Reguli pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri prin Sistemul RO e-Transport
ANAF si Autoritatea Vamala Romana au stabilit reguli noi pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, implementate prin sistemul RO e-Transport. Aceste masuri, detaliate in OUG 41/2022 si in Procedura aprobata prin Ordinul nr. 1.337/1.268/2024 (in vigoare din 27 iunie 2024) sunt parte a eforturilor continue de a asigura transparenta si securitatea in transporturile de bunuri prin utilizarea tehnologiei GPS. De asemenea, este disponibila si o aplicatie mobila e-Transport, care faciliteaza monitorizarea traseelor vehiculelor in timp real.
Obligatiile operatorului de transport
Conform art. 8 indice 3 din OUG 41/2022, operatorul de transport rutier este obligat sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport pe toata durata traseului de transport al bunurilor (care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport) avand obligatia sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii, care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit (cu exceptia cazurilor in care datele de pozitionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia).
- In situatia in care vehiculul de transport este echipat cu dispozitive de transmitere automata a datelor de pozitionare, operatorul de transport rutier este obligat sa asigure buna functionare a respectivelor dispozitive, pentru a indeplini cerinta transferului datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, pe toata durata traseului de transport. Inaintea pornirii pe traseu a unui transport monitorizat, sunt obligatorii introducerea codurilor UIT si atribuirea acestora dispozitivelor de transmitere automata a datelor de pozitionare cu care este echipat vehiculul de transport, in vederea transmiterii catre serverele ANAF. Dupa terminarea transportului, dispozitivele de transmitere automata a datelor de pozitionare nu vor avea alocate coduri UIT.
- In situatia in care vehiculul de transport nu este echipat cu dispozitive de transmitere automata a datelor de pozitionare, operatorul de transport rutier este obligat sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit (dispozitive de tip telefon mobil functionale) pe care au fost instalate modulele informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare. Operatorul de transport rutier este obligat sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT primit de la utilizatorii Sistemului RO e-Transport, sub orice forma inteligibila de prezentare.
Obligatiile conducatorului vehiculului de transport (prevazute la art. 9 din procedura aprobata prin Ordinul 1.337/1.268/2024) prevad:
- In cazul unui transport de bunuri supus monitorizarii, efectuat cu un vehicul de transport dotat cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii, conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare si sa introduca codurile UIT aferente transportului, inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.
- Conducatorul vehiculului este obligat sa prezinte (la solicitarea organelor competente) documentele care insotesc transportul de bunuri monitorizate, impreuna cu codul UIT, care poate fi prezentat sub orice forma inteligibila.
Important:
Art. 1 alin. 4 din Ordinul 1.337/1.268/2024, prevede:
Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg, sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Art. 3 alin. 14 din Procedura aprobata prin Ordinul 1.337/1.268/2024, prevede:
In cazul in care bunurile pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport sunt transportate la nivel national cu mijloace de transport apartinand mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier etc., in Sistemul RO e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situatie in care locul de incarcare, respectiv descarcare, va fi considerat locul in care vehiculul de transport rutier va prelua sau preda, dupa caz, bunurile transportate.
Exemplu
- Bunurile sunt importate in Romania pe cale navala si ajung in portul Constanta;
- Din port, bunurile sunt preluate de un camion cu o masa maxima tehnic admisibila de 3 tone pentru a fi transportate rutier pana la depozitul din Bucuresti. Acest camion este incarcat cu bunuri avand o masa bruta totala de 600 kg si o valoare totala de 12.000 de lei.
In acest caz, transportul rutier incepe la portul Constanta (locul de incarcare) si se termina la depozitul din Bucuresti (locul de descarcare).
Asadar, se va declara doar componenta rutiera a transportului, respectiv din portul Constanta pana la depozitul din Bucuresti. In plus, acest transport indeplineste si conditiile de masa si valoare.
Concluzie
Noile reguli pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri prin sistemul RO e-Transport, subliniaza angajamentul autoritatilor pentru transparenta si securitate in transporturi. Prin utilizarea tehnologiei GPS si a aplicatiei mobile e-Transport, autoritatile pot monitoriza in timp real traseele vehiculelor, asigurand astfel conformitatea cu reglementarile in vigoare.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!