Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Revizuirea regimului ICAS - propuneri de modificari pentru o impozitare echitabila

27 Ian 2025

Recent, Guvernul a publicat un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Codului Fiscal, vizand regimul fiscal al impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) specific sectoarelor petrol si gaze naturale. Masurile propuse sunt menite sa corecteze deficientele semnalate de mediul de afaceri si sa asigure o aplicare echitabila si clara a legislatiei.

Contextul necesitatii modificarilor

Impozitul specific pe cifra de afaceri pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale a fost instituit incepand cu 1 ianuarie 2024, doar pentru contribuabilii care inregistrasera in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, plafon care a fost eliminat, incepand cu data de 1 ianuarie 2025.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Masura a generat nemultumiri din cauza includerii nejustificate a unor contribuabili care nu desfasoara activitati principale in aceste sectoare.

Schimbarile preconizate

Conform proiectului de Ordonanta, principalele modificari includ:

- stabilirea codurilor CAEN prin lege si instituirea aplicarii impozitului pentru entitatile straine si asupra livrarilor de bunuri de pe teritoriul Romaniei;

- instituirea unor reguli specifice pentru entitatile straine care livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe teritoriul Romaniei, desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, dar care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, privind stabilirea obligatiei de plata a ICAS;  

Potrivit notei de fundamentare, acest impozit specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice straine care nu au sediu permanent in Romania, excede domeniului de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, insa avand in vedere necesitatea crearii unui spatiu bugetar pentru alocarea de sume in vederea reducerii deficitului bugetar, impozitul specific pe cifra de afaceri a fost instituit pentru o perioada limitata de timp, respectiv 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2025. Se respecta astfel intentia legiuitorului (...)  ca toate persoanele juridice straine cu si fara sediu permanent in Romania care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale in Romania sa plateasca acest impozit specific. In acelasi timp, pentru a nu exista riscul neplatii impozitului specific pe cifra de afaceri, persoanele juridice straine care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, au obligatia sa constituie suplimentar o garantie de 1 milion de euro, similar ca si in cazul Contributiei la Fondul de Tranzitie Energetica (...);

- stabilirea codurilor CAEN corespunzatoare activitatilor, principale sau secundare, desfasurate in sectoarele petrol si gaze naturale;

- se propune excluderea din sfera de aplicare (in anumite conditii) pentru contribuabilii care au obtinut venituri din vanzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru incalzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante si de racire, in cadrul activitatilor desfasurate potrivit codurilor 4671 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", 4730 - "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate"/ "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule”;

- stabilirea unor reguli pentru entitatile care incep sa desfasoare activitati sau sa inceteze desfasurarea unor activitati, precum si a modului de aplicare a impozitului de catre persoanele juridice nou-infiintate in cursul anului;

- clarificarea situatiilor in care persoanele juridice obligata la plata ICAS, au inscrise in actele constitutive, ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN vizate, dar nu desfasoara efectiv activitate in sectoarele petrol si gaze, nu sunt obligate la plata ICAS;

- se propune inlocuirea termenului exclusiv, in vederea aplicarii excluderii de la plata ICAS, de catre operatorii economici din domeniul distributiei/furnizarii/transportului gaze naturale, cu indeplinirea conditiei de obtinere a unui procent de venituri din aceste activitati in total venituri realizate, de 95%. Procentul reglementat, de 95%, asigura aplicabilitate pentru norma de excludere din sfera ICAS a contribuabililor care desfasoara activitatile reglementate/licentiate de ANRE ca activitati principale;

- clarificarea faptului ca, ICAS nu intra in sfera de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alt stat;

- stabilirea unui termen de calcul, declarare si plata pentru impozitul aferent trimestrului IV al anului fiscal, in cazul persoanele juridice straine care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, in sensul in care aceaste persoane calculeaza, declara si platesc ICAS, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului IV al anului respectiv;

In acest sens, la art. 46 2, dupa alin.3) se introduce alin. (3 1):

Prin exceptie de la alin. (3) lit. b), pentru trimestrul IV, persoanele juridice prevazute la alin. (1 indice 1) calculeaza, declara si platesc impozitul specific pe cifra de afaceri pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului IV.

Impactul asupra contribuabililor si bugetului

Propunerile urmaresc reducerea poverii fiscale pentru operatorii care nu activeaza propriu-zis in sectoarele petroliere si de gaze naturale, dar au fost afectati de reglementarile anterioare.  Adoptarea proiectului de Ordonanta depinde de aprobarea de catre Executiv si publicarea in Monitorul Oficial, aplicarea fiind prevazuta pentru anul 2025.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre icas

06Mar2025

ICAS societate care nu desfasoara exclusiv activitati de distributie gaze naturale

de Gina Popescu valabil la 06 Mar 2025
Intrebare: O societate cu cod CAEN principat 3522 - de distributie gaze naturale, reglementata si licentiata ANRE, NU DESFASOARA EXCLUSIV activitati de distributie, avand intr-o pondere mica si alte activitati desfasurate. Pentru calculul ICAS, societate va exclude veniturile aferente distributiei de gaze si va plati ICAS doar pe celelalte activitati diverse, potrivit ART. 462 alin. (8)?
25Feb2025

ICAS nerezidenti

de Gina Popescu valabil la 25 Feb 2025
Intrebare: Prin Ordonanta 3/2025 pentru modificarea si completarea art. 462 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se introduce un impozit suplimentar pentru persoanele juridice straine care nu au un sediu permanent in Romania. (1.1) Persoanele juridice straine care in mod individual sau intr-o forma de asociere livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe ...
18Feb2025

ICAS si IMCA 2024

de Gina Popescu valabil la 18 Feb 2025
Intrebare: Suntem o societate de transport marfa care a realizat o cifra de afaceri de peste 50 mil euro la 31.12.2023, dar care desfasfasoara si activitati in zona de petrol si gaze. Ponderea veniturilor din activitatea de comercializare combustibil pe cod CAEN 4730 este de 5,76% in anul 2024. Pe parcursul anului 2024, la termenele de declarare a impozitului pe profit, firma a calculat si declarat ...
14Feb2025

Impozit suplimentar pentru activitatile din domeniul petrol si gaze

de Elena Ionescu valabil la 14 Feb 2025
Intrebare: Cum se calculeaza impozitul suplimentar conform ART. 462 - Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, pentru o companie de transport cu o CA anuala de 90.000.000 lei, din care 80.000.000 lei este din transport si 10.000.000 lei din comercializare carburant fara depozitare? Multumesc.
11Feb2025

Regim accize si ICAS pentru carbunele de gratar

de Flavia Vlad valabil la 11 Feb 2025
Intrebare: O societate comerciala importa carbuni din lemn ars (carbunele de gratar), ii ambaleaza si ii vinde. 1) Carbunele de gratar este un produs accizabil? 2) Incepand cu 01.01.2025, aplica impozitul suplimentar 0.5%? Cum se calculeaza, declara si care este termenul de declarare? Multumesc  
06Feb2025

Impozit suplimentar pe cifra de afaceri

de Gina Popescu valabil la 06 Feb 2025
Intrebare: Societate cu obiect principal de activitate cod CAEN 4730. Isi desfasoara activitatea in statia peco. Obtine venituri din vanzarea combustibil si din activitati secundare, de ex. marfa alimentara, nealimentara, spalatorie, prest servicii buldoexcavator. Intrebare: Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri se calculeaza pentru toate veniturile sau doar exclusiv pentru combustibil? In ...
Vezi toate studiile de caz despre icas keyboard_double_arrow_right