Rezultatul fiscal al unui sediu permanent: reglementari si aspecte practice
Persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania au obligatia de a plati impozitul pe profit pentru profitul impozabil care este atribuibil sediului permanent, conform art. 36 din Codul fiscal.
Definitia sediului permanent
Sediul permanent (art. 8 din Codul fiscal) este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent.
Un sediu permanent presupune un santier de constructii, un proiect de constructie, un ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.
Totusi, nu orice prezenta fizica pe teritoriul unui stat genereaza un sediu permanent.
Conform art. 8 alin 4) din Codul fiscal, un sediu permanent nu presupune urmatoarele:
a) folosirea unei instalatii numai in scopul depozitarii sau al expunerii produselor ori bunurilor ce apartin nerezidentului;
b) mentinerea unui stoc de produse sau bunuri ce apartin unui nerezident numai in scopul de a fi depozitate sau expuse;
c) mentinerea unui stoc de produse sau bunuri ce apartin unui nerezident numai in scopul de a fi procesate de catre o alta persoana;
d) vanzarea de produse sau bunuri ce apartin unui nerezident, care au fost expuse in cadrul unor expozitii sau targuri fara caracter permanent ori ocazionale, daca produsele ori bunurile sunt vandute nu mai tarziu de o luna dupa incheierea targului sau a expozitiei;
e) pastrarea unui loc fix de activitate numai in scopul achizitionarii de produse sau bunuri ori culegerii de informatii pentru un nerezident;
f) pastrarea unui loc fix de activitate numai in scopul desfasurarii de activitati cu caracter pregatitor sau auxiliar de catre un nerezident;
g) pastrarea unui loc fix de activitate numai pentru o combinatie a activitatilor de mai sus, cu conditia ca intreaga activitate desfasurata in locul fix sa fie de natura pregatitoare sau auxiliara.
Cum se determina rezultatul fiscal
Rezultatul fiscal se determina pe baza conditiilor de la art. 36 alin. 2) din Codul fiscal:
a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se iau in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal;
b) numai cheltuielile efectuate in scopul obtinerii acestor venituri se iau in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal.
Impozitul pe profit datorat de persoanele juridice straine
care desfasoara activitati printr-un sediu permanet
Potrivit HG 1/2016 (Cap. III, Sectiunea 1) punctul 37)) entitatile straine care desfasoara activitati printr-un sediu permanent, datoreaza impozit pe profit de la inceputul activitatii, in masura in care se determina depasirea duratei legale de 6 luni sau termenele prevazute in conventiile de evitare a dublei impuneri.
In situatia in care nu se determina inainte de sfarsitul anului fiscal daca activitatile din Romania vor fi pe o durata suficienta pentru a deveni un sediu permanent, veniturile acelui an fiscal vor fi luate in considerare in urmatorul an fiscal, in cazul in care durata este depasita.
Pentru incadrarea unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau activitati de supervizare legate de acestea si a altor activitati similare ca sedii permanente, se va avea in vedere data inceperii activitatii din contractele incheiate cu persoanele juridice romane beneficiare sau alte informatii ce probeaza inceperea activitatii.
Deducerea cheltuielilor
In scopul deducerii cheltuielilor alocate unui sediu permanent de catre persoana juridica straina care isi desfasoara activitatea prin intermediul acestuia, precum si de catre orice alta persoana afiliata acelei persoane juridice straine, pentru serviciile furnizate, serviciul furnizat sa fie efectiv prestat si justificat prin natura activitatii desfasurate la sediul permanent.
Pretul de piata al transferurilor
Stabilirea pretului de piata al transferurilor dintre o persoana juridica straina si sediul sau permanent, precum si intre acesta si orice alta persoana afiliata, trebuie sa respecte regulile preturilor de transfer, conform Ordinului 442/2016.
Contribuabilii mari care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate si depasesc urmatoarele praguri valorice anuale (fara TVA) au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer, termenul fiind cel stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit:
- 200.000 euro pentru dobanzi incasate/platite pentru servicii financiare;
- 250.000 euro pentru prestari de servicii primite/prestate;
- 350.000 euro pentru achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.
Contribuabilii mari care nu ating aceste praguri, precum si contribuabilii mici si mijlocii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate peste urmatoarele praguri, trebuie sa intocmeasca dosarul doar la solicitarea organului fiscal in cadrul unei inspectii fiscale:
- 50.000 euro pentru dobanzi incasate/platite pentru servicii financiare;
- 50.000 euro pentru prestari de servicii primite/prestate;
- 100.000 euro pentru achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.
Valorile sunt calculate la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a anului fiscal.
Respectarea acestor obligatii este obligatorie pentru conformitatea fiscala si evitarea ajustarilor de pret impuse de autoritatile fiscale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!