Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2025

Taxa anuala pentru prevenirea spalarii banilor: responsabilitati noi pentru companiile mari sub supravegherea ACSB

05 Ian 2025

Uniunea Europeana a oficializat o reforma ampla in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului, care include si infiintarea Autoritatii pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB). Institutia va deveni operationala pana la sfarsitul anului 2025, conform Regulamentului (UE) 2024/1620.

Potrivit punctului 3 din Regulament, ar trebui sa fie instituita o autoritate a Uniunii pentru combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului (denumita in continuare „Autoritatea”). Crearea autoritatii este esentiala pentru a asigura supravegherea eficienta si adecvata a entitatilor obligate care prezinta un risc ridicat in ceea ce priveste spalarea banilor/finantarea terorismului (SB/FT), consolidand abordarile comune in materie de supraveghere pentru toate celelalte entitati obligate si facilitand analizele comune si cooperarea dintre unitatile de informatii financiare (FIU).

ACSB: Rolul si responsabilitatile principale

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
ACSB va supraveghea respectarea normelor europene in acest domeniu, lucrand atat direct, cat si prin coordonarea cu autoritatile nationale, avand ca scop eliminarea lacunelor legislative si armonizarea practicilor la nivelul statelor membre, concentrandu-se pe entitatile cu risc ridicat.

Obligatia de plata a taxei de supraveghere

Potrivit art. 77 din Regulament, Autoritatea va percepe o taxa anuala de supraveghere tuturor entitatilor obligate selectate si neselectate care indeplinesc criteriile prevazute la art. 12 alin. 1).

Autoritatea, in colaborare cu supraveghetorii financiari, efectueaza o evaluare periodica a institutiilor de credit si a institutiilor financiare, precum si a grupurilor de institutii de credit si institutii financiare, in cazul in care acestea isi desfasoara activitatea in cel putin sase state membre, inclusiv in statul membru de origine, fie prin intermediul unor sedii, fie in temeiul libertatii de a presta servicii, indiferent daca activitatile se desfasoara prin intermediul infrastructurii de pe teritoriul in cauza sau de la distanta.

Metodologia de clasificare a profilurilor de risc inerent si rezidual se stabileste separat pentru cel putin urmatoarele categorii de entitati obligate:

  • institutii de credit
  • birouri de schimb
  • intreprinderi de plasament colectiv
  • alti furnizori de credite decat institutiile de credit
  • institutii emitente de moneda electronica
  • firme de investitii
  • institutii de plata
  • intreprinderi de asigurare de viata
  • intermediari de asigurari de viata
  • furnizorii de servicii de criptoactive
  • alte institutii financiare.

Procesul de selectie va incepe in iulie 2027 si se va repeta la fiecare trei ani.

Taxele acopera cheltuielile suportate de Autoritate in legatura cu sarcinile legate de supraveghere si  nu depasesc cheltuielile legate de sarcinile respective. In cazul in care criteriile respective nu sunt pe deplin respectate intr-un anumit an, ajustarile necesare se efectueaza atunci cand sunt calculate taxele pentru urmatorii doi ani.

Mecanismele de calcul

Baza de calcul pentru taxa anuala include cheltuielile ACSB legate de supravegherea entitatilor vizate. Taxele vor fi ajustate periodic pentru a reflecta cheltuielile efective si se vor stabili pe baza cifrei de afaceri si a clasificarii profilului de risc.

Potrivit art. 77 alin. 4) din Regulament, baza de calcul pentru taxa anuala de supraveghere pentru un anumit an calendaristic, o reprezinta cheltuielile referitoare la supravegherea directa si indirecta a entitatilor obligate selectate si neselectate care fac obiectul taxelor in anul respectiv.

Autoritatea poate solicita plati in avans in ceea ce priveste taxa anuala de supraveghere, care se bazeaza pe o estimare rezonabila. Autoritatea comunica cu supraveghetorul financiar relevant inainte de a decide cu privire la cuantumul final al taxei, astfel incat sa se asigure ca supravegherea ramane eficienta din punctul de vedere al costurilor si rezonabila pentru toate entitatile obligate din sectorul financiar. Autoritatea comunica entitatilor obligate in cauza baza de calcul pentru taxa anuala de supraveghere. Statele membre se asigura ca obligatia de plata a taxelor prevazute la prezentul articol este executorie in temeiul dreptului intern, iar taxele datorate sunt platite integral.

Metodologia de stabilire a cuantumului fiecarei taxe

La elaborarea metodologiei, Comisia va lua in considerare aspectele prevazute la art. 77 alin. 6) din Regulament:

- cifra de afaceri anuala totala sau tipul corespunzator de venit al entitatilor obligate la cel mai inalt nivel de consolidare din Uniune, in conformitate cu standardele contabile aplicabile;

- daca entitatea obligata s-a calificat pentru supraveghere directa;

- clasificarea profilului de risc SB/FT al entitatilor obligate;

- importanta entitatii obligate pentru stabilitatea sistemului financiar sau pentru economia unuia sau mai multor state membre sau a Uniunii;

- faptul ca valoarea taxei care urmeaza sa fie perceputa de la entitatile obligate neselectate proportional cu veniturile sau cifra lor de afaceri, nu trebuie sa depaseasca 20 % din cuantumul taxei care urmeaza sa fie perceputa de la entitatile obligate selectate care au acelasi nivel al veniturilor sau al cifrei de afaceri.

Comisia va adopta actele delegate pana la 1 ianuarie 2027.

Impactul asupra companiilor din Romania

Deoarece regulamentul este direct aplicabil, companiile romanesti incluse in categoriile vizate, trebuie sa se pregateasca pentru noile obligatii. Prin urmare, se impune o analiza interna a riscurilor asociate spalarii banilor si implementarea unor controale stricte.

Daca aveti intrebari despre acest subiect, va invitam sa le adresati in portalcodulfiscal.ro.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

28Mar2025

Beneficiar real ONG

de Gina Popescu valabil la 28 Mar 2025
Intrebare: O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real. E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor? In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?  

Modificari importante pentru furnizorii de servicii de criptoactive: Noile reguli de prevenire a spalarii banilor

de Profeanu Laura 17 Mar 2025
Reglementarile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor au fost recent actualizate in Romania prin Ordonanta de Urgenta nr. 10/2025, care a intrat in vigoare pe 13 martie 2025. Actualizarea vine ca urmare a necesitatii de aliniere la regulamentele europene privind criptoactivele - Regulamentul (UE) 2023/1.113 si Regulamentul (UE) 2023/1.114 - care impun obligatii extinse pentru ...

Noi actualizari privind listele tarilor riscante din perspectiva spalarii banilor si a necooperarii fiscale

de Profeanu Laura 28 Feb 2025
Firmele romanesti trebuie sa fie atente la schimbarile legislative privind obligatiile fiscale si de raportare. La fiecare actualizare a listelor internationale privind jurisdictiile considerate riscante, firmele din Romania trebuie sa se conformeze noilor cerinte. Doua astfel de liste importante, sunt: Lista tarilor riscante din punct de vedere al spalarii banilor, elaborata de ...

Declaratia anuala privind beneficiarii reali - Cine are obligatia de depunere si care sunt termenele?

de Profeanu Laura 21 Feb 2025
Odata cu aprobarea situatiilor financiare pentru anul 2024, anumite societati trebuie sa aiba in vedere si obligatia de a depune declaratia anuala privind beneficiarii reali. Desi, in general, aceasta declaratie nu mai este obligatorie pentru toate companiile, exista categorii specifice de societati care trebuie sa o depuna. Reglementarile privind acest aspect sunt prevazute in Legea nr. ...

Propuneri de modificari la Legea prevenirii si combaterii spalarii banilor: Impact asupra profesionistilor si ONG-urilor

de Profeanu Laura 21 Dec 2024
Recent, Executivul a aprobat un proiect de lege initiat de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), care aduce schimbari majore Legii nr. 129/2019. Aceste modificari, odata adoptate de Parlament si oficializate, vor afecta in mod direct modul in care entitatile raportoare aplica masurile de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului. ...
16Dec2024

Beneficiarul real si obligatiile ce incumba din Legea 1292019

de Alexandru Palaghia valabil la 16 Dec 2024
Intrebare: Va rugam sa ne precizati ce inseamna beneficiar efectil si ce declaratii se depun.
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right