Se majoreaza suma netaxabila din salariul minim brut pe tara

10 Iun 2024
In contextul cresterii salariului minim brut pe tara de la 3.300 la 3.700 lei, incepand cu iulie 2024, Executivul Romaniei a adoptat un proiect de OUG care prevede majorarea sumei netaxabile din salariul minim brut pe tara, de la 200 la 300 lei.
Beneficiile masurii
Majorarea sumei netaxabile reprezinta un stimulent fiscal care ajuta la mentinerea costurilor angajatorilor la un nivel gestionabil, in timp ce asigura o crestere efectiva a veniturilor nete pentru salariatii platiti la nivelul minim brut. Acest echilibru este important pentru a evita o sarcina financiara excesiva asupra companiilor, in special a celor mici si mijlocii, care reprezinta coloana vertebrala a economiei romanesti.
Motivatia emiterii actului normativ
1. Cresterea salariului minim si corelarea cu suma netaxabila
Recenta decizie a Guvernului Romaniei de a majora salariul minim brut pe tara la 3.700 lei, incepand cu luna iulie 2024, este o masura destinata sa sprijine cresterea puterii de cumparare a angajatilor platiti la nivelul de baza. Acest pas este insotit de majorarea proportionala a sumei netaxabile de la 200 la 300 lei pe luna. Corelarea este importanta pentru ca beneficiile cresterii salariale sa fie resimtite efectiv de angajati, fara a impune o povara fiscala suplimentara care ar putea neutraliza avantajele salariale.
2. Sustinerea veniturilor nete
Un alt pilon central al acestei initiative legislative este sustinerea obiectivului de crestere a veniturilor nete ale persoanelor cu salarii la nivelul minim. Prin aceasta masura se urmareste asigurarea unui nivel de trai mai bun pentru acest segment al fortei de munca, vital pentru economia interna, dat fiind ca un numar considerabil de angajati beneficiaza de salariul minim pe economie. Imbunatatirea conditiilor lor financiare, va contribui la stimularea consumului intern si, implicit, la dinamizarea economiei.
3. Mentinerea eficacitatii facilitatii fiscale
In lipsa unei reglementari simultane a sumei netaxabile, facilitatile fiscale existente ar putea sa-si piarda din impactul pozitiv anticipat. Ajustarea sumei netaxabile este importanta pentru a pastra eficacitatea masurilor fiscale si pentru a evita situatii in care beneficiile teoretice ale cresterii salariale ar fi erodate de impozitare.
Descrierea situatiei actuale
In prezent este reglementata neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii a unei sume de 200 lei/luna, beneficiarii acesteia fiind, in anumite conditii, salariatii cu nivelul salariului de baza brut lunar, prevazut in contractul individual de munca/raportul de serviciu, la locul unde se afla functia de baza, egal cu salariul minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, fara a include sporuri si alte adaosuri.
In lipsa unei reglementari simultane a sumei netaxabile, facilitatile fiscale existente ar putea sa-si piarda din impactul pozitiv anticipat.
Schimbari preconizate:
Se propune majorarea sumei de 200 lei/luna reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care nu se datoreaza impozit pe venit si care nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii la nivelul de 300 lei/luna. Masura se va aplica veniturilor din salarii si asimilate salariilor aferente lunilor iulie - decembrie 2024 inclusiv, cu mentinerea conditiilor reglementate prin OUG nr. 115/2023.
Modificare propusa
ART. II
Incepand cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, suma de 200 lei/luna reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care nu se datoreaza impozit pe venit si care nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. LXXIII alin. (1), (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, se majoreaza la nivelul de 300 lei/luna.
Concluzie
Adoptarea acestei masuri reflecta nevoia de ajustare fiscala in concordanta cu realitatile economice, precum si un angajament continuu al guvernului de a sprijini nivelul de trai al cetatenilor sai, reprezintand un pas important in directia consolidarii securitatii economice pentru o parte semnificativa a populatiei active din Romania.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre proiect OUG
Ministerul Finantelor va putea cere oficial puncte de vedere de la CCF pe proiectele fiscale. Ce prevede proiectul de OUG
de
Profeanu Laura
31 Mar 2025
Un nou proiect de Ordonanta de Urgenta, aflat in dezbatere publica, introduce posibilitatea Ministerului Finantelor (MF) de a solicita puncte de vedere din partea Camerei Consultantilor Fiscali (CCF) pe marginea proiectelor de acte normative in domeniul fiscalitatii. Desi opiniile exprimate de CCF nu vor avea caracter obligatoriu, acest mecanism deschide calea unei cooperari institutionale mai ...
Cresterea plafonului de scutire de TVA la 395.000 lei din aprilie 2025
de
Portal Codul Fiscal
10 Mar 2025
Incepand cu 1 aprilie 2025, plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici din Romania va creste de la 300.000 lei la 395.000 lei, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) publicat recent de Ministerul Finantelor. Aceasta modificare vine ca urmare a obligatiei Romaniei de a transpune Directiva (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020, privind regimul special de ...
Proiect de OUG: Propuneri de mentinere a facilitatilor fiscale pentru sprijinirea salariatilor cu salarii minime: pentru suma de 300 lei/luna reprezentand venituri din salarii, nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii
de
Profeanu Laura
29 Dec 2024
Proiectul de OUG pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 include si prevederi care vizeaza mentinerea unor facilitati fiscale pentru salariatii cu salarii minime brute garantate in plata.
Situatia actuala
Pana la 31 decembrie 2024, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut in HG nr. 598/2024, fara a include sporuri si alte ...
Proiect de OUG pentru modificarea Codului fiscal: Se reinstituie impozitul pe constructii incepand cu 01 ianuarie 2025
de
Profeanu Laura
29 Dec 2024
Proiectul de OUG pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 introduce schimbari majore si in regimul fiscal aplicabil constructiilor. O parte din modificari vizeaza reinstituirea impozitului pe constructii, avand ca scop cresterea veniturilor bugetare.
Situatia actuala
In prezent, impozitul pe constructii nu este reglementat ca o obligatie fiscala distincta pentru ...
Proiect de OUG: Majorarea cotei de impozit pe dividende incepand cu 2025
de
Profeanu Laura
29 Dec 2024
Potrivit proiectului de OUG privind unele masuri fiscal-bugetare pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, Guvernul propune modificari importante asupra cadrului fiscal, inclusiv majorarea cotei de impozit pe dividend de la 8% la 10%.
Masura face parte dintr-un pachet mai larg de reforme fiscale menite sa sprijine reducerea deficitului bugetar, incadrarea in jaloanele ...
Proiect de OUG pentru modificarea Codului Fiscal - Reducerea plafonului de venituri pentru microintreprinderi, incepand cu anul 2025
de
Profeanu Laura
29 Dec 2024
Situatia actuala
Regimul fiscal aplicabil microintreprinderilor este reglementat in prezent de Codul fiscal, permitand contribuabililor incadrati in aceasta categorie sa beneficieze de un sistem de impozitare simplificat.
Cu privire la veniturile realizate: In prezent, exercitarea de catre o persoana juridica romana a optiunii de aplicare a sistemului de impozitare pe veniturile ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect OUG keyboard_double_arrow_right