Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 22 Noiembrie 2024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

11 Mai 2024

Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii electronice.

Noi infractiuni si pedepse majorate

Legea 126/2024 (care va modifica Legea 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale) introduce noi tipuri de infractiuni, dar si pedepse majorate pentru anumite fapte legate de evaziunea fiscal, spre exemplu:
  • Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
    Neretinerea impozitelor si contributiilor la sursa devine infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la unu la cinci ani sau cu amenda.
In prezent, fapta se regaseste la art. 6^1 din Legea 241/2005, vizand retinerea si neplataconstituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda retinerea si neplata, incasarea si neplata, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege.
  • Pedepsele sunt majorate pentru infractiuni ce includ:
- evidentierea in actele contabile in factura electronica sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
- alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;
- executarea de evidente contabile duble folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor inclusiv cele electronice
Aceste fapte vor constitui infractiuni de evaziune fiscala urmand a fi pedepsite cu inchisoare de la 3-10 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda, daca faptele vor fi savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
  • Noi infractiuni:
- folosirea cu rea credinta a sistemului RO e-Factura in vederea crearii aparitiei de legalitate a unor operatiuni fictive sau disimularii circuitului tranzactional real al bunurilor sau serviciilor;
- utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale;
- constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 7-15 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi, orice actiune comisa in cadrul unor scheme frauduloase avand ca efect diminuarea a cel putin un milion de euro a resurselor bugetului de stat prin:
a) utilizarea sau prezentarea de declaratii sau documente false, documente electronice false incorecte sau incomplete privind TVA;
b) divulgarea in mod intentionat de informatii privind TVA atunci cand aceste informatii trebuie divulgate potrivit legii;
c) prezentarea de declaratii corecte declaratii electronice corecte privind TVA, pentru a masca in mod fraudulos neplata sau constituirea unor drepturi necuvenite la rambursari de TVA.
- constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3-10 ani si interzicerea unor drepturi sau amenda, operatiunea de creditare efectuata in mod direct sau indirect de catre persoana fizica avand drept scop efectuarea unor plati de sume de bani care provin din omisiunea evidentierii in actele contabile a operatiunilor comerciale efectuate si/ sau a veniturilor realizate, a unuia sau mai multor contribuabili.

In prezent, conform legislatiei in vigoare (Legea 241/2005, art. 9 alin. 2) si 3):
- Daca prejudiciul este peste 100.000 EUR, pedeapsa initiala este majorata cu 5 ani atat pentru limita minima, cat si pentru cea maxima.
- Daca prejudiciul depaseste 500.000 EUR, majorarea pedepsei este de 7 ani pentru ambele limite.

Propunerile recente aduc o noua structura de majorare a pedepselor:
- Daca prin faptele prevazute mai sus se produce un prejudiciu mai mare de 500.000 EUR, limita minima a pedepsei prevazuta de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 3 ani.
- Daca prin faptele prevazute mai sus se produce un prejudiciu mai mare de 1.000.000 EUR, limita minima a pedepsei prevazute de lege si limita maxima a acesteia se majoreaza cu 5 ani.

Modificarile sugereaza o abordare diferita a penalizarii, posibil influentata de tendintele europene de a adapta pedepsele la realitatile economice actuale si la impactul real al evaziunii fiscale asupra economiei. Reducerea pedepsei pentru prejudicii sub 1.000.000 EUR poate fi interpretata ca o masura de compromis intre a asigura o penalizare suficient de severa pentru a descuraja evaziunea fiscala, fara a fi excesiv de punitiva.

Modernizarea dreptului penal
Conform Curtii Constitutionale, noile modificari reprezinta o evolutie de la viziunile traditionaliste ale dreptului penal, axate pe pedeapsa retributiva, la o abordare moderna care prioritizeaza descoperirea si confiscarea bunurilor obtinute ilegal. Schimbarea subliniaza importanta adaptarii legislatiei penale la dinamica economica actuala si la noile tehnologii, cum ar fi facturarea electronica. Introducerea pedepselor aspre, este un semnal clar ca statul roman intensifica eforturile de combatere a evaziunii fiscale, cu un accent particular pe monitorizarea tranzactiilor electronice.

Concluzie
Aceste schimbari legislative sunt un pas important in lupta impotriva evaziunii fiscale in Romania, reflectand o adaptare necesara la contextul economic si tehnologic actual. Prin aceste masuri, autoritatile isi propun atat sa pedepseasca, cat si sa previna actele de evaziune fiscala, consolidand astfel integritatea sistemului fiscal national.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre evaziune fiscala

Mai142023

Deductibilitate cheltuieli cu servicii prestate de terti - fara livrabile

de Profeanu Laura valabil la 14 Mai 2023
Intrebare: In anul 2021 a fost intocmita o factura de elaborare proiect fonduri europene. In anul 2022, in baza unui acord de reziliere, se face factura de storno la factura initiala, factura initiala fiind intocmita in baza unui contract! Se poate considera evaziune fiscala sau spalare de bani achitarea acestei facturi? Zice cineva ca daca nu a avut documente la baza gen un plan de elaborare ar putea fi ...
Dec102017

Persoana fizica nerezidenta. Vanzare parti sociale. Obligatii declarative si fiscale

de Elena Garofil valabil la 10 Dec 2017
Intrebare: Sunt o persoana fizica, rezidenta in Italia si doresc sa vand partile sociale detinute la un SRL, persoana juridica romana, catre o persoana juridica romana, societate pe actiuni. Ce obligatii fiscale si declarative am in Romania? Ce obligatii fiscale si declarative are persoana juridica cumparatoare a partilor sociale?
Sep262017

Angajare cetatean moldovean. Impozit si contributii sociale. Documente. Diurna

de Rodica Mantescu valabil la 26 Sep 2017
Intrebare: Un SRL din Romania doreste sa angajeze un cetatean roman cu domiciliul in Republica Moldova. Salariatul se va ocupa cu prospectarea pietei in cautare de noi clienti, va fi in permanenta legatura cu clientii actuali etc., totul desfasurandu-se de la adresa de domiciliu, respectiv din Chisinau. Periodic (lunar sau bilunar) el va veni si in Romania, la sediul societatii, pentru a participa la ...

MFP a lansat in dezbatere proiectul de ordonanta privind plata defalcata a TVA

de Portal Codul Fiscal 07 Aug 2017
In data de 04 august 2017 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rubrica Transparenta decizionala, a fost publicat Proiectul de ordonanta privind plata defalcata a TVA. Prin aceasta ordonanta se urmareste implementarea, incepand cu 01 septembrie 2017, a unui mecanism imbunatatit de colectare a TVA, in vederea reducerii evaziunii in domeniul TVA. Mecanismul privind plata defalcata a TVA ...
Iul312017

Activitate desfasurata in Romania. Venituri sub forma de salarii obtinute din strainatate

de Dani Cucu valabil la 31 Iul 2017
Intrebare: Am o speta legata de o persoana care este rezident roman, angajat la o subsidiara din Romania a unei societatti din Ungaria. Persoana are incheiat contractul de munca cu societatea mama din Ungaria. Cine declara veniturile persoanei angajate cu CIM incheiat cu societatea din Ungaria, dar care lucreaza la reprezentanta din Romania? Pentru ca societatea din Ungaria nu are reprezentanta in Romania ...
Mai162017

Case de marcat electronice

de Mariana Prejbeanu valabil la 16 Mai 2017
Intrebare: Cand devin obligatorii noile case de marcat care fac legatura cu ANAF si ce o sa presupuna acestea?
Vezi toate studiile de caz despre evaziune fiscala keyboard_double_arrow_right
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii electronice.