Schimbari importante in identificarea beneficiarilor reali, conform noului Regulament European nr. 1624/2024
In contextul intensificarii eforturilor globale de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, Uniunea Europeana a adoptat Regulamentul 1624/2024, o noua legislatie menita sa consolideze transparenta si supravegherea activitatilor economice transfrontaliere. Regulamentul, care va intra in vigoare pe 10 iulie 2027, redefineste si extinde conceptul de beneficiar real, subliniind necesitatea unei abordari unificate si direct aplicabile in toate statele membre.
Redefinirea beneficiarului real
In prezent, conform art. 4 alin. 1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, prin beneficiar real se intelege orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie, o operatiune sau o activitate.
(108)
Prin natura lor complexa, structurile de proprietate si control pe mai multe niveluri fac mai dificila identificarea beneficiarilor reali. Conceptul de „structura de proprietate sau control” este menit sa descrie modul in care o entitate juridica este detinuta sau controlata indirect sau modul in care o constructie juridica este controlata indirect, ca urmare a relatiilor care exista intre entitati sau constructii juridice pe mai multe niveluri. Pentru a asigura o abordare consecventa la nivelul pietei interne, este necesar sa se clarifice normele care se aplica in aceste situatii. In acest scop, este necesar sa se evalueze simultan daca o persoana fizica detine o participatie directa sau indirecta care reprezinta cel putin 25 % din actiuni sau din drepturile de vot ori din alte participatii in capitalurile proprii si daca o persoana fizica controleaza actionarul direct prin detinerea a cel putin 25 % din actiunile sau din drepturile de vot ori din alte participatii in capitalurile proprii ale entitatii corporative. In cazul unei participatii indirecte, beneficiarii reali ar trebui identificati prin inmultirea actiunilor din lantul proprietatii. In acest scop, ar trebui adunate toate actiunile detinute direct sau indirect de aceeasi persoana fizica. Acest lucru necesita luarea in considerare a participatiilor detinute la fiecare nivel de proprietate. In cazul in care 25 % din actiunile sau din drepturile de vot ori din alte participatii in capitalurile proprii ale entitatii corporative sunt detinute de un actionar care este o entitate juridica, alta decat o entitate corporativa, beneficiarul real ar trebui sa fie stabilit luandu-se in considerare structura specifica a actionarului, inclusiv daca o persoana fizica exercita controlul prin alte mijloace asupra unui actionar
Analiza structurilor complexe de proprietate
O problema constanta in domeniul preventiei spalarii banilor a fost analiza structurilor complexe de proprietate si identificarea clara a beneficiarilor reali din aceste structuri. Noul regulament introduce reguli detaliate pentru analiza entitatilor care sunt detinute prin lanturi de proprietate pe mai multe niveluri. Scopul este de a identifica persoanele fizice care exercita controlul, fie direct, fie indirect, printr-o serie de participatii in capital sau prin alte mecanisme de influentare a deciziilor majore.
(111)
Drepturile indirecte de proprietate sau controlul indirect ar putea fi determinate prin intermediul mai multor verigi dintr-un lant sau prin intermediul mai multor lanturi individuale sau interconectate. Orice persoana fizica sau juridica sau constructie juridica ar putea constitui o veriga dintr-un lant. Relatiile dintre verigi ar putea consta in participatii in capitalurile proprii sau in drepturi de vot sau in alte mijloace de control. In astfel de cazuri, in care participatiile in capitalurile proprii si controlul coexista in structura de proprietate, sunt necesare norme specifice si detaliate privind identificarea beneficiarilor reali pentru a sprijini o abordare armonizata in ceea ce priveste identificarea beneficiarilor reali.
Reguli noi pentru transparenta si supraveghere
Pentru a asigura o mai mare transparenta si a combate ascunderea beneficiarilor reali in spatele structurilor corporative multi-nivel, regulamentul detaliaza metode de calcul pentru drepturile indirecte de proprietate si introduce posibilitatea de a ajusta pragul de identificare la 15% pentru entitati cu risc ridicat. Masurile sunt destinate sa imbunatateasca supravegherea si evaluarea riscurilor asociate activitatilor economice, reconfirmand angajamentul UE de a intari normele de preventie a spalarii banilor.
Concluzii:
Prin Regulamentul 1624/2024, UE isi propune sa creeze un cadru legal robust, aplicabil direct in toate statele membre, fara necesitatea transpunerii acestuia prin legislatia nationala, fiind un pas semnificativ catre o abordare coerenta si eficienta in combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului la nivel european. Entitatile juridice, precum si autoritatile nationale, trebuie sa fie pregatite pentru aceste schimbari, astfel incat sistemele lor de identificare si verificare a beneficiarilor reali sa fie conform noilor cerinte cu implementare din 2027.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!