Schimbari preconizate ale Codului fiscal - cheltuieli ocazionate de participarea la targuri si expozitii internationale
28 Mai 2021
Inca de la inceputul lunii mai 2021 se afla in dezbatere un proiect de ordonanta de urgenta pentru liberalizarea promovarii exportului romanesc prin modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si prin modificarea Ordonantei de urgenta nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de sustinere si promovare a exportului cu finantare de la bugetul de stat.
Daca se va adopta respectivul proiect efectele vor fi revigorante pe segmentul cheltuielilor aferente exporturilor. Astfel, se renunta la sistemul centralizat de subventionare si se inlocuieste cu posibilitatea unui credit fiscal pentru operatorii economici care inregistreaza costuri pentru participarea la evenimentele de promovare a produselor pentru export. Astfel, cheltuielile eligibile pentru export ar putea fi scazute in proportie de 50% din impozitul pe profit datorat, sub forma de credit fiscal.
Cu titlu de exemplu, astfel de costuri ar fi reprezentate de transportul, asigurarea si manipularea exponatelor, mostrelor si materialelor publicitare, formalitatile vamale aferente acestora, inchirierea, construirea si/sau amenajarea spatiului expozitional, etc. In mod similar, pentru microintreprinderi, se prevede posibilitatea scaderii unei jumatati din aceleasi costuri din impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
Iata cum va arata Codul fiscal in varianta adoptarii proiectului ordonantei de urgenta:
Art. I – Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din data de 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 25 alineatul (4), dupa litera t) se introduce o noua litera, litera t), cu urmatorul cuprins:
„t) cheltuielile reprezentand:
1. costul de participare la targuri si expozitii internationale, inclusiv cheltuieli privind transportul si cazarea a maxim doi participanti, cheltuielile privind transportul sau formalitatile vamale ale exponatelor, mostrelor si materialelor publicitare, cheltuielile privind inchirierea, elaborarea, construirea sau amenajarea spatiului expozitional, cheltuielile generale pe perioada de desfasurare a actiunilor promotionale, de reprezentare si de protocol, cheltuielile privind materialele publicitare de prezentare si promovare cu caracter economic general;
2. cheltuielile aferente realizarii de studii de piata si pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, pe piete de interes pentru exportul romanesc;
3. realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general, pe piete de interes pentru exportul romanesc.
Contribuabilii care inregistreaza aceste cheltuieli scad o jumatate din costul lor din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost efectuate, in cazul in care acestia datoreaza impozit pe profit trimestrial, sau din impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit potrivit prevederilor prezentei litere se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.”
2. Dupa alineatul (1 7) al articolului 56 se introduc doua noi alineate, alineatele (1 8) si (1 9), cu urmatorul cuprins:
„(1 8) Microintreprinderile scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost inregistrate, in limita impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv, o jumatate din costul:
1. de participare la targuri si expozitii internationale, inclusiv cheltuieli privind transportul si cazarea a maxim doi participanti, cheltuielile privind transportul sau formalitatile vamale ale exponatelor, mostrelor si materialelor publicitare, cheltuielile privind inchirierea, elaborarea, construirea sau amenajarea spatiului expozitional, cheltuielile generale pe perioada de desfasurare a actiunilor promotionale, de reprezentare si de protocol, cheltuielile privind materialele publicitare de prezentare si promovare cu caracter economic general;
2. cheltuielile aferente realizarii de studii de piata si pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, pe piete de interes pentru exportul romanesc;
3. realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general, pe piete de interes pentru exportul romanesc.
(1 9) Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (1 8) din impozitul datorat pe veniturile microintreprinderilor se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.”
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!