Revizuirea regimului ICAS - propuneri de modificari pentru o impozitare echitabila
Recent, Guvernul a publicat un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Codului Fiscal, vizand regimul fiscal al impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) specific sectoarelor petrol si gaze naturale. Masurile propuse sunt menite sa corecteze deficientele semnalate de mediul de afaceri si sa asigure o aplicare echitabila si clara a legislatiei.
Contextul necesitatii modificarilor
Impozitul specific pe cifra de afaceri pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale a fost instituit incepand cu 1 ianuarie 2024, doar pentru contribuabilii care inregistrasera in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, plafon care a fost eliminat, incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
Schimbarile preconizate
Conform proiectului de Ordonanta, principalele modificari includ:
- stabilirea codurilor CAEN prin lege si instituirea aplicarii impozitului pentru entitatile straine si asupra livrarilor de bunuri de pe teritoriul Romaniei;
- instituirea unor reguli specifice pentru entitatile straine care livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe teritoriul Romaniei, desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, dar care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, privind stabilirea obligatiei de plata a ICAS;
Potrivit notei de fundamentare, acest impozit specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice straine care nu au sediu permanent in Romania, excede domeniului de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, insa avand in vedere necesitatea crearii unui spatiu bugetar pentru alocarea de sume in vederea reducerii deficitului bugetar, impozitul specific pe cifra de afaceri a fost instituit pentru o perioada limitata de timp, respectiv 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2025. Se respecta astfel intentia legiuitorului (...) ca toate persoanele juridice straine cu si fara sediu permanent in Romania care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale in Romania sa plateasca acest impozit specific. In acelasi timp, pentru a nu exista riscul neplatii impozitului specific pe cifra de afaceri, persoanele juridice straine care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, au obligatia sa constituie suplimentar o garantie de 1 milion de euro, similar ca si in cazul Contributiei la Fondul de Tranzitie Energetica (...);
- stabilirea codurilor CAEN corespunzatoare activitatilor, principale sau secundare, desfasurate in sectoarele petrol si gaze naturale;
- se propune excluderea din sfera de aplicare (in anumite conditii) pentru contribuabilii care au obtinut venituri din vanzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru incalzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante si de racire, in cadrul activitatilor desfasurate potrivit codurilor 4671 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", 4730 - "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate"/ "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule”;
- stabilirea unor reguli pentru entitatile care incep sa desfasoare activitati sau sa inceteze desfasurarea unor activitati, precum si a modului de aplicare a impozitului de catre persoanele juridice nou-infiintate in cursul anului;
- clarificarea situatiilor in care persoanele juridice obligata la plata ICAS, au inscrise in actele constitutive, ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN vizate, dar nu desfasoara efectiv activitate in sectoarele petrol si gaze, nu sunt obligate la plata ICAS;
- se propune inlocuirea termenului exclusiv, in vederea aplicarii excluderii de la plata ICAS, de catre operatorii economici din domeniul distributiei/furnizarii/transportului gaze naturale, cu indeplinirea conditiei de obtinere a unui procent de venituri din aceste activitati in total venituri realizate, de 95%. Procentul reglementat, de 95%, asigura aplicabilitate pentru norma de excludere din sfera ICAS a contribuabililor care desfasoara activitatile reglementate/licentiate de ANRE ca activitati principale;
- clarificarea faptului ca, ICAS nu intra in sfera de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alt stat;
- stabilirea unui termen de calcul, declarare si plata pentru impozitul aferent trimestrului IV al anului fiscal, in cazul persoanele juridice straine care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, in sensul in care aceaste persoane calculeaza, declara si platesc ICAS, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului IV al anului respectiv;
In acest sens, la art. 46 2, dupa alin.3) se introduce alin. (3 1):
Prin exceptie de la alin. (3) lit. b), pentru trimestrul IV, persoanele juridice prevazute la alin. (1 indice 1) calculeaza, declara si platesc impozitul specific pe cifra de afaceri pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului IV.
Impactul asupra contribuabililor si bugetului
Propunerile urmaresc reducerea poverii fiscale pentru operatorii care nu activeaza propriu-zis in sectoarele petroliere si de gaze naturale, dar au fost afectati de reglementarile anterioare. Adoptarea proiectului de Ordonanta depinde de aprobarea de catre Executiv si publicarea in Monitorul Oficial, aplicarea fiind prevazuta pentru anul 2025.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!