Schimbari legislative in Sistemul de Garantie-Returnare (SGR): ce aduce nou proiectul de Hotarare de Guvern?
Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor propune modificari la Hotararea Guvernului nr. 1074/2021 privind Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile. Proiectul de hotarare se afla in prezent in transparenta decizionala si urmareste sa optimizeze functionarea acestui sistem, important pentru atingerea obiectivelor de reciclare asumate de Romania la nivel european.
Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, sunt propuse urmatoarele schimbari:
1. Comerciantii sunt obligati sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR achizitionate de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR si care nu au contractul incheiat cu administratorul SGR valabil, sau de la distribuitori ai acestor producatori si sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR, care nu sunt marcate potrivit prevederilor art. 24, si nu sunt inregistrate in registrul ambalajelor SGR. Verificarea de catre comercianti doar a faptului ca producatorii sunt inregistrati in SGR, nu este suficienta pentru a impiedica comercializarea de produse neconforme.
2. Veniturile inregistrate cu orice titlu de catre administratorul SGR, precum sumele obtinute din vanzarea de material trimis de administratorul SGR catre reciclare, tariful de administrare, alte tarife specifice SGR si garantiile nerevendicate care se constituie ca venituri ale administratorului SGR, sa fie folosite in mod exclusiv pentru sustinerea functionarii si cresterea eficientei sistemului de garantie-returnare, inclusiv in ceea ce priveste capacitatile de procesare si de reciclare;
3. Stocurile sa poata fi comercializate, cel tarziu pana la data epuizarii stocurilor aflate la comercianti, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2025, data dupa care comercializarea lor este interzisa. Conform prevederilor actuale ale HG nr. 1074/2021, „Stocurile prevazute la alin. (5) pot fi introduse pe piata, respectiv comercializate, dupa caz, cel tarziu pana la data de 31 decembrie 2024, data dupa care introducerea acestora pe piata nationala, respectiv comercializarea lor sunt interzise.” Avand in vedere multiplele solicitari de anulare sau modificare a dispozitiilor art. 10 alin. (6) din HG nr. 1074/2021, venite din partea operatorilor economici, s-a propus modificarea termenului pana la care sa poata fi comercializate stocurile aflate la comercianti si care nu sunt inscriptionate in conditiile prevazute la art. 24 din HG 1074/2021.
Propuneri de modificare a obligatiilor administratorului SGR
- obligatia afisarii lunare pe pagina proprie de internet a cantitatii de ambalaje SGR puse pe piata, raportate administratorului SGR, si, respectiv, recuperate, in numar de unitati si in kg, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticla, pana la data de 15 a lunii urmatoare celei de referinta;
- sa stabileasca, sa opereze si sa actualizeze un sistem informatic care sa centralizeze date referitoare la evidenta tuturor ambalajelor SGR introduse pe piata nationala si raportate administratorului SGR;
- sa publice pe pagina sa de internet, cu respectarea obligatiei de confidentialitate fata de operatorii economici din cadrul sistemului:
1. cantitatea de ambalaje SGR puse pe piata, raportate administratorului SGR, si, respectiv, returnate, in kg si numar de bucati, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticla, pana la data de 25 a lunii urmatoare;
2. cantitatea de ambalaje SGR returnate preluata de pe teritoriul administrativ al fiecarei unitati administrativ-teritoriale, defalcata pe numar de bucati, greutate si tip de material, cel putin trimestrial;
- sa desfasoare investitii pentru cresterea eficientei sistemului de garantie-returnare, inclusiv in ceea ce priveste capacitatile de procesare si reciclare;
- sa se asigure ca vanzarea de material trimis catre reciclare este realizata cu prioritate pe piata nationala cu respectarea prevederilor art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deseurilor.
Garantii nerevendicate
Prevederile actuale ale HG nr. 1074/2021, nu clarifica momentul de la care garantiile devin ,,garantii nerevendicate” de catre consumatorii sau utilizatorii finali, si astfel venit al administratorului SGR.
Potrivit informatiilor din Nota de fundamentare, incertitudinea este determinata in practica de faptul ca, atat timp cat un anumit produs nu este scos de pe piata (caz in care exista un termen de 24 de luni in care ambalajele corespunzatoare pot fi returnate de catre consumatori, iar dupa expirarea celor 24 de luni garantiile corespunzatoare acestor produse nu mai pot fi revendicate de catre consumatori), reglementarea nu stabileste un termen precis pana la care consumatorii ar putea revendica garantiile platite.
In acest sens, la art. 19, dupa alin. (6) se va introduce alin. (6.1), cu urmatorul cuprins:
„Garantiile facturate de catre administratorul SGR catre producatori pe parcursul unui anumit an financiar reprezinta venituri inregistrate de catre administratorul SGR, inclusiv garantiile nerevendicate recunoscute de catre administratorul SGR conform situatiilor financiare pregatite de acesta.”
Ce urmeaza?
Pentru ca modificarile sa intre in vigoare, proiectul de hotarare trebuie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial. Ramane de vazut daca modificarile vor reusi sa rezolve problemele actuale ale sistemului si sa contribuie la atingerea tintelor ambitioase de reciclare stabilite la nivel european.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!