Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Noiembrie 2024

Transpunerea modificarilor directivei TVA. Proiect de ordin pentru modificarea Codului fiscal


In data de 23 decembrie 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
 
In materie de TVA, modificarile propuse vizeaza transpunerea in Legislatia nationala, incepand cu 01 ianuarie 2020, a prevederilor:
  • Directivei (UE) 2018/1910 a Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre si
  • Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
    Directivei (UE) 2019/475 a Consiliului din 18 februarie 2019 de modificare a Directivelor 2006/112/CE si 2008/118/CE in ceea ce priveste includerea comunei italiene Campione d'Italia si a apelor italiene ale lacului Lugano in teritoriul vamal al Uniunii si in domeniul de aplicare teritoriala al Directivei 2008/118/CE.
 
Astfel, proiectul propune urmatoarele modificari:
 
  1. Aplicare teritoriala a prevederilor in materie de TVA si accize:
Comuna italiana Campione d'Italia si apele italiene ale lacului Lugano, desi au fost incluse in teritoriul vamal al Uniunii Europene sunt excluse in continuare din teritoriul Uniunii Europene din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata, insa sunt incluse in domeniul de aplicare al Directivei 2008/118/CE a Consiliului in ceea ce priveste accizele.
 
  1. Stocuri la dispozitia clientului
Operatiunile din cadrul contractelor de stocuri la dispozitia clientului nu sunt tratate ca o livrare de bunuri cu titlu oneros atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
 
a) bunurile sunt expediate sau transportate de o persoana impozabila sau de o parte terta in numele sau catre un alt stat membru, in vederea livrarii bunurilor respective in acel stat membru, intr-un stadiu ulterior si dupa sosire, catre alta persoana impozabila care are dreptul sa intre in posesia respectivelor bunuri in conformitate cu un acord existent intre ambele persoane impozabile;

b) persoana impozabila care expediaza sau transporta bunurile nu si-a stabilit activitatea economica si nici nu are un sediu fix in statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile;

c) persoana impozabila careia ii sunt destinate a fi livrate bunurile este identificata in scopuri de TVA in statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile si atat identitatea sa, cat si codul de inregistrare in scopuri de TVA care i-a fost atribuit de statul membru respectiv sunt cunoscute de persoana impozabila mentionata la lit. b) in momentul in care incepe expedierea sau transportul bunurilor. In situatia in care bunurile sunt expediate din alt stat membru in Romania, codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile careia ii sunt destinate bunurile, este reprezentat de codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit conform art. 316 sau 317;
 
d) persoana impozabila care expediaza sau transporta bunurile inregistreaza transferul bunurilor in registrul pe care trebuie sa il pastreze, in cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate din Romania in alt stat membru, sau, in cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate din alt stat membru in Romania, in registrul corespunzator prevazut in legislatia acelui stat membru si include identitatea persoanei impozabile care achizitioneaza bunurile, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit acesteia de statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile in Declaratia recapitulativa (Formular nr. 390) sau la corespondentul acesteia din legislatia statului membru din care sunt expediate sau transportate bunurile.
 
In cazul in care sunt indeplinite aceste conditii si transferul dreptului de a dispune de bunuri ca proprietar catre persoana impozabila are loc in termen de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate, in momentul transferului se considera:
  • ca a fost realizata o livrare de bunuri scutita de TVA de catre persoana impozabila care a expediat sau a transportat bunurile, fie ea insasi, fie prin intermediul unei terte parti, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, si o achizitie intracomunitara in statul membru de destinatie;
  • ca a fost realizata o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania de catre persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile respective, in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, si o livrare intracomunitara in statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile.
Incetarea regimului special pentru bunuri la dispozitia clientului:
  1. In cazul in care in termen de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate, bunurile nu au fost livrate persoanei impozabile careia i-au fost destinate se considera ca:
-  are loc un transfer impozabil in ziua urmatoare expirarii perioadei de 12 luni, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, si o achizitie intracomunitara in statul membru de destinatie;

-  are loc o achizitie intracomunitara asimilata in ziua urmatoare expirarii perioadei de 12 luni, in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, si un transfer in statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile.
 
Exceptii de la aceasta regula:
  • nu se considera ca are loc un transfer impozabil in cazul in care se indeplinesc urmatoarele conditii:
  • dreptul de a dispune de bunuri nu a fost transferat, iar bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate, in termenul de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate; si
  • persoana impozabila care a expediat sau transportat bunurile inregistreaza returul acestora in registrul special.
  • In cazul in care in termenul de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate, persoana impozabila careia ii erau destinate a fi livrate bunurile este inlocuita cu o alta persoana impozabila, nu se considera ca are loc un transfer impozabil in momentul inlocuirii, cu urmatoarele conditii:
  • sunt indeplinite toate celelalte conditii aplicabile; si
  • inlocuirea se inregistreaza de catre persoana impozabila care a expediat sau transportat bunurile in registrul special.
  1. In cazul in care bunurile sunt livrate unei alte persoane decat persoana impozabila careia ii erau destinate a fi livrate bunurile sau celei cu care a fost inlocuita in conditiile mai sus redate, conditiile se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite imediat inainte de o astfel de livrare. 
  1. In cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate in alta tara decat statul membru din care au fost transferate initial, conditiile se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite imediat inainte de inceperea unei astfel de expedieri sau a unui astfel de transport in alta tara.
  1. In caz de distrugere, pierdere sau furt al bunurilor, conditiile se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite la data la care bunurile au fost efectiv pierdute, furate sau distruse sau, daca este imposibil sa se determine respectiva data, de la data in care s-a constatat lipsa sau distrugerea bunurilor.
 
Obligatiile persoanelor impozabile care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului
 
Fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului:
  • pastreaza un Registru care permite autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a articolului respectiv. Acest registru contine informatiile prevazute la art. 54 a alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
(a) statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile si data expeditiei sau transportului bunurilor;
 
(b) numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile careia ii sunt destinate bunurile, eliberat de statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile;
 
(c) statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile, numarul de identificare in scopuri de TVA al antrepozitarului, adresa antrepozitului in care sunt depozitate bunurile la sosire si data sosirii bunurilor in antrepozit;
 
(d) valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor care au sosit in antrepozit;
 
(e) numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care inlocuieste persoana mentionata la litera (b) daca sunt indeplinite conditiile pentru mentinerea regimului privind stocurile la dispozitia clientului;
 
(f) suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor livrate si data la care se efectueaza livrarea bunurilor mentionate la art. 17 a alin. (3) lit. (a) din Directiva 2006/112/CE si numarul de identificare in scopuri de TVA al cumparatorului;
 
(g) suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor si data aparitiei oricareia dintre situatiile care inceteaza aplicarea regimului si temeiul corespunzator;

(h) valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor returnate si data returnarii bunurilor – in cazul bunurilor returnate in cadrul termenului de 12 luni.
 
  • inscrie in Declaratia recapitulativa (Formularul nr. 390) informatii cu privire la identitatea si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanelor impozabile carora le sunt destinate bunurile expediate sau transportate in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului si cu privire la orice modificare a informatiilor furnizate. Declaratia recapitulativa se intocmeste pentru fiecare luna calendaristica in care sunt expediate sau transportate bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului.
 
Fiecare persoana impozabila careia i se livreaza bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului trebuie sa tina un registru care sa contina urmatoarele informatii:
 
(a) numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care transfera bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului;
 
(b) descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt destinate;
 
(c) data la care bunurile care ii sunt destinate sosesc in antrepozit;
 
(d) suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt livrate si data la care se efectueaza achizitia intracomunitara de bunuri;
 
(e) descrierea si cantitatea bunurilor si data la care bunurile sunt scoase din antrepozit din ordinul persoanei impozabile mentionate la litera (a);

(f) descrierea si cantitatea bunurilor distruse sau care lipsesc si data distrugerii, pierderii sau furtului bunurilor care au sosit anterior in antrepozit sau data la care s-a descoperit lipsa sau distrugerea bunurilor.
 
In cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate in regim de stocuri la dispozitia clientului la un antrepozitar diferit de persoana impozabila careia bunurile ii sunt destinate a fi livrate, nu este necesar ca registrul persoanei impozabile respective sa contina informatiile mentionate la literele (c), (e) si (f).
 
  1. Livrari successive in state membre
In cazul in care aceleasi bunuri sunt livrate succesiv si sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru direct de la primul furnizor la ultimul client din lant, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii efectuate catre operatorul intermediar. Prin exceptie, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii de bunuri efectuate de catre operatorul intermediar in cazul in care operatorul intermediar a comunicat furnizorului sau codul sau de inregistrare in scopuri de TVA care i-a fost eliberat de catre statul membru din care sunt expediate sau transportate bunurile.
In acest sens, operator intermediar inseamna un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza in numele sau.
 
Aceste masuri au fost adoptate la nivel european intrucat, din cauza dificultatilor de alocare a transportului intracomunitar livrarii corespunzatoare in cadrul operatiunilor in lant, existau abordari diferite in randul statelor membre, ceea ce putea duce la o impozitare dubla sau la lipsa impozitarii.
 
  1. Scutirea pentru livrari intracomunitare
Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a inscris livrarea intracomunitara in Declaratia recapitulativa (Formularul nr. 390) sau Declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente.
 
Astfel, se introduce, drept conditie de fond pentru aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare, depunerea si  completarea corecta a Declaratiei recapitulative (390), cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta, intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale.
 
Pe langa aceste propuneri din domeniul TVA, proiectul  prevede si transpunerea in Legislatia interna (Capitolul II Impozit pe profit din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal) a prevederilor Directivei 2016/1164, modificata prin Directiva 2017/952 referitoare la tratamentul neuniform al elementelor hibride.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre directiva tva

Iun302022

Comercializare produse in alte state. Aspecte fiscale

de Irina Dumitrescu valabil la 30 Iun 2022
Intrebare: Societatea noastra cu sediul social in Romania este inregistrat in scop de TVA in Romania. Societatea doreste comercializarea produselor metalurgice in Slovenia. Produsele provin de la o firma din Turcia. Aprovizionarea se face pe cale maritima din TURCIA, marfurile sunt transportate din Turcia in portul din TRIESTE-ITALIA. Pe factura emisa de catre furnizorul din Turcia apare doar denumirea ...
Iun042021

Produse accizabile - sistemul OSS de la 01.07.2021

de Vera Constantin valabil la 04 Iun 2021
TVA
Intrebare: Sistemul One Stop Shop (OSS) aplicabil din 1 iulie 2021 se aplica si pentru vanzarile la distanta de produse accizabile?

Transpunerea modificarilor directivei TVA si celei referitoare la tratamentul neuniform al elementelor hibride

de Portal Codul Fiscal 28 Ian 2020
Romania, in calitatea de stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice masurile cuprinse de Directiva (UE) 2018/1910, Directiva 2019/475 si Directiva 2016/1164, modificata prin Directiva 2017/952 referitoare la tratamentul neuniform al elementelor hibride insa, desi la nivelul Uniuni Europene aceste masuri sunt aplicabile de la 01 ianuarie 2020 pana la aceasta data ele nu au fost transpuse ...
Vezi toate studiile de caz despre directiva tva keyboard_double_arrow_right
In data de 23 decembrie 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.