Se propune modificarea Legii societatilor si a Legii contabilitatii! Proiectul de lege a fost adoptat de Senat!
21 Oct 2019
Proiectul de lege prin care s-a propus modificarea si completarea Legii societatilor nr. 31/1990 si a Legii nr. 82/1991 pentru instituirea unor masuri privind societatile decapitalizate a fost adoptat de Senat in data de 16 octombrie 2019 si trimis pentru dezbatere la Camera Deputatilor.
Dintre masurile cuprinse in proiect, in forma adoptata de Senat, mentionam:
- Interzicerea acordarii de avansuri sau imprumuturi de catre societati actionarilor sau altor persoane afiliate, in situatia in care au distribuit dividende trimestrial pana la regularizarea acestora - cu aplicabilitate pentru societatile care distribuie dividende trimestrial dupa intrarea in vigoare a legii. Pentru nerespectarea acestor prevederi proiectul propune o sanctiune de la 10% la 20% din suma acordata sub forma de avans sau imprumut, insa aceasta nu poate fi mai mica de 5.000 lei.
- Clarificari privind distribuirea de dividende:
- societatile care la sfarsitul anului inregistreaza profit, insa au pierdere contabila reportata, pot distribui profitul exercitiului financiar curent la dividende doar dupa constituirea rezervelor legale, acoperirea pierderilor reportate si constituirea rezervelor statutare.
- societatile cu activul net (total active – total datorii) diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris pot efectua distribuiri de dividende din profitul exercitiului financiar curent doar dupa reintregirea activului net la valoarea minima prevazuta de lege.
- rezervele, cu exceptia rezervelor legale, precum si profitul reportat, pot constitui obiect al distribuirii sub forma de dividende, in conditiile actului constitutiv sau dupa caz, ale hotararii Adunarii generale ale actionarilor cu respectarea prevederilor de mai sus – acoperirea pierderilor reportate, reintregirea activului net, dupa caz.
3. Conversia in actiuni/parti sociale a creantelor actionarilor/asociatilor fata de societate rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia in cazul societatilor la care activul net este diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris.
Legislatia actuala, respectiv art. 153 indice 24 din Legea societatilor nr. 31/1990 prevede:
„(1) Daca consiliul de administratie, respectiv directoratul, constata ca in urma unor pierderi, stabilite prin situatiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net al societatii, determinat ca diferenta intre totalul activelor si totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de indata Adunarea generala extraordinara pentru a decide daca societatea trebuie sa fie dizolvata.
(….)
(4) Daca Adunarea generala extraordinara nu hotaraste dizolvarea societatii, atunci societatea este obligata ca cel tarziu pana la incheierea exercitiului financiar ulterior celui in care au fost constatate pierderile si sub rezerva dispozitiilor art. 10, sa procedeze la reducerea capitalului social cu un cuantum cel putin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve, daca in acest interval activul net al societatii nu a fost reconstituit pana la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social.”
In completarea acestor prevederi actuale, proiectul propune ca in situatia in care in termenul prevazut la alin. (4), societatea care are activul net diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris inregistreaza si datorii fata de actionari/asociati rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia, nu isi reconstituie activul net pana la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social, inclusiv prin conversia creantelor actionarilor in actiuni/parti sociale, potrivit optiunii societatii, la sfarsitul acestui termen procedeaza la majorarea capitalului social prin conversia acestor creante cu respectarea drepturilor celorlalti asociati.
Societatea va avea obligatia sa notifice ANAF cu privire la decizia sa cu privire la reconstituirea activului net sau daca este cazul, la faptul ca nu s-a intrunit Adunarea generala extraordinara, ori ca nu a putut delibera valabil nici in a doua convocare.
In cazul neintrunirii Adunarii generale extraordinare sau daca societatea nu a putut delibera valabil nici in a doua convocare, Ministerul finantelor publice sau orice persoana interesata poate solicita dizolvarea societatii.
4. Alte aspecte privind dizolvarea societatilor.
Daca legea va fi publicata in Monitorul Oficial in aceasta forma adoptata de Senat, societatile care la data intrarii in vigoare a legii, potrivit ultimelor situatii financiare anuale aprobate, inregistreaza datorii catre actionari/asociati rezultate din imprumuturi sau alte finantari acordate de acestia, si un activ net diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris, vor fi obligate ca cel tarziu pana la inchiderea exercitiului financiar urmator sa isi reconstituie activul net. La expirarea acestui termen, daca activul net nu a fost reconstituit, societatea va trebui sa majoreze capitalul social prin conversia acestor creante, iar daca nu va realiza conversia, in termen de 60 de zile de la depunerea situatiilor financiare aferente exercitiului financiar ulterior celui in care au fost constatate pierderile, ANAF se va adresa instantei pentru a solicita dizolvarea societatii.
Aceste prevederi vor fi aplicabile doar daca legea va fi publicata in Monitorul Oficial, dupa parcurgerea procesului legislativ.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari legislative
Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la 3.700 lei: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatii
de
Profeanu Laura
08 Iun 2024
In contextul unei cresteri economice constante si al necesitatii de a asigura un trai decent pentru toti lucratorii, Guvernul Romaniei a adoptat Hotararea nr. 598/2024 pentru majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilindu-l la 3.700 de lei pentru un program normal de lucru de 168 de ore pe luna, de la 1 iulie 2024.
Aceasta decizie vine ca raspuns la inflatia ...
Schimbari semnificative in procedura de eliberare a adeverintelor de venit de catre ANAF
de
Profeanu Laura
07 Iun 2024
Incepand cu 6 iunie 2024, persoanele fizice din Romania vor beneficia de o procedura simplificata si mai clara in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor de venit de catre ANAF. Noile reglementari, publicate in Monitorul Oficial nr. 527 din 06 iunie 2024, prin Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1.048/2024, aduc modificari importante in modalitatea de aplicare a cererilor si in formatul documentelor ...
In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate
de
Profeanu Laura
13 Mai 2024
Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din ...
Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile
de
Profeanu Laura
12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile.
Detalii ale scutirilor:
Conform noilor ...
Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari legislative keyboard_double_arrow_right