Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Februarie 2025

S-au modificat regulile de asistenta fiscala pentru organismele profesionale

24 Dec 2024

Organismele profesionale reglementate beneficiaza de reguli distincte privind asistenta fiscala oferita de catre Ministerul Finantelor si ANAF. Schimbarea acestor reguli este introdusa prin Ordinul MF nr. 6649/2024, publicat in Monitorul Oficial si intrat in vigoare la 20 decembrie 2024, fiind modificata procedura standard de indrumare si asistenta fiscala prevazuta de Ordinul MF nr. 1233/2021.

Prin urmare, urmare modificarilor aduse, procedura nu se aplica pentru:

a) petitiile formulate in baza OG nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, cu exceptia celor care au ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei pentru care sunt aplicabile prevederile prezentei proceduri. Daca cererea are ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale si nu poate fi identificat organul fiscal competent, este informata structura din cadrul MF/ANAF competenta sa primeasca petitiile formulate, care a primit petitia in vederea informarii contribuabilului cu privire la procedura aplicabila;

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
b) cererile privind politica fiscala primite de la alte ministere, diferite autoritati sau institutii publice (Guvern, Parlament etc.), organisme internationale, sindicate sau patronate, solicitarile formulate de mass-media si adresate ministrului finantelor, secretarului de stat care raspunde de politica fiscala sau compartimentului de comunicare si relatii publice;

c) plangerile prealabile formulate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004;

d) propunerile de modificare si completare a actelor normative din domeniul legislatiei fiscale sau alte propuneri privind politica fiscala;

e) corespondenta primita de MF de la autoritatile fiscale competente din alte tari.

f) solicitarile transmise de catre organismele profesionale reglementate care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: (litera a fost introdusa la 20/12/2024 prin Ordin 6649/2024).

1. sa vizeze clarificari privind modul de aplicare a legislatiei fiscale, primare sau secundare, pentru care MF sau ANAF, dupa caz, are atributii de reglementare, potrivit legii;

2. sa fie specifice organismului profesional solicitant sau membrilor organismului profesional respectiv, conform drepturilor si competentelor prevazute in legea sa de organizare si functionare;

3. sa vizeze o problema general valabila de aplicare si sa nu contina situatii punctuale si elemente de identificare ale unor contribuabili/platitori. Prin hotarare a organelor de conducere a organismului profesional se stabilesc mecanisme si proceduri interne in determinarea caracterului general al problematicii. Hotararea data in aplicarea prezentului punct se publica pe site-ul organismului profesional. In solicitare trebuie sa se indice hotararea organului de conducere cu privire la aceasta;

4. sa contina o prezentare generala a problematicii, argumente de fapt si de drept, precum si propriile concluzii;

5. sa contina o propunere a organismului profesional, argumentata corespunzator, cu privire la cea mai caracterizata varianta/solutie de aplicare dintre cele identificate sau, dupa caz, o propunere motivata de completare/modificare a textelor legale vizate.

Conditiile aplicarii procedurii speciale, publicarea si diseminarea informatiilor

Potrivit art. 2 alin. (2) din Procedura de indrumare si asistenta a contribuabililor (parte integranta din Ordinul 1233/2021), in situatia prevazuta la alin. (1) lit. f) de mai sus, organismul profesional transmite solicitarea la MF sau ANAF aparat central, dupa caz, in functie de problematica pentru care se solicita opinia. In aceasta situatie, solicitarea transmisa, precum si raspunsul primit se publica pe site-ul organismului profesional, in termen de 30 de zile de la primirea raspunsului de la MF/ANAF, cu anonimizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor care semneaza, si, in masura in care este posibil, se transmit sau se pun la dispozitia membrilor organismului profesional si se disemineaza in cadrul cursurilor de pregatire profesionala organizate pentru membrii organismului profesional.

Justificarea modificarilor

Initiatorii Ordinului MF nr. 6649/2024 au explicat ca excluderea organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard, este justificata de natura solicitarilor acestora, care vizeaza aspecte generale si relevante pentru o intreaga categorie profesionala, si nu interese punctuale ale unui contribuabil. Astfel, aceste organisme joaca un rol cheie in conlucrarea pentru cresterea conformarii voluntare si clarificarii reglementarilor fiscale.

„Avand in vedere ca un element esential al conformarii voluntare a contribuabililor il reprezinta si conlucrarea cu organismele profesionale reglementate, in contextul in care aceste organisme profesionale nu adreseaza solicitari in calitate de contribuabil, ci solicitarile sunt specifice profesiei respective si sunt general valabile tuturor membrilor categoriei profesionale respective, vizand in esenta aspecte referitoare la intentia de legiferare, se propune modificarea procedurii in sensul exceptarii, in anumite conditii, a organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard al procedurii de asistenta”,, se mentioneaza in referatul de aprobare.

Concluzii

Adoptarea Ordinului MF nr. 6649/2024 reprezinta inca un pas in directia adaptarii relatiei dintre autoritatile fiscale si organismele profesionale, recunoscandu-se rolul acestora in promovarea conformarii fiscale si clarificarii legislatiei.  

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

Modificari fiscale 27 ianuarie - 02 februarie 2025

de Profeanu Laura 03 Feb 2025
1. O.A.N.A.F. nr. 102/2025 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 ''Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit'' si 207 ''Declaratie informativa privind impozitul retinut ...

ANAF simplifica procedura de esalonare la plata: Noi reguli pentru debitori si firmele in insolventa

de Profeanu Laura 31 Ian 2025
ANAF a lansat recent un proiect de ordin ce modifica procedura de acordare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale restante. Prin aceste modificari, se elimina mai multe documente justificative pe care contribuabilii trebuie sa le depuna pentru a obtine esalonarea, simplificand astfel procesul administrativ. Totodata, se propun schimbari pentru firmele aflate in procedura insolventei, ...

Obligatie noua pentru angajatorii cu peste 50 de salariati: Raportarea anuala privind angajatii cu dizabilitati cu termen la 31 ianuarie 2025

de Profeanu Laura 31 Ian 2025
Incepand cu acest an, angajatorii care au cel putin 50 de salariati trebuie sa transmita anual, pana la 31 ianuarie, o situatie centralizata privind functiile ocupate de angajatii cu dizabilitati, precum si un inventar al competentelor necesare pentru ocuparea acestor functii. Obligatia de raportare a fost introdusa prin modificarile aduse Legii nr. 448/2006, iar prima raportare, aferenta ...

Noi reglementari europene pentru reducerea ambalajelor de unica folosinta in HoReCa

de Profeanu Laura 31 Ian 2025
Un nou regulament european aduce schimbari majore pentru industria HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele), stabilind noi reguli pentru utilizarea ambalajelor de unica folosinta. Regulamentul (UE) 2025/40 privind ambalajele si deseurile de ambalaje, adoptat pe 19 decembrie 2024, introduce masuri menite sa reduca impactul asupra mediului prin promovarea reutilizarii ...

TVA la taxele de reziliere anticipate a contractelor: ce trebuie sa stie companiile din Romania

de Profeanu Laura 30 Ian 2025
Context si tendinte noi in controalele ANAF In ultimul an, inspectorii ANAF au inceput sa aplice TVA asupra sumelor percepute de companii drept taxe de reziliere anticipata a contractelor. Acest nou trend in inspectiile fiscale are la baza o hotarare de referinta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) din 2018, pronuntata in cauza C-295/17, MEO – Serviços de ...

A fost actualizata Declaratia 205: entitatile care platesc chirii persoanelor fizice au obligatia sa declare impozitul retinut la sursa

de Profeanu Laura 29 Ian 2025
Incepand cu veniturile obtinute in 2024, firmele si PFA-urile care platesc chirii persoanelor fizice au obligatia sa declare impozitul retinut la sursa prin Declaratia 205, care trebuie completata si depusa anual, conform Ordinului ANAF nr. 102/2025, publicat in Monitorul Oficial pe 27 ianuarie 2025. Termenul-limita pentru depunerea declaratiei aferente anului 2024 este 28 februarie ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right