Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

Revizuirea regimului ICAS - propuneri de modificari pentru o impozitare echitabila

27 Ian 2025

Recent, Guvernul a publicat un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Codului Fiscal, vizand regimul fiscal al impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) specific sectoarelor petrol si gaze naturale. Masurile propuse sunt menite sa corecteze deficientele semnalate de mediul de afaceri si sa asigure o aplicare echitabila si clara a legislatiei.

Contextul necesitatii modificarilor

Impozitul specific pe cifra de afaceri pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale a fost instituit incepand cu 1 ianuarie 2024, doar pentru contribuabilii care inregistrasera in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, plafon care a fost eliminat, incepand cu data de 1 ianuarie 2025.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Masura a generat nemultumiri din cauza includerii nejustificate a unor contribuabili care nu desfasoara activitati principale in aceste sectoare.

Schimbarile preconizate

Conform proiectului de Ordonanta, principalele modificari includ:

- stabilirea codurilor CAEN prin lege si instituirea aplicarii impozitului pentru entitatile straine si asupra livrarilor de bunuri de pe teritoriul Romaniei;

- instituirea unor reguli specifice pentru entitatile straine care livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe teritoriul Romaniei, desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, dar care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, privind stabilirea obligatiei de plata a ICAS;  

Potrivit notei de fundamentare, acest impozit specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice straine care nu au sediu permanent in Romania, excede domeniului de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, insa avand in vedere necesitatea crearii unui spatiu bugetar pentru alocarea de sume in vederea reducerii deficitului bugetar, impozitul specific pe cifra de afaceri a fost instituit pentru o perioada limitata de timp, respectiv 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2025. Se respecta astfel intentia legiuitorului (...)  ca toate persoanele juridice straine cu si fara sediu permanent in Romania care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale in Romania sa plateasca acest impozit specific. In acelasi timp, pentru a nu exista riscul neplatii impozitului specific pe cifra de afaceri, persoanele juridice straine care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, au obligatia sa constituie suplimentar o garantie de 1 milion de euro, similar ca si in cazul Contributiei la Fondul de Tranzitie Energetica (...);

- stabilirea codurilor CAEN corespunzatoare activitatilor, principale sau secundare, desfasurate in sectoarele petrol si gaze naturale;

- se propune excluderea din sfera de aplicare (in anumite conditii) pentru contribuabilii care au obtinut venituri din vanzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru incalzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante si de racire, in cadrul activitatilor desfasurate potrivit codurilor 4671 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", 4730 - "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate"/ "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule”;

- stabilirea unor reguli pentru entitatile care incep sa desfasoare activitati sau sa inceteze desfasurarea unor activitati, precum si a modului de aplicare a impozitului de catre persoanele juridice nou-infiintate in cursul anului;

- clarificarea situatiilor in care persoanele juridice obligata la plata ICAS, au inscrise in actele constitutive, ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN vizate, dar nu desfasoara efectiv activitate in sectoarele petrol si gaze, nu sunt obligate la plata ICAS;

- se propune inlocuirea termenului exclusiv, in vederea aplicarii excluderii de la plata ICAS, de catre operatorii economici din domeniul distributiei/furnizarii/transportului gaze naturale, cu indeplinirea conditiei de obtinere a unui procent de venituri din aceste activitati in total venituri realizate, de 95%. Procentul reglementat, de 95%, asigura aplicabilitate pentru norma de excludere din sfera ICAS a contribuabililor care desfasoara activitatile reglementate/licentiate de ANRE ca activitati principale;

- clarificarea faptului ca, ICAS nu intra in sfera de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alt stat;

- stabilirea unui termen de calcul, declarare si plata pentru impozitul aferent trimestrului IV al anului fiscal, in cazul persoanele juridice straine care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, in sensul in care aceaste persoane calculeaza, declara si platesc ICAS, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului IV al anului respectiv;

In acest sens, la art. 46 2, dupa alin.3) se introduce alin. (3 1):

Prin exceptie de la alin. (3) lit. b), pentru trimestrul IV, persoanele juridice prevazute la alin. (1 indice 1) calculeaza, declara si platesc impozitul specific pe cifra de afaceri pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului IV.

Impactul asupra contribuabililor si bugetului

Propunerile urmaresc reducerea poverii fiscale pentru operatorii care nu activeaza propriu-zis in sectoarele petroliere si de gaze naturale, dar au fost afectati de reglementarile anterioare.  Adoptarea proiectului de Ordonanta depinde de aprobarea de catre Executiv si publicarea in Monitorul Oficial, aplicarea fiind prevazuta pentru anul 2025.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre icas

Modificari la impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) pentru sectoarele petrol si gaze naturale aduse de OG 3/2025

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
Guvernul Romaniei a corectat regimul fiscal al impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), specific sectoarelor petrol si gaze naturale, prin Ordonanta Guvernului nr. 3/2025, in vigoare de la 03 februarie 2025. Ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 92 din 31 ianuarie 2025 si introduce mai multe clarificari si modificari la art. 46 indice 2 din Codul fiscal, aplicabile din ...
Ian162025

IMCA si ICAS 2024

de Profeanu Laura valabil la 16 Ian 2025
Intrebare: X SA are ca obiect principal de activitate Comert cu ridicata de piese si accesorii pentru autovehicule (cod caen: 4531) si o cifra de afaceri de 500.000.000 lei, echivalent a 100.000.000 euro la data 31.12.2024. In anul 2024, au fost comercializate uleiuri auto in procent de 16% din cifra de afaceri aferente codului CAEN secundar: 4671 Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si ...
Ian172025

Impozit suplimentar pe cifra de afaceri

de Elena Ionescu valabil la 17 Ian 2025
Intrebare: Avand in vedere Legea 290 din 2024, referitor la impozitul suplimentar prevazut in Legea 227 din 2015, art. 46 alin 2, va rog sa-mi spuneti daca se incadreaza o societate care comercializeaza pe langa materiale de constructii, antigel si ulei hidraulic. Mentionez ca societatea are ca obiect de activitate cod CAEN 4673.
Mar022019

Ajustarea bazei de impozitare a TVA colectate la deschiderea procedurii falimentului, pronuntata anterior datei de 01 ianuarie 2019. Documente justificative

de Otilia Roman valabil la 02 Mar 2019
Intrebare: Societatea are o creanta neincasata pentru care s-a inscris la masa credala. Insa anul trecut societetea la care detine creanta neincasata a intrat in faliment. Conform noilor prevederi din Codul fiscal am inteles ca TVA-ul s-ar putea ajusta incepand cu 01 ianuarie 2019, chiar daca nu a fost pronunta hotararea de inchidere a falimentului. Va rog sa-mi confimati daca am inteles bine. Ce documente ...
Mai092018

Situatii financiare. Formularul F30

de Irina Dumitrescu valabil la 09 Mai 2018
Intrebare: La completarea formularului F30 Date informative pentru bilantul aferent anului 2017, la randul 57 Creante comerciale, avansuri ptr.cumparari de bunuri de natura stocurilor si pentru prestari de servicii acordate furnizorilor si alte conturi asimilate, in sume brute (409+411+413+418) se cuprind si soldurile declarate la randul 59 Creante neincasate la termenul stabilit? Daca am sold debitor cont ...
Vezi toate studiile de caz despre icas keyboard_double_arrow_right