Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata (D 311) care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, respectiv:
a) taxa colectata care trebuie platita de catre contribuabilii inactivi sau carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;
b) taxa colectata care trebuie platita pentru livrari de bunuri/prestari de servicii, efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA.
In acest sens, prin sistemele e-Factura si e-Case de marcat, ANAF intentioneaza sa foloseasca digitalizarea pentru a identifica mai eficient contribuabilii care nu depun declaratia 311, necesara pentru inregistrarea colectarilor si platilor de TVA.
Detalii ale procedurii propuse:
Sub noile reglementari, ANAF va putea impune TVA din oficiu pentru fiecare perioada fiscala neinregistrata, proces care va fi insa sub rezerva unei verificari ulterioare. In prezent, astfel de masuri sunt posibile doar dupa efectuarea unui control fiscal. Procedura nu se va aplica perioadelor fiscale care sunt deja subiectul unei inspectii fiscale sau a unei verificari documentare.
Utilizarea informatiilor din sistemele e-Factura si e-Case de Marcat:
Atat RO e-Factura, cat si RO e-Case de marcat electronice, ofera informatii valoroase despre tranzactiile realizate de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA, dar si de cele neinregistrate. Exploatarea acestor date va permite identificarea rapida a celor care emit facturi sau bonuri fiscale in perioadele cand codul de TVA este anulat, fara a indeplini obligatiile de raportare prin formularul 311.
Ca urmare a utilizarii sistemului informatic de interes strategic national (S.I.I.S.N.) si a modulelor de valorificare, compartimentul de specialitate acceseaza Lista persoanelor impozabile care aveau obligatia depunerii declaratiei 311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie. Lista se genereaza si se acceseaza lunar si cuprinde persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata,
- in perioada in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata, au efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii taxabile in Romania si
- nu au depus declaratiile 311 pentru perioadele in care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata.
Pasii prevazuti in procedura de impunere din oficiu:
Procedura include mai multi pasi inainte de a ajunge la impunerea efectiva din oficiu, oferind contribuabililor mai multe oportunitati de a se conforma. In acest sens, prin proiectul de ordin se propune aprobarea modelului si continutul urmatoarelor formulare care vizeaza persoanele impozabile prevazute la art.11 alin. (6) si alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
a) Notificare privind nedeclararea TVA (termen de conformare de 20 zile de la primirea notificarii);
b) Invitatie privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, in cazul neprezentarii la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii (termen 7 zile pentru prezentare la sediul unitatii fiscale, in vederea audierii - acesta fiind cel de-al doilea termen consecutiv);
c) Referat privind impunerea din oficiu a TVA (ca urmare a emiterii Deciziei de impunere din oficiu);
d) Decizie de impunere din oficiu a TVA (va cuprinde: perioada de raportare pentru care s-a stabilit din oficiu TVA, Baza impozabila, cuantum TVA de plata stabilita din oficiu);
e) Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adaugata.
TVA stabilita din oficiu de organul fiscal se va plati in functie de data comunicarii deciziei de impunere, astfel:
- daca data comunicarii va fi cuprinsa in intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata va fi pana la data de 5 a lunii urmatoare;
- daca data comunicarii va fi cuprinsa in intervalul 16 - 31 din luna, termenul de plata va fi pana la data de 20 a lunii urmatoare. Pentru neplata la termenele de plata scadente prevazute de lege a obligatiilor fiscal, organul fisal va calcula obligatii fiscale accesorii.
Concluzie:
Proiectul de ordin este un pas important in adaptarea proceselor fiscale la era digitala si reflecta eforturile ANAF de a asigura conformitatea fiscala. Contribuabilii trebuie sa fie vigilenti si sa se asigure ca isi indeplinesc obligatiile fiscale, in special in perioadele de anulare a codului de TVA, pentru a evita penalitatile asociate cu impunerile din oficiu.
Pentru a intra in vigoare, acest proiect de ordin trebuie sa fie aprobat de catre Presedintele ANAF si publicat in Monitorul oficial.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre tva
Nov222024
Regim TVA bilete de avion pentru transport pe teritoriul Romaniei, operator din Polonia
de
Gina Popescu
valabil la 22 Nov 2024
Intrebare:
Societatea a achizitionat bilete de avion cu transport pe teritoriul Romaniei Bucuresti-Cluj. Furnizorul a emis factura cu cod de TVA de Polonia. Ce obligatii declarative exista pentru acest tip de operatiune. Se declara in D394 acesta operatiune la cartusul E "Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt ...
Cafele si ceaiuri: TVA 9% sau 19%? O decizie de referinta impotriva interpretarii ANAF
de
Profeanu Laura
22 Nov 2024
Recent, Tribunalul Brasov a stabilit un precedent important in cazul unui contribuabil din industria HoReCa, anuland deciziile ANAF care impuneau diferente suplimentare de TVA pentru bauturile pe baza de cafea si ceai. Decizia vine ca raspuns la interpretarile controversate ale ANAF privind aplicarea cotei de TVA de 19% pentru aceste produse, in urma modificarilor legislative aduse de OG ...
Nov222024
AIC de bunuri de la furnizor cu cod invalid de TVA
de
Alexandru Palaghia
valabil la 22 Nov 2024
Intrebare:
Societate platitoare de tva a efectuat in luna septembrie o achizitie intracomunitara de bunuri de la un furnizor din Lituania, fara cod valid de tva in VIES. Factura are data de septembrie, dar am primit-o si inregistrat-o in luna octombrie. Furnizorul din Lituania fara cod valid de tva a emis factura cu tva 21%. Cum inregistrez aceasta factura? Aplic taxare inversa la valoarea integrala cu ...
Nov222024
Acordare cadouri de Craciun clientilor
de
Gina Popescu
valabil la 22 Nov 2024
Intrebare:
De Craciun dorim sa trimitem/dam clientilor nostri pachete cadou. Unor clienti vom trimite pe curier pachetele, iar altora vom duce personal pachetele. Intern am intocmit o lista clara cu clientul si numele persoanei careia ii dam cadoul.
Intrebarea este: Care sunt inregistrarile contabile pe care trebuie sa le facem?
Nov222024
Vanzare apartament
de
Gina Popescu
valabil la 22 Nov 2024
Intrebare:
O firma a achizitionat 2 apartamente noi (cu taxare inversa), unul in 2023 si unul in 2024, in scopul revanzarii, pana in prezent nu au fost vandute doar inchiriate ocazional, daca le vinde catre o persoana juridica le poate vinde tot cu taxare inversa avand in vedere ca se incadreaza in prevederile legale potrivit carora un apartament este considerat nou, dar in cazul persoanei fizice ce cota ...
Nov212024
Achizitii intracomunitare de bunuri
de
Profeanu Laura
valabil la 21 Nov 2024
Intrebare:
Societate comerciala cu sediul in Romania, neinregistrata in scopuri de TVA, face o achizitie de marfuri, arbusti (zmeura, paulownia) in anul 2022, din Bulgaria de la o persoana fizica neinregistrata in scopuri de TVA, in valoare de 262.500, 00 lei. Documentul prezentat este un borderou de achizitie pe care sunt mentionate produsele si pretul in lei, cu mentiunea ca s-a platit suma de 200.000 ...
Vezi toate studiile de caz despre tva keyboard_double_arrow_right