Simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala
04 Iul 2023
Legea nr. 9/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, in vigoare de azi, 04 iulie 2023.
Aceasta lege prevede mai multe masuri de simplificare a procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala.
Iata principalele prevederi:
- Obligatia institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si a persoanelor juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica, de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate in format electronic. Aceste informatii trebuie publicate atat pe pagina de internet a institutiilor respective, cat si pe punctul de contact unic electronic definit de Hotararea Guvernului nr. 922/2010.
- Acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate, transmisa prin e-mail, in locul documentului fizic. Institutiile publice trebuie sa asigure conditiile de protectie a datelor cu caracter personal prevazute de reglementarile legale.
- Publicarea unei adrese de e-mail pentru primirea in format electronic a copiilor dupa cartile de identitate pe punctul de contact unic electronic si pe pagina de internet a institutiilor.
- Eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente, la furnizarea serviciilor publice si inlocuirea acestora cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent.
- Interzicerea solicitarii dosarelor, dosarelor cu sina sau altor articole de birotica sau papetarie in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public.
- Asigurarea gratuita a fotocopierii actelor, cererilor sau formularelor fizice pentru institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale si persoanele juridice de drept privat cu statut de utilitate publica sau autorizate sa presteze servicii publice in regim de putere publica.
Aceasta lege are un impact semnificativ asupra vietii persoanelor fizice si juridice in relatia lor cu institutiile statului. Aspecte cheie privind impactul acestei legi:
- Simplificarea procedurilor administrative: Legea are ca obiectiv principal simplificarea procedurilor administrative in administratia publica centrala si locala. Prin obligatia institutiilor publice de a publica informatii si modele de formulare in format electronic, cetatenii si firmele vor avea acces mai usor la informatiile necesare si vor putea completa si depune documentele in mod simplu si eficient.
- Reducerea birocratiei: Prin eliminarea cerintei de depunere a copiilor legalizate dupa documente si inlocuirea lor cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent, legea contribuie la reducerea birocratiei si eliminarea unor formalitati inutile;
- Eficientizarea comunicarii electronice: Prin acceptarea copiei in format electronic a cartii de identitate si publicarea adresei de e-mail pentru primirea documentelor in format electronic, se faciliteaza comunicarea electronica intre persoanele fizice si juridice si institutiile statului. Aceasta reduce necesitatea deplasarilor fizice si permite solutionarea rapida si eficienta a cererilor si documentelor;
- Reducerea costurilor si timpului: Eliminarea cerintei de a solicita dosare, dosare cu sina sau alte articole de birotica sau papetarie reduce costurile si timpul necesare pentru obtinerea serviciilor publice. Totodata, asigurarea gratuita a fotocopierii actelor sau formularelor fizice reduce cheltuielile suplimentare pentru cetateni.
- Transparenta si accesibilitatea informatiilor: Publicarea informatiilor in format electronic, atat pe pagina de internet a institutiilor, cat si pe punctul de contact unic electronic, asigura transparenta si accesibilitatea informatiilor legate de serviciile publice. Aceasta ofera persoanelor posibilitatea de a se informa in mod rapid si complet si de a avea acces facil la formulare si cereri.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right