Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Iunie 2025

Taxarea inversa generalizata: o capcana fiscala, nu o solutie durabila

19 Iun 2025

Discutiile din spatiul public privind posibila introducere a taxarii inverse generalizate la TVA capata o tot mai mare amploare, dar putini isi asuma sa spuna clar si raspicat ca aceasta masura ar crea probleme mai mari decat cele pe care incearca, teoretic, sa le rezolve. Ma alatur celor care considera ca taxarea inversa generalizata nu este o solutie viabila pentru Romania, dimpotiva,  ar putea destabiliza grav sistemul de colectare a TVA si ar compromite veniturile bugetare intr-un moment extrem de vulnerabil.

Sistemul actual de TVA, bazat pe plati fractionate la fiecare veriga a lantului economic, are o logica solida: garanteaza colectarea treptata a TVA si reduce riscul ca statul sa piarda intregul impozit in cazul in care una dintre firmele din lantul de tranzactii intra in faliment. Din acest punct de vedere, functioneaza ca o plasa de siguranta fiscala. Inlocuirea acestui sistem cu un mecanism in care TVA s-ar colecta doar la nivelul ultimei verigi, este, din punctul meu de vedere, reteta perfecta pentru instabilitate bugetara.

Pe termen scurt, efectul ar fi de golire a bugetului de stat. Practic, in primele luni de aplicare, statul roman ar avea nevoie de un „buffer” bugetar substantial, un fel de perna de siguranta financiara pana cand noul sistem s-ar stabiliza - daca se va stabiliza vreodata. Or, intr-un context in care Romania are nevoie de fonduri urgente si are un grad mare de indatorare, intrebarea fireasca este: de unde ar veni acesti bani?

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Experientele anterioare din Romania ar trebui sa ne fi invatat ceva. Am mai aplicat forme de taxare inversa, iar rezultatele au fost dezastruoase. In 2007, cand s-a introdus acest sistem la importurile din afara UE, veniturile din TVA au scazut dramatic. In 2008, aplicarea taxarii inverse pentru firmele in insolventa a dus, din nou, la pierderi considerabile. S-a renuntat rapid, dar memoria institutionala pare ca se estompeaza periculos de repede.

Un alt aspect ignorat de sustinatorii masurii este impactul asupra firmelor. Trecerea la taxarea inversa generalizata presupune modificari profunde ale sistemelor informatice de facturare si raportare fiscala. Nu este suficienta o simpla modificare tehnica - este nevoie de investitii consistente, timp si resurse pe care multi contribuabili, mai ales IMM-urile, pur si simplu nu si le pot permite.

Mai mult, exista riscul real ca neplatitorii de TVA, in special micii comercianti din zona de retail, sa nu mai fie stimulati sa fiscalizeze vanzarile. Daca achizitiile nu contin TVA, iar vanzarile se fac in numerar, tentatia de a "uita" sa colecteze TVA devine uriasa. Efectul? Cresterea evaziunii fiscale, nicidecum reducerea ei.

Un caz aparte il reprezinta furnizorii de utilitati. In actualul sistem, acestia deduc TVA de la achizitii, ceea ce le ofera un minim echilibru in cash-flow. Daca ar primi facturi fara TVA, dar ar trebui sa colecteze TVA de la consumatorii finali, adesea rau-platnici, s-ar ajunge la situatii in care ar trebui sa finanteze din fonduri proprii impozite neachitate de populatie. Este o presiune financiara nesustenabila pentru aceste companii.

Nu trebuie trecut cu vederea nici riscul de abuzuri si artificii fiscale. Stabilirea unui prag valoric pentru aplicarea taxarii inverse ar duce inevitabil la "spargerea" sau "umflarea" artificiala a facturilor, in functie de interese, ceea ce va genera controverse si litigii. Organele de control vor fi puse in fata unor dificutati, fara garantia unui castig real la buget.

Cat despre ideea ca sistemul ar putea functiona la fel ca in cazul achizitiilor intracomunitare, trebuie spus clar: nu este acelasi lucru. In cazul acestor achizitii, exista instrumente precum sistemul VIES, care permite controlul incrucisat al tranzactiilor. In cazul tranzactiilor interne, o astfel de infrastructura pur si simplu nu exista si ar fi nevoie de ani de zile pentru dezvoltarea si calibrarea ei.

In concluzie, taxarea inversa generalizata nu este solutia. Este o iluzie periculoasa, care ar crea mai multe probleme decat cele pe care le promite ca le rezolva. In actula economie fragila, cu o colectare imperfecta a TVA si cu presiuni uriase asupra mediului de afaceri, astfel de experimente fiscale ar trebui evitate cu orice pret.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre taxare inversa

18Iun2025

Furnizor din stat tert, achizitie intracomunitara de bunuri in Romania

de Amelia Dumitras valabil la 18 Iun 2025
Intrebare: Societatea a achizitionat materiale, de pe ALIEXPRESS.COM, de la o firma din China, CHANGZHOU POWACE INTERNATION CO LTD, dar la adresa furnizorului scrie pe factura GRW EUROCENSOR GMBH FRANKFURT, VAT DE323710354, fara alta adresa. Intrebare: aceasta achizitie o consideram achizitie intracomunitara de bunuri?
18Iun2025

Subinchiriere utilaj pe teritoriul Ungariei

de Gina Popescu valabil la 18 Iun 2025
Intrebare: Pj romana, primesc factura de la persoana juridica ungara cu servicii "Subinchirierea unui utilaj din Ungaria (de la o firma din Ungaria) folosit pe teritoriul Ungariei" se impoziteaza in Ro? Este nevoie de certificat rezidenta neaparat? Cotele de impozitare si legislatia aplicabila, va rog. Merci.
19Iun2025

Servicii etichetare beneficiar din Italia. Regim TVA

de Constanta Popa valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: Pentru prestari servicii reprezentand etichetarea unor produse achizitionate de la un partener din Italia este corect aplicarea art. 278 alin. (2) din Codul fiscal: neimpozabil in Romania? Mai exact, furnizorul din Italia este de acord cu reducerea din valoarea facturii initiale, primita in regim de ''taxare inversa" (de catre partenerul din RO), si pentru care societatea ...
16Iun2025

Facturare cherestea cu taxare inversa. Avansuri

de Vera Constantin valabil la 16 Iun 2025
Intrebare: Un furnizor cu regim tva la incasare a emis o factura de avans de 80.000 lei cu tva, am achitat-o si a livrat marfa. A facturat marfa si a facut storno avans de 80.000 lei. Problema care a aparut este umatoarea: din marfa totala livrata a fost si cherestea, care are regim de taxare inversa. Astfel, baza de calcul si tva-ul aferent facturilor de livrari s-au modificat (baza a devenit mai mare, ...
16Iun2025

Certificari in domeniul IT. Examen online

de Vera Constantin valabil la 16 Iun 2025
Intrebare: "Societatea noastra achizitioneaza din Statele Unite ale Americii, servicii reprezentand certificari in domeniul IT (examene online). In situatia in care examenul nu se sustine la un centru de testare din Romania (Bucuresti), facturile nu contin TVA de 19%. Daca aceste examene se sustin la un centru de testare din Romania (Bucuresti), facturile contin TVA RO de 19%. Care este monografia ...
13Iun2025

Vanzare apartamente noi. Regim tva

de Vera Constantin valabil la 13 Iun 2025
Intrebare: Pentru o societate platitoare de tva, care in anul 2023 si 2024 a achizitionat 2 apartamente noi * (cu taxare inversa a fost facuta achizitia lor) si pe care doreste sa le vanda acum, este obligata sa faca vanzare cu tva catre o societate neplatitoare de tva? ce procent? In ce conditii se pot vinde constructiile din patrimoniul societatii, fara tva, daca societatea care vinde este ...
Vezi toate studiile de caz despre taxare inversa keyboard_double_arrow_right
x