Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

S-a modificat procedura privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei

12 Ian 2025

ANAF a oficializat recent o schimbare importanta privind cesiunea creantelor bugetare, prin adoptarea Ordinului nr. 7.045/2024, care modifica si completeaza OPANAF nr. 1.940/2023. Schimbarea introduce licitatia publica ca metoda principala de selectie a ofertantilor, pentru cesiunea creantelor bugetare datorate de cei in insolventa, aliniindu-se astfel cu procedura utilizata pentru valorificarea bunurilor sechestrate, prevazuta de Codul de procedura fiscala.

Context legislativ

Modificarile sunt fundamentate pe articolul 264^1 din Codul de procedura fiscala (cesiunea creantelor bugetare) si vin in urma feedback-ului primit de ANAF (preluat in Referatul de aprobare) cu privire la faptul ca  ”o procedura competitiva pentru cresiunea creantelor bugetare ar trebui sa se realizeze similar procedurii de licitatie, care in present se realizeaza pentru valoriticarea bunurilor sechestrate, astfel incat ofertantii sa poata suplimenta pretul oferit, in functie de celelalte oferte depuse”.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 10 din 9 ianuarie 2025 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Potrivit art.264 indice 1 din Codul de procedura fiscala, creditorul bugetar poate cesiona creantele bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, astfel:

- daca pana la data stabilita in anuntul publicitar nu se inregistreaza decat o singura oferta, pretul si celelalte clauze ale contractului de cesiune se stabilesc prin negociere directa;

- daca exista mai multi ofertanti, cesiunea de creanta se va realiza ca urmare a unei proceduri competitive organizate de catre creditorul bugetar bazate pe criteriul celui mai mare pret al cesiunii oferit si pe al celui mai scurt termen de plata a pretului cesiunii;

- daca plata pretului cesiunii se face intr-o perioada mai mare de 30 de zile de la data incheierii contractului de cesiune, se datoreaza dobanzi sau majorari de intarziere, dupa caz, potrivit prezentului cod. Nivelul majorarii de intarziere este de 0,5% pe luna sau pe fractiune de luna, dupa caz; 

- daca cesionarul nu plateste creditorului bugetar, la termenele prevazute in contract, pretul cesiunii, contractul de cesiune reprezinta titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanta acestuia este o creanta bugetara ce poate fi recuperata potrivit Codului de procedura fiscala; 

- similar, daca cesionarul nu plateste creditorului bugetar pretul cesiunii, la termenele stipulate in contract, contractul de cesiune reprezinta titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanta acestuia este o creanta bugetara ce poate fi recuperata potrivit Codului de procedura fiscala. 

Sumele obtinute in urma cesiunii creantelor bugetare se fac venit la bugetul de stat sau la bugetul local. 

Potrivit art. 1) din Anexa 1 la Ordin, procedura de cesiune a creantelor bugetare se aplica debitorilor aflati in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, precum si altor acte normative in baza carora s-a declansat procedura insolventei.

Procedura de cesiune a creantelor bugetare se initiaza de creditorul bugetar, care solicita inscrierea la masa credala sau, dupa caz, urmareste recuperarea creantelor inscrise in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat, ori de cate ori se inregistreaza o oferta la organul fiscal central.

Cesiunea creantelor bugetare se realizeaza in baza unei proceduri competitive, respectiv prin licitatie.

Creante bugetare care pot face obiectul cesiunii

Fac obiectul cesiunii, creantele bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, inscrise in certificatul de atestare fiscala, nestinse la data semnarii contractului de cesiune, pentru care ANAF are calitatea de creditor bugetar la masa credala.

Prin creante bugetare datorate, potrivit art. 2) alin. 2) din Anexa 1 la Ordin, se inteleg creantele bugetare existente in sold la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, respectiv:

            a) cele solicitate sau admise la masa credala;

            b) cele prevazute la lit. a), dar admise sub conditie suspensiva;

            c) cele care nu sunt considerate restante;

            d) cele care nu sunt admise la masa credala, sub rezerva ca debitorul sa nu fi fost condamnat pentru bancruta simpla sau frauduloasa ori sa nu i se fi stabilit raspunderea pentru efectuarea de plati ori transferuri frauduloase, ori nu sunt acceptate in planul de reorganizare confirmat de judecatorul-sindic, dupa caz;

          e) cele curente, respectiv cele certe, lichide si exigibile, nascute in timpul procedurii de insolventa, conform documentelor din care rezulta.

Norme tranzitorii

La art. III, Ordinul 7045/2024 reglementeaza si situatiile tranzitorii pentru ofertele depuse inainte de 9 ianuarie 2025:

(1) Pentru ofertele depuse pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, procedura de cesiune a creantelor bugetare se realizeaza potrivit prezentului ordin cu conditia sa nu fi fost emisa decizia privind stabilirea rezultatului selectiei cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare.

(2) In situatia in care, pana la intrarea in vigoare a prezentului ordin, a fost publicat anuntul privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare, se publica un nou anunt conform procedurii aprobate prin prezentul ordin, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile acestuia. In cazul in care, in baza anuntului, au fost depuse deja oferte, ofertantii trebuie sa depuna noi oferte in conformitate cu prevederile prezentului ordin.

Pentru mai multe detalii si consultanta in aplicarea noilor reglementari, contactati un consultant fiscal din PortalCodulFiscal.ro.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre cesiune creante

Ian162025

Cesiune creante.TVA la incasare

de Vera Constantin valabil la 16 Ian 2025
Intrebare: In octombrie 2022 client A intra in insolventa. In martie 2023 client B semneaza contract de preluare datorie cu Holcim, creanta se transfera de la client A catre noul debitor client B. In decembrie 2023 se deschide faliment impotriva client A. Pana la data de 31.12.2024 client B achita catre Holcim lunar intreaga datorie (baza tva) preluata prin contract in martie 2023. In ianuarie ...
Ian102025

Preluare creante prin cesiune

de Vera Constantin valabil la 10 Ian 2025
Intrebare: Societatea A a cumparat in aprilie 2024 de la o societate B, prin cesiune de creanta pe baza de contract, o creanta C in valoare de 15000 ron pentru care a platit suma de 5000 ron. In evidentele contabile aceasta cesiune de creanta a fost inregistrata la valoarea de 5000 ron prin contul 461 si extracontabil la valoarea de 15000 ron in contul 809. In decembrie 2024 societate A a primit ...
Dec202024

Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA

de Ionut Jinga valabil la 20 Dec 2024
Intrebare: (1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzare cumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare. (2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de ...
Dec182024

Regim fiscal TVA pentru cesiune de creanta si comision de recuperare

de Amelia Dumitras valabil la 18 Dec 2024
Intrebare: Firma A (debitor cedat) are o datorie catre firma B (cedent) in valoare de 800 lei. Datoria este evidentiata in contul 411.8 (valoarea include baza tva). Firma B(cedent) calculeaza dobanzi penalizatoare firmei A (debitor cedat) 200 lei. Pentru suma de 200 lei B (cedent) are obligatia sa emita factura catre A (debitor cedat), daca DA este purtatoare de tva? Creanta de 1000 lei (800, 200) ...
Dec142024

Facturare antecontract in cazul unei cesiuni de creanta intre 2 persoane fizice

de Gina Popescu valabil la 14 Dec 2024
TVA
Intrebare: Dezvoltator imobiliar (PJ platitor de TVA) am incheiat in anul 2023 cu o persoana fizica A un antecontract de vanzare-cumparare pentru un imobil cu cota redusa de 5% si s-a emis factura de avans de 5.000 euro cu TVA 5%. In anul 2024 se incheie contract de cesiune a promisiunii de vanzare cumparare cu o alta persoana fizica B, societatea storneaza factura de avans catre persoana A si face ...
Nov262024

Cesiune creanta

de Mariana Prejbeanu valabil la 26 Nov 2024
Intrebare: Societatea X SRL are o datorie la societatea Y SRL in valoare de 1.000lei. Societatea X SRL cesioneaza o parte din datorie 250lei catre societatea Z SRL. Societatea Z SRL face contract de cesionare de 250lei cu firma Y SRL. Suma de 250lei reprezinta dreptul de creanta pe care cedentul Z SRL il are asupra debitorului ANAF pentru creante in valoare de 250lei, deci suma va fi platita de ANAF ...
Vezi toate studiile de caz despre cesiune creante keyboard_double_arrow_right