Societate de dropshipping. Aplicarea IOSS
Raspuns:
In cazul expus de dvs, potrivit art. 270 alin. (15) si (16) din codul fiscal, societatea de dropshipping este o interfata electronica ce faciliteaza o livrare de bunuri ce urmeaza unui import de bunuri in UE, bunuri furnizate de furnizori din state terte – nonUE – catre persoane neimpozabile din UE, dar a caror valoare este de pana la 150 euro sau ce faciliteaza o livrare de bunuri in UE catre persoane neimpozabile din UE (“a facilita” are sensul prevazut de art. 5b din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011). In scop de TVA, interfata electronica are calitatea, capata atributul de furnizor presupus.
Acest lucru, schematic, se transpune astfel:
-
furnizorul nonUE expediaza / transporta marfa din statul nonUE direct catre clientul UE;
-
dar, furnizorul nonUE emite factura sa catre interfata electronica (ce efectueaza dropshipping-ul) - operatiune neimpozabila in UE (in afara sferei de TVA in UE);
-
si interfata electronica emite, mai departe, factura catre clientul final din UE – operatiune careia i se atribuie transportul bunurilor.
Aceasta schema NU se aplica daca:
-
clientul final este din nonUE (nu este din UE);
-
sau daca valoarea bunurilor importate in UE per lot depaseste 150 euro.
Intelegem ca bunurile provin / sunt transportate din China (stat nonUE) de catre furnizor nonUE direct catre clienti finali UE / non UE.
Asadar, interfata electronica (furnizorul presupus) – societatea dvs – va interveni in acest lant de operatiuni si emite factura catre clientii finali din UE doar daca valoarea per lot a bunurilor importate este mai mica de 150 euro.
Insa, inainte de stabili maniera de facturare de catre interfata (cu sau fara TVA) si regimul de TVA aplicat de aceasta, trebuie stabilit locul livrarii (locul taxarii) efectuate de catre interfata catre clientii finali din UE.
Este adevarat ca interfata nu face o livrare de bunuri propriu zisa (ea nu vede bunurile), dar, pentru operativitatea aplicarii TVA in acest lant complicat de import – livrari, asa cum am precizat mai sus schematic, s-a convenit, de catre legiuitorii UE, sa se considere doua livrari (se mai numesc livrari fictive): una de la furnizorul nonUE catre interfata si alta de la interfata catre clientul final UE.
Locul (unde se datoreaza TVA) vanzarii la distanta de bunuri importate (adica locul livrarii in UE catre clientii finali de bunuri importate, transportate din state nonUE) este:
- statul membru in care se incheie transportul bunurilor catre clientul final UE, daca acest stat membru NU este statul in care are loc importul / nu este statul in care bunurile sunt considerate a fi puse in libera circulatie in UE (art. 275 alin (3) cod fiscal); deci, pentru vanzarea la distanta se datoreaza TVA in statul membru in care se afla clientul si se incheie transportul bunurilor direct catre el, transport efectuat din statul membru de import; NU se datoreaza TVA in statul membru de unde incepe transportul bunurilor importate catre statul de destinatie al clientului;
- statul membru in care se incheie transportul bunurilor importate catre client, daca si numai daca importul bunurilor are loc in acest stat membru (in care are loc importul / punerea in libera circulatie in UE a bunurile aduse dintr-un stat nonUE) (art. 275 alin. (4) cod fiscal); altfel spus, locul livrarii la distanta (in UE) de bunuri importate este in statul membru in care se face importul, daca acesta este si statul membru in care se incheie transprtul catre clientul final;
Cele doua reguli se aplica doar daca TVA, in statul membru in care are loc incheierea transportului bunurilor importate, este declarat si platit potrivit regimului special IOSS prevazut la art. 315 2 din codul fiscal; daca nu se aplica acest regim – care este optional – atunci tva-ul se plateste in vama, in fiecare stat membru in care are loc importul; aplicarea acestui regim special IOSS conduce la NEplata TVA in vama, la import, in statul membru de import si conduce la aplicarea ulterioara a TVA, la vanzarea la distanta, in cota statului membru in care are loc incheierea transportului bunurilor importate catre clientii finali si declararea catre ANAF romanesc a acestuia o singura data, la o luna, fara inregisrarea in scop de tva in fiecare stat membru de import.
Daca interfata intervine in achizitia din import si livrarea bunurilor in UE, se considera ca a primit si livrat ea insasi bunurile, transportul efectuat din state nonUE in UE fiind atribuit livrarii facute de interfata, potrivit art. 275 alin. (6) din codul fiscal.
Astfel, daca interfata nu ar aplica, optional, regimul IOSS, atunci ar trebui sa plateasca TVA in vama in fiecare stat membru de import al bunurilor.
Daca interfata opteaza pentru aplicarea regimului IOSS, atunci NU mai datoreaza TVA in statul de import, ci datoreaza TVA la livrarea catre clientul final, aplicand cota din tara acestuia si declarand acest TVA, lunar, catre ANAF.ioss
In situatia vanzarilor catre clienti finali din UE (atentie: vorbim doar de clienti persoane neimpozabile, adica, sa zicem: persoane fizice sau persoane juridice NEinregistrate in scop de TVA, cum ar fi ONG-uri sau mici intreprinderi care nu au atins plafonul de la care devine obligatorie inregistrarea in scop de TVA), societatea de dropshipping poate aplica regimul special prevazut la art. 315 2: Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.
Potrivit acestui articol:
- regimul este aplicabil de catre o interfata, doar pentru bunuri importate in UE cu valoare per lot de pana la 150 euro;
- regimul NU este obligatoriu, este optional;
- nu trebuie sa fiti, obligatoriu, inregistrat in scop de TVA conform art. 316 sau 317;
- dupa inregistrare in IOSS, veti obtine un numar special de identificare, ce va fi utilizat doar pentru aceste operatiuni de vanzare la distanta, catre clienti finali din UE, inclusiv pentru bunuri importate si livrate catre clienti finali din Romania;
- nu este obligatoriu de emis facturi catre clientii finali, conform art. 319 alin. (5) lit. d) din codul fiscal;
- trebuie sa tina evidente distincte pentru aceste livrari, conform art. 321 1 din codul fiscal.
Evident, societatea trebuie sa urmeze procedura de inregistrare in IOSS prevazuta la art. 315 2 din codul fiscal si in PROCEDURA din 1 septembrie 2021 de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 3152 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare – aprobata prin Ordinul nr. 1387/2021.
Puteti sa emiteti facturi (desi nu exista aceasta obligatie) catre clienti, aplicand cota de TVA din fiecare stat membru de consum, inclusiv din Romania.
Aplicarea IOSS nu este conditionata de inregistrarea / neinregistrarea dvs in scop de TVA.
Interfata (societatea de dropshipping) este doar un colector-platitor al TVA-ului pentru UE si din Romania, pentru bunuri importate cu o valoare mai mica de 150 euro, fara a fi necesara inregistrarea sa in scop de TVA
TVA-ul astfel “colectat” se inregistreaza, contabil, fie in contul 446/analitic distinct, fie in contul 462 / analitic distinct.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!