Sistemul SAF-T, noua tehnica de culegere a informatiilor utilizata de ANAF
27 Iul 2021
Sistemul informatic SAF-T - obligatoriu pentru marii contribuabili incepand cu 1 ianuarie 2022, conform declaratiilor reprezentantilor ANAF - este menit sa reduca inspectiile fiscale fizice la companii si sa permita analizarea de la distanta a informatiilor dorite de la contribuabili.
Ce este mai exact SAF-T?
SAF-T reprezinta un set de raportari periodice de informatii, intr-un format predefinit, pe baza informatiilor din evidentele contribuabililor, din aria impozitelor directe si celor indirecte aplicabile la nivelul persoanelor juridice. Pentru ca informatia este standardizata, vor fi cerute aceleasi date, in acelasi format, care vor putea fi citite foarte usor de catre autoritatea fiscala.
SAF-T a fost deja implementat cu rezultate bune in colectare de mai multe state: Portugalia, Polonia, Lituania, Norvegia, Franta, Austria, Luxemburg si Spania.
Inca din 2019 Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a lansat licitatia pentru sistemul informatic SAF-T (Standard Audits Files for Tax), existand astfel premisa ca, din 2022, acest sistem sa devina functional cel putin pentru marii contribuabili. SAF-T este deja utilizat de mai multe state, un exemplu de bune practici fiind Polonia.
In vederea atingerii obiectivelor strategice propuse, ANAF contribuie la realizarea unei serii de proiecte de digitalizare a caror implementare va produce efecte vizibile in toate domeniile de activitate ale Agentiei.
Datele administrate si procesate la nivelul organizatiei prin mecanisme avansate de prelucrare pot fi valorificate corespunzator utilizand abordari specifice in vederea transformarii lor in informatii si cunostinte.
In scopul unei mai profunde intelegeri a riscurilor de neconformare se vor dezvolta si utiliza metode moderne de analiza. Crearea unui profil unic de risc al contribuabilului impune armonizarea riscurilor identificate la nivelul activitatilor de administrare, inspectie fiscala, vamala si de antifrauda fiscala. Un sistem unitar de evaluare va conduce la imbunatatirea analizei de risc si a capacitatii de reactie a ANAF, de la initierea unor campanii de informare tintite, pana la selectarea tematicilor de control in functie de riscul fiscal asociat. Pachetul dedicat colectarii masive de date, prin implementarea sistemelor SAF-T, desk-audit, interconectarea caselor de marcat si factura electronica, precum si interoperabilitatea bazelor de date, vor conduce la furnizarea de date fiscale consistente catre sistemul de analiza de risc, activitate care va conduce la diminuarea evaziunii fiscale si la cresterea veniturilor colectate ca pondere in PIB.
ANAF supune atentiei, in scopul asigurarii pregatirii pentru conformarea cu cerintele de export ale fisierului standard de control fiscal, un set de documente ce detaliaza elementele obligatorii si optionale incorporabile la nivelul noului model declarativ SAFT.
Demersul se deruleaza in contextul angajamentului institutional de transparentizare a deciziilor cu impact asupra modului de raportare a contribuabilului la ANAF, iar documentele pe care le puteti descarca pentru o analiza aprofundata, sunt:
1. SAF-T_Romania_SchemaDefinitionCodes.xlsx – descrie intr-un format de organizare tabelara care este structura schemei SAF-T ce urmeaza a fi utilizata in Romania pentru raportarile fiscale SAF-T;
2. Romanian_SAF-T_Financial_Schema.xsd – descrie schema SAF-T ce urmeaza a fi utilizata in Romania pentru raportarile SAF-T. Formatul de descriere este XML
Schema Definition (XSD) si este utila companiilor care dezvolta aplicatii pentru generarea automata a rapoartelor SAF-T;
3. Anexa SAF-T - Structura_D.docx - contine anexa Declaratiei si descrie toate regulile de validare in formatul propriu ANAF;
4. SAF-T OECD Schema version 2.0 – formatul standard OECD.
Setul de documente, publicat pe portalul www.anaf.ro/Transparenta decizionala, este unul tehnic, iar formatul de expunere a informatiilor la nivelul documentelor elaborate a urmat linia prevazuta de standardul OECD 2.0., datorita faptului ca acesta se adreseaza, in acesta etapa, dezvoltatorilor de sisteme informatice.
In etapa urmatoare, ANAF va organiza reuniuni online pentru o mai buna diseminare a informatiilor legate de stadiul de dezvoltare a SAF-T.
Exista pareri conform carora punctele slabe ale implementarii SAF-T sunt costurile initiale mari de implementare pentru contribuabili si pentru administratia fiscala si schimbarea legislatiei. Punctele forte vizeaza eficientizarea inspectiilor fiscale, uniformizarea abordarii in cadrul inspectiilor fiscale, minimizarea erorilor umane la nivel de date.
Obstacole pot fi analiza ineficienta sau raportari eronate daca structura SAF-T este neclara, in timp ce oportunitatile sunt cresterea colectarii taxelor, transmiterea facila a datelor, generalizarea rambursarilor TVA cu control ulterior, conformarea mai usoara, proceduri transparente care sa elimine inechitatile, competitia loiala in randul contribuabililor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right