Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Septembrie 2024

Noile reglementari privind diminuarea risipei alimentare in Romania

20 Aug 2024

Pana in martie 2024, masurile de reducere a risipei alimentare erau vazute mai mult ca recomandari decat ca obligatii legale pentru operatorii economici din Romania. Cu toate acestea, actualizarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, prin Legea nr. 49/2024, a transformat aceste recomandari, in cerinte obligatorii pentru toti operatorii economici din industria alimentara. Totodata, H.G. nr. 955/2024, in vigoare de la 14 august 2024, detaliaza normele de aplicare a Legii 217/2016, accentuand importanta conformarii si monitorizarii.

Schimbarile majore si implementarea lor

Fiecare veriga a lantului alimentar trebuie sa implementeze masuri concrete pentru reducerea risipei alimentare, potrivit art. 3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 217/2016:

Pentru productia primara:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- masuri de planificare care promoveaza utilizarea eficienta a resurselor, stabilirea planului de diminuare a risipei de alimente, de minimizare a pierderilor inainte de recoltare, masuri de valorificare dupa recoltare, prin transfer cu titlu gratuit, comercializare, transformare in compost, biogaz;
- masuri de adaptare la efectele schimbarilor climatice;
- masuri de cercetare, inovare, tehnologizare/retehnologizare - crearea de soiuri si hibrizi rezistenti la seceta, boli si daunatori, realizarea unor sisteme performante de masini si utilaje agricole destinate recoltarii, sortarii, depozitarii si ambalarii, care au drept scop diminuarea pierderilor de productie;
- adaptarea productiei la conditiile de piata, educare si informare referitoare la prevenirea risipei de produse agroalimentare, cuantificarea risipei de alimente;
- masuri de redistribuire a surplusului de alimente, precum si a produselor de origine vegetala care fac obiectul refuzului din punct de vedere estetic, in piata de desfacere, catre operatorii receptori si catre consumatorul final.

Pentru prelucrare/procesare:

- masuri de planificare, reutilizare a subproduselor sau alte instrumente economice care promoveaza utilizarea eficienta a resurselor, stabilirea planului de diminuare a risipei de alimente;
masuri de cercetare-dezvoltare-inovare, tehnologizare/retehnologizare, automatizare/digitalizare a procesului de productie/prelucrare/procesare in vederea minimizarii pierderilor;
metode inovative de tratare a alimentelor, adaptarea productiei la conditiile de piata, cerere-oferta;
masuri privind transferul cu titlu gratuit al alimentelor catre operatorii receptori si consumatorii finali;
masuri pentru directionarea produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau animal in vederea valorificarii lor prin transformare in compost/biogaz;
masuri pentru dirijarea subproduselor de origine animala nedestinate consumului uman catre o unitate de procesare autorizata;
realizarea a minimum o comunicare anuala interna cu angajatii privind obiectivul de reducere a risipei de alimente.

Pentru depozitare, distributie, comercializare:

masuri de planificare, reutilizare a subproduselor sau alte instrumente economice care promoveaza utilizarea eficienta a resurselor, precum si stabilirea planului de diminuare a risipei de alimente;
realizarea si monitorizarea unui sistem FIFO "primul intrat - primul iesit" pentru stocurile de marfa;
masuri pentru utilizarea si consumul produselor agroalimentare in hrana animalelor, pana la expirarea termenului de valabilitate a acestora, cu respectarea legislatiei sanitare veterinare in domeniul nutritiei animale;
colaborarea cu consumatorii si intelegerea nevoilor acestora;
realizarea a minimum o comunicare anuala interna cu angajatii privind obiectivul de reducere a risipei de alimente;
masuri privind transferul cu titlu gratuit al alimentelor catre operatorii receptori si consumatorii finali.

Pentru sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor de alimentatie publica:

masuri de planificare sau alte instrumente economice care promoveaza utilizarea eficienta a resurselor, precum si stabilirea planului de diminuare a risipei de alimente;
realizarea a minimum o comunicare anuala interna cu angajatii privind obiectivul de reducere a risipei de alimente;
realizarea unui sistem de monitorizare FIFO "primul intrat - primul iesit" a stocurilor de marfa/materii prime;
masuri de colectare separata a deseurilor alimentare, in vederea reciclarii/valorificarii/eliminarii;
masuri prin care vor facilita consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si vor informa despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu;
masuri privind transferul cu titlu gratuit al alimentelor catre operatorii receptori si consumatorii finali.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile privind stocurile sunt cheltuieli deductibile fiscal daca indeplinesc cerinta de la art. 25 alin. 4) lit. c) pct. 4 – 6, respectiv daca transferul, eliminarea, sau transformarea in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, se face in scopul diminuarii risipei alimentare. Potrivit art. 270 alin. 8) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri, transferul alimentelor destinate consumului uman, aflate aproape de expirarea datei durabilitatii minimale, in situatia in care acesta este efectuat in scopul diminuarii risipei alimentare.

Platforma Nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare:

Pana la 30 iunie 2025, va fi operationalizata o platforma nationala care va permite operatorilor economici sa raporteze anual masurile luate si rezultatele obtinute in diminuarea risipei alimentare.

Succesul acestor masuri depinde de implementarea efectiva si de adaptarea continua la nevoile si realitatile locale si globale.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre risipa alimentara

Modificari fiscale 12 - 18 august 2024

de Irina Dumitrescu 19 Aug 2024
O.A.N.A.F. nr. 4.875/2024 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa Publicat in: M.Of. nr.791 din 12.08.2024 Ce prevede: Ordinul introduce ...
Iun202022

Produse agroalimentare improprii consumului, cheltuiala deductibila

de Elena Garofil valabil la 20 Iun 2022
Intrebare: In urma unui control Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a depistat produse agroalimentare cu data limita de consum depasita sau neidentificabila. Intrebarea care se pune este daca aceste produse se incadreaza obligatoriu la art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 6 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal "produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca ...

Legea privind diminuarea risipei alimentare - suspendata pana februarie 2019

de Portal Codul Fiscal 07 Aug 2018
Prin Legea nr. 200/2018 publicata in M.Of. nr. 647 din 25/07/2018 au fost aduse modificari si completari Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare insa aplicarea prevederilor Legii nr. 217/2016, cu modificarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin legea 200/2018 s-au suspendat pana la data de 1 februarie 2019. Incepand cu 01 februarie 2019 operatorii economici din sectorul ...
Vezi toate studiile de caz despre risipa alimentara keyboard_double_arrow_right