Termen 31 ianuarie 2025 pentru DAC7 - Raportarea anuala pentru operatorii de platforme online
Autoritatile fiscale europene si nationale au implementat noi masuri de conformare fiscal, in contextul digitalizarii economiei si al intensificarii tranzactiilor pe platforme online. Una dintre aceste masuri este raportarea DAC7, reglementata in Romania prin Ordinul ANAF nr. 1996/2023, care stabileste modelul si continutul formularului F7000. Obligatia vizeaza transparenta activitatilor comerciantilor si prestatorilor de servicii pe platforme online.
Ce este DAC7?
DAC7 reprezinta Directiva europeana prin care statele membre colecteaza date despre tranzactiile realizate prin platforme online. Scopul este ca persoanele fizice si juridice implicate in astfel de activitati, sa declare veniturile si sa achite obligatiile fiscale. Romania a transpus directiva prin OG 16/2023, iar raportarea efectiva se face anual, utilizand formularul F7000.
Cine are obligatia de a raporta?
Obligatia revine operatorilor de platforme online, care includ marketplace-uri cu activitate Relevanta. Conform art. 295 indice 5 din Codul de procedura fiscala, operatorii de platforme carora le revine obligatia de raportare, trebuie sa indeplineasca procedurile de diligenta fiscala si de raportare prevazute in sectiunile II si III din anexa nr. 5 la Codul de procedura fiscala.
Potrivit punctului 8 din Sectiunea I a Procedurii de diligenta fiscala, procedura de raportare si alte norme pentru Operatorii de platforme (Anexa 5 din Codul de procedura fiscala) Activitate Relevanta inseamna o activitate realizata in schimbul unei Contraprestatii si consta in oricare dintre urmatoarele:
a) inchirierea de bunuri imobile, inclusiv rezidentiale si comerciale, precum si de orice alte bunuri imobile si spatii de parcare;
b) un Serviciu Personal (un serviciu care implica o munca pe baza de intervale de timp sau sarcini, prestata de una sau mai multe persoane care actioneaza fie independent, fie in numele unei Entitati, si realizata la cererea unui utilizator, fie online, fie in mod fizic, offline, dupa ce a fost facilitata prin intermediul unei Platforme);
c) vanzarea de Bunuri;
d) inchirierea oricarui mijloc de transport.
In cazul in care Vanzatorul raportabil presteaza servicii de inchiriere de bunuri imobile, se comunica informatiile suplimentare prevazute la art. 295 indice 5 alin. 3) din Codul de procedura fiscala:
a) adresa fiecarui Bun imobil listat, stabilita pe baza procedurii prevazute in subsectiunea E din sectiunea II a anexei nr. 5 si numarul cartii funciare respective sau echivalentul acestuia in temeiul dreptului intern al statului membru in care se afla Bunul imobil respectiv, daca este disponibil;
b) Contraprestatia totala platita sau creditata in fiecare trimestru al Perioadei de raportare si numarul de Activitati relevante corespunzator fiecarui Bun imobil listat;
c) daca este disponibil, numarul de zile pentru care a fost inchiriat fiecare Bun imobil listat in timpul Perioadei de raportare si tipul fiecarui Bun imobil listat.
Termenul Activitate Relevanta nu include o activitate realizata de un Vanzator care actioneaza in calitate de angajat al Operatorului de platforma sau de o Entitate afiliata Operatorului de platforma.
Ce informatii sunt raportate?
Conform Ordinului ANAF 1996/2023, formularul F7000 include:
- Datele de identificare ale vanzatorilor (nume, adresa, NIF, numar TVA, daca este cazul).
- Veniturile generate prin activitatile desfasurate pe platforma, inclusiv comisioanele percepute de operator.
- Detalii despre bunurile imobile inchiriate (adresa, numar de zile de inchiriere, venituri aferente).
- Datele conturilor financiare unde sunt efectuate platile.
Cand si cum se face raportarea?
Raportarea se face anual, pana la data de 31 ianuarie, pentru activitatea desfasurata in anul precedent. Pentru activitatea din 2024, termenul limita este 31 ianuarie 2025. Formularul F7000 se completeaza electronic si se transmite prin intermediul platformei ANAF, utilizand un certificat digital calificat. In cazul in care un Operator de platforma care are obligatia de raportare comunica informatii incorecte sau incomplete, autoritatea competenta din Romania ii trimite o notificare acestuia, conform art. 295 indice 5 alin. 4) din Codul de procedura fiscala, pentru a-i furniza toate informatiile necesare astfel incat sa isi poata indeplini obligatia. Comunicarea se efectueaza in termen de doua luni de la incheierea Perioadei de raportare aferente procedurilor de raportare aplicabile Operatorului de platforma care are obligatia de raportare.
Corectiile si actualizarile informatiilor
Corectiile informatiilor transmise se efectueaza conform Instructiunilor din Anexa 2 la Ordinul 1996/2023:
- la initiativa Operatorilor de platforme;
- ca urmare a unei solicitari de corectie transmise de alte jurisdictii raportoare prin intermediul ANAF;
- ca urmare a unei notificari transmise de ANAF;
- ca urmare a masurilor dispuse de catre ANAF dupa efectuarea unui control.
6. Tipurile de corectii posibile:
- modificarea sau completarea unor informatii transmise initial, in situatia in care au fost raportate incorect sau incomplet;
- anularea unor informatii transmise initial.
Impactul pentru operatorii de platforme si utilizatori
DAC7 are un impact major asupra transparentei fiscale, asigurand un nivel ridicat de conformare atat pentru operatorii de platforme, cat si pentru utilizatorii acestora. In acelasi timp, reglementarea impune operatorilor obligatii administrative stricte, menite sa sustina eforturile de colectare fiscala.
Operatorii de platforme trebuie sa acorde o atentie sporita colectarii si raportarii datelor. Respectarea termenelor si completarea corecta a formularului F7000 sunt obligatorii pentru evitarea sanctiunilor si pentru mentinerea conformarii fiscale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!