Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online
09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal.
Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.
Modificarile propuse urmeaza sa fie implementate in legislatia nationala (Legea 227/2015 privind Codul fiscal):
Dupa articolul 321^1 se introduce un nou articol, art. 321^2 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 321^2 Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata
si privesc in principal obligatiile prestatorilor de servicii de plata in ceea ce priveste pastrarea si furnizarea de evidente detaliate ale platilor transfrontaliere. Aceste masuri sunt concepute pentru a facilita autoritatilor fiscale detectarea si combaterea fraudei in materie de TVA in tranzactiile online transfrontaliere.
Definirea notiunilor cheie
In vederea transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, proiectul de lege propune urmatoarele:
- definirea notiunilor de „serviciu de plata”, „plata”, „platitor”, „beneficiar al platii”, „stat membru de origine”, „stat membru gazda”, „cont de plati” prin trimitere la prevederile Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plata;
- definirea notiunilor „IBAN” si „BIC” prin trimitere la prevederile Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;
Evidentele platilor transfrontaliere
Prestatorii de servicii de plata vor fi obligati sa pastreze evidente detaliate ale platilor si ale beneficiarilor acestora, pentru fiecare trimestru calendaristic. Aceste evidente vor fi pastrate in format electronic, pentru o perioada de trei ani calendaristici (de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii) si vor fi puse la dispozitie autoritatilor fiscale prin intermediul unui formular electronic standard (pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile).
Important: Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se va considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Obligatii noi pentru prestatorii de servicii de plata
Noile reglementari, impun prestatorilor de servicii de plata pastrarea evidentelor platilor si ale beneficiarilor acestor plati. Scopul este de a facilita autoritatilor competente efectuarea de controale pentru combaterea fraudei in domeniul TVA.
Doua conditii esentiale trebuie indeplinite pentru aplicabilitatea acestor prevederi:
1. Platile trebuie sa aiba caracter transfrontalier.
2. Trebuie sa fie depasit plafonul de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar in cadrul unui trimestru calendaristic.
In contextul acestor reglementari, o plata va fi considerata transfrontaliera daca prestatorul de servicii de plata al platitorului se afla intr-un stat membru, iar prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii se afla intr-un alt stat membru, un teritoriu tert sau o tara terta.
Aceasta masura este menita sa imbunatateasca supravegherea si controlul fluxurilor financiare transfrontaliere, contribuind astfel la eforturile de prevenire si combatere a evaziunii fiscale in comertul electronic si in alte domenii ale economiei digitale.
Obligatiile de pastrare a evidentelor
Un aspect important al proiectului de lege privind modificarile fiscale, se refera la obligatiile de pastrare a evidentelor pentru platile transfrontaliere.
In situatia in care, pentru o anumita plata, cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al beneficiarului platii. Pe de alta parte, daca pentru o anumita plata, niciunul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului nu se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, va reveni prestatorului de servicii de plata al platitorului.
Aceste prevederi vizeaza asigurarea unei mai bune transparente si facilitarea combaterii fraudei de TVA in tranzactiile transfrontaliere. Prin aceasta se urmareste sa se creeze un cadru fiscal robust si adaptat la realitatile economiei digitale si ale comertului online.
Impactul Socio-economic
Implementarea acestei directive este asteptata sa aduca beneficii semnificative mediului de afaceri, prin crearea unor conditii de concurenta echitabile si facilitarea detectarii fraudei in materie de TVA in sectorul comertului electronic. De asemenea, va oferi autoritatilor fiscale unelte eficiente pentru colectarea TVA suplimentara.
Concluzii
Aceasta initiativa legislativa reprezinta un pas important in alinierea Romaniei la standardele europene in materie de fiscalitate si combaterea fraudei in domeniul TVA. Prin aceste masuri, se urmareste imbunatatirea transparentei in tranzactiile online si asigurarea unei colectari eficiente a taxelor, elemente esentiale intr-o economie digitala in continua expansiune.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre comert online
Nov202024
Obligatia inregistrarii in scopuri de TVA pentru comert online si achizitie metale pretioase din afara UE
de
Gina Popescu
valabil la 20 Nov 2024
Intrebare:
1. Pentru comert online - UE si nonUE - poate obtine cod intracomunitar fara a fi platitor de TVA?
2. Este obligatoriu sa se inregistreze ca platitor de TVA?
*___________________________________
Produse vandute - bijuterii argint (achizitionate din Armenia)
In comertul cu Ag este nevoie de avizul ANPC?
Nov142024
Legislatie comert online
de
Vera Constantin
valabil la 14 Nov 2024
Intrebare:
Solicitam punerea la dispozitie a legislatiei aferente comertului online in Romania. Pentru situatia depasirii plafonului livrarilor UE, care sunt normele legale pentru functionarea platformei de vanzari online?
Nov072024
Cota redusa de TVA pentru produsele proteice destinate sportivilor
de
Profeanu Laura
valabil la 07 Nov 2024
Intrebare:
O societate care practica comertul online, va incepe sa factureze produse pe baza de proteine pentru sportivi. Societatea va factura cu procentul de 9% sau 19% aceste produse? Produsele au un procentaj scazut de zahar 4g/100g, insa au alte ingrediente, cum ar fi pudra proteica, soia, lactoza, lapte praf etc...
31 iulie 2024 - termen pentru Declaratia 396 privind raportarea CESOP
de
Profeanu Laura
29 Iul 2024
Incepand cu acest an, prestatorii de servicii de plati online sunt obligati sa depuna trimestrial declaratia CESOP (D 396) pentru raportarea platilor transfrontaliere. Conform Ordinului presedintelui ANAF nr. 825/2024, aceasta raportare trebuie efectuata pana la finalul lunii care urmeaza trimestrului de referinta. Astfel, pentru trimestrul al doilea din 2024 (aprilie - iunie), declaratia ...
Mai172024
Declaratia unica. Venituri din comert
de
Vera Constantin
valabil la 17 Mai 2024
Intrebare: Titularul unei Intreprinderi Individuale depune declaratia unica pentru anul 2023 pe CNP, cu veniturile si cheltuielile realizate. In acelasi timp, pentru anul 2023 ANAF ii comunica faptul ca a realizat venituri din comert on-line, incasate in sistem ramburs in cont personal de la furnizorul de servicii Fan Fourier Expres - este atentionat sa le declare - persoana fizica recunoaste aceste ...
Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online
de
Profeanu Laura
13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Vezi toate studiile de caz despre comert online keyboard_double_arrow_right