Termene si rolul raportarii fisierului SAF-T prin declaratia 406 pentru firmele mijlocii in 2023
09 Iul 2023
Conform calendarului stabilit de ANAF, pentru firmele mijlocii care au obligatia de a raporta fisierul SAF-T prin intermediul declaratiei 406, perioada de gratie se incheie la finalul lunii iulie 2023. Aceasta presupune obligatia lunara de raportare, respectiv trimestriala, aferenta perioadei ianuarie - iunie 2023 pana la aceasta data, pentru a evita, cel putin teoretic, amenzi.
Fisierul SAF-T trebuie transmis lunar sau trimestrial, conform Ordinului ANAF nr. 1783/2021. Perioada de raportare este determinata in functie de perioada fiscala utilizata de contribuabili pentru TVA.
Cei care au perioada lunara pentru TVA transmit declaratia 406 lunar, cei care au perioada trimestriala, semestriala sau anuala pentru TVA, inclusiv neplatitorii de TVA, transmit declaratia 406 trimestrial.
De la 1 ianuarie 2023, contribuabilii mijlocii au fost obligati sa raporteze fisierul SAF-T. Pentru primele sase luni, acestia au beneficiat de o perioada de gratie in urmatorul mod:
- Pentru contribuabilii cu obligatia lunara: sase luni pentru prima raportare, cinci luni pentru a doua raportare, patru luni pentru a treia raportare, trei luni pentru a patra raportare, doua luni pentru a cincea raportare.
- Pentru contribuabilii cu obligatia trimestriala: trei luni pentru prima raportare.
Iata termenele pentru declaratia 406, pentru primele sase luni ale anului:
-
Pentru obligatia lunara:
- 28 februarie (pentru situatia din ianuarie)
- 31 martie (pentru situatia din februarie)
- 30 aprilie (pentru situatia din martie)
- 31 mai (pentru situatia din aprilie)
- 30 iunie (pentru situatia din mai)
- 31 iulie (pentru situatia din iunie si, dupa caz, pentru raportarile anterioare nedepuse la primele cinci termene lunare)
- Pentru obligatia trimestriala:
- 30 aprilie (pentru situatia din ianuarie - martie)
- 31 iulie (pentru situatia din aprilie - iunie si, dupa caz, pentru raportarea anterioara nedepusa la primul termen trimestrial)
In principal, sunt vizati urmatorii contribuabili:
- Contribuabilii mijlocii incadrati astfel la 31 decembrie 2021;
- Contribuabilii mari incadrati astfel la 31 decembrie 2021, dar care au fost mutati in categoria celor mijlocii incepand cu 1 ianuarie 2022;
- Contribuabilii mici incadrati astfel la 31 decembrie 2021, dar care au fost mutati in categoria celor mijlocii incepand cu 1 ianuarie 2023.
Raportarea se face pentru primul an complet in care s-au efectuat raportari lunare sau trimestriale, ceea ce inseamna ca prima raportare de active se face abia in 2024 pentru firmele mijlocii. Pentru sectiunea de stocuri, fisierul SAF-T se depune doar la cererea explicita a Fiscului, in minimum 30 de zile calendaristice.
Raportarea fisierului SAF-T prin intermediul declaratiei 406 are un rol important in cadrul sistemului fiscal si administrativ. Principalele roluri ale acestei raportari sunt:
-
Monitorizarea si controlul fiscal:
Prin raportarea fisierului SAF-T, autoritatile fiscale pot obtine informatii detaliate si verificabile cu privire la tranzactiile si operatiunile financiare ale contribuabililor. Aceasta faciliteaza monitorizarea si controlul fiscal al companiilor, permitand autoritatilor sa detecteze mai usor nereguli, evaziune fiscala sau alte abateri in domeniul fiscal; -
Simplificarea procedurilor administrative:
Fisierul SAF-T permite contribuabililor sa furnizeze informatii fiscale intr-un format standardizat si electronic, ceea ce simplifica procesul de raportare si reduce sarcina administrativa a acestora. Raportarea electronica faciliteaza automatizarea si prelucrarea datelor, imbunatatind eficienta administrativa atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscal; -
Combaterea evaziunii fiscale:
Raportarea detaliata si verificabila a tranzactiilor si operatiunilor financiare prin fisierul SAF-T contribuie la combaterea evaziunii fiscale. Autoritatile fiscale pot identifica mai usor discrepante intre datele raportate si informatiile fiscale declarate de contribuabili, identificand astfel potentiale cazuri de evaziune fiscala si luand masuri adecvate in acest sens. -
Sprijinirea analizei si planificarii fiscale:
Datele furnizate prin fisierul SAF-T pot fi utilizate de catre autoritatile fiscale pentru analize si evaluari fiscale, precum si pentru planificarea politicilor fiscale. Aceste informatii ajuta la intelegerea comportamentului fiscal al contribuabililor, identificarea tendintelor si evaluarea impactului politicilor fiscale. -
Transparenta si imbunatatirea relatiei cu autoritatile fiscale:
Raportarea fisierului SAF-T contribuie la cresterea transparentei si coerentei datelor fiscale, consolidand astfel relatia intre contribuabili si autoritatile fiscale. Prin furnizarea de informatii precise si verificabile, se poate reduce riscul de erori sau neconcordante in interpretarea si aplicarea legislatiei fiscale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right