final de luna se primeste factura. Va rog detaliati monografia cu exemplu de sume pentru receptia pe baza de aviz, primirea facturii, descarcarea de gestiune, ma intereseaza foarte tare ...
02Apr2025

CAEN comert online

de Mariana Prejbeanu valabil la 02 Apr 2025
Intrebare: Care ar fi CAEN-ul potrivit pentru o societate care doreste sa comercializeze online orice tip de produs? La ce ar trebui sa fie atent pentru ca negocierea preturilor sa fie libera fara justificari. Multumesc frumos!
01Apr2025

Regimul fiscal si tratamentul contabil al comertului cu deseuri

de Alexandru Palaghia valabil la 01 Apr 2025
Intrebare: Firma noastra are ca obiect de activitate secundar: 3811: colectarea deseurilor nepericuloase si 4677: comert cu ridicata al deseurilor si resturilor. Dorim sa cumparam deseuri de la furnizori interni (din RO) si sa le vindem la un client din Polonia. Va rog sa ne ajutati cu inregistrarile (monografie contabila) si declaratiile de depus atat in calitate de cumparator (colector) de pe ...

CBAM se apropie: Noi simplificari propuse

de Profeanu Laura 24 Mar 2025
Mecanismul de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM) se pregateste pentru etapa sa finala, cu aplicare deplina incepand cu 1 ianuarie 2026. Intre timp, Comisia Europeana a lansat un pachet de modificari – denumit Omnibus – menit sa reduca presiunea administrativa asupra companiilor, in special asupra IMM-urilor si importatorilor ocazionali. Desi termenul de aplicare a taxei ...
20Mar2025

Infiintare societate comert online

de Gina Popescu valabil la 20 Mar 2025
Intrebare: Pentru infiintarea unei societati cu CAEN 4791 - drop shipping, care sunt pasii legali din punct de vedere juridic si fiscal, si monografiile contabile aferente achizitiilor, plafoane tva, cod special tva, mod incasare de la clienti?
11Mar2025

TVA pentru operatiuni neimpozabile in Romania, comert online cu locul in stat tert

de Amelia Dumitras valabil la 11 Mar 2025
Intrebare: Un SRL infiintat in Romania desfasoara activitati de comert ON LINE cu bunuri achizitionate de la o firma din SUA, acestea sunt vandute mai departe pe teritoriul SUA catre persoane fizice, vanzator fiind SRL-ul din Romania; deci marfurile respective nu ajung in Romania si nu parasesc teritoriul SUA. Intrebari: 1. Cum se emite factura catre firma din Romania, cu TVA sau fara? 2. Cum se ...
Vezi toate studiile de caz despre comert keyboard_double_arrow_right