S-a modificat procedura privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei
ANAF a oficializat recent o schimbare importanta privind cesiunea creantelor bugetare, prin adoptarea Ordinului nr. 7.045/2024, care modifica si completeaza OPANAF nr. 1.940/2023. Schimbarea introduce licitatia publica ca metoda principala de selectie a ofertantilor, pentru cesiunea creantelor bugetare datorate de cei in insolventa, aliniindu-se astfel cu procedura utilizata pentru valorificarea bunurilor sechestrate, prevazuta de Codul de procedura fiscala.
Context legislativ
Modificarile sunt fundamentate pe articolul 264^1 din Codul de procedura fiscala (cesiunea creantelor bugetare) si vin in urma feedback-ului primit de ANAF (preluat in Referatul de aprobare) cu privire la faptul ca ”o procedura competitiva pentru cresiunea creantelor bugetare ar trebui sa se realizeze similar procedurii de licitatie, care in present se realizeaza pentru valoriticarea bunurilor sechestrate, astfel incat ofertantii sa poata suplimenta pretul oferit, in functie de celelalte oferte depuse”.
Potrivit art.264 indice 1 din Codul de procedura fiscala, creditorul bugetar poate cesiona creantele bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, astfel:
- daca pana la data stabilita in anuntul publicitar nu se inregistreaza decat o singura oferta, pretul si celelalte clauze ale contractului de cesiune se stabilesc prin negociere directa;
- daca exista mai multi ofertanti, cesiunea de creanta se va realiza ca urmare a unei proceduri competitive organizate de catre creditorul bugetar bazate pe criteriul celui mai mare pret al cesiunii oferit si pe al celui mai scurt termen de plata a pretului cesiunii;
- daca plata pretului cesiunii se face intr-o perioada mai mare de 30 de zile de la data incheierii contractului de cesiune, se datoreaza dobanzi sau majorari de intarziere, dupa caz, potrivit prezentului cod. Nivelul majorarii de intarziere este de 0,5% pe luna sau pe fractiune de luna, dupa caz;
- daca cesionarul nu plateste creditorului bugetar, la termenele prevazute in contract, pretul cesiunii, contractul de cesiune reprezinta titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanta acestuia este o creanta bugetara ce poate fi recuperata potrivit Codului de procedura fiscala;
- similar, daca cesionarul nu plateste creditorului bugetar pretul cesiunii, la termenele stipulate in contract, contractul de cesiune reprezinta titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanta acestuia este o creanta bugetara ce poate fi recuperata potrivit Codului de procedura fiscala.
Sumele obtinute in urma cesiunii creantelor bugetare se fac venit la bugetul de stat sau la bugetul local.
Potrivit art. 1) din Anexa 1 la Ordin, procedura de cesiune a creantelor bugetare se aplica debitorilor aflati in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, precum si altor acte normative in baza carora s-a declansat procedura insolventei.
Procedura de cesiune a creantelor bugetare se initiaza de creditorul bugetar, care solicita inscrierea la masa credala sau, dupa caz, urmareste recuperarea creantelor inscrise in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat, ori de cate ori se inregistreaza o oferta la organul fiscal central.
Cesiunea creantelor bugetare se realizeaza in baza unei proceduri competitive, respectiv prin licitatie.
Creante bugetare care pot face obiectul cesiunii
Fac obiectul cesiunii, creantele bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, inscrise in certificatul de atestare fiscala, nestinse la data semnarii contractului de cesiune, pentru care ANAF are calitatea de creditor bugetar la masa credala.
Prin creante bugetare datorate, potrivit art. 2) alin. 2) din Anexa 1 la Ordin, se inteleg creantele bugetare existente in sold la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, respectiv:
a) cele solicitate sau admise la masa credala;
b) cele prevazute la lit. a), dar admise sub conditie suspensiva;
c) cele care nu sunt considerate restante;
d) cele care nu sunt admise la masa credala, sub rezerva ca debitorul sa nu fi fost condamnat pentru bancruta simpla sau frauduloasa ori sa nu i se fi stabilit raspunderea pentru efectuarea de plati ori transferuri frauduloase, ori nu sunt acceptate in planul de reorganizare confirmat de judecatorul-sindic, dupa caz;
e) cele curente, respectiv cele certe, lichide si exigibile, nascute in timpul procedurii de insolventa, conform documentelor din care rezulta.
Norme tranzitorii
La art. III, Ordinul 7045/2024 reglementeaza si situatiile tranzitorii pentru ofertele depuse inainte de 9 ianuarie 2025:
(1) Pentru ofertele depuse pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, procedura de cesiune a creantelor bugetare se realizeaza potrivit prezentului ordin cu conditia sa nu fi fost emisa decizia privind stabilirea rezultatului selectiei cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare.
(2) In situatia in care, pana la intrarea in vigoare a prezentului ordin, a fost publicat anuntul privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare, se publica un nou anunt conform procedurii aprobate prin prezentul ordin, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile acestuia. In cazul in care, in baza anuntului, au fost depuse deja oferte, ofertantii trebuie sa depuna noi oferte in conformitate cu prevederile prezentului ordin.
Pentru mai multe detalii si consultanta in aplicarea noilor reglementari, contactati un consultant fiscal din PortalCodulFiscal.ro.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!