Tranzactiile intre Persoane Afiliate: Ghidul Principiului Valorii de Piata
25 Mar 2024
In lumea afacerilor, tranzactiile intre persoane afiliate reprezinta o realitate comuna, dar si o zona de interes special pentru autoritatile fiscale. Aceste tranzactii sunt strict reglementate de Codul fiscal, care impune aplicarea principiului valorii de piata pentru a asigura corectitudinea si transparenta fiscala. Art. 11 din Codul fiscal si normele sale de aplicare ofera un cadru detaliat pentru evaluarea si ajustarea acestor tranzactii, avand scopul de a preveni evitarea obligatiilor fiscale si de a promova o concurenta loiala.
Principiul Valorii de Piata si importanta sa
Acest principiu, esential in reglementarea tranzactiilor intre persoane afiliate, presupune ca tranzactiile intre aceste entitati trebuie sa reflecte conditiile si preturile care ar fi fost convenite intre parti independente, in conditii de piata libere si neinfluentate.
Ce este valoarea de piata?
Valoarea de piata reprezinta pretul la care un bun sau serviciu poate fi cumparat sau vandut intr-o piata competitiva, intre parti dispuse si informate corespunzator, fiecare actionand in interes propriu. Acest pret este influentat de cerere si oferta, fiind un indicator al valorii reale a unui bun sau serviciu in conditii de piata.
Importanta principiului valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate
1. Promovarea echitatii si transparentei: Prin aplicarea principiului valorii de piata, tranzactiile intre persoane afiliate sunt realizate intr-un mod echitabil, comparabil cu tranzactiile intre entitati independente, ceea ce contribuie la crearea unui cadru de afaceri transparent si la prevenirea practicilor de evaziune fiscala sau de transfer neadecvat al profiturilor intre jurisdictii fiscale diferite.
2. Asigurarea bazei fiscale corecte: Prin evaluarea si ajustarea tranzactiilor la valoarea de piata, baza de impozitare reflecta realitatea economica a tranzactiilor, aspect important pentru determinarea corecta a obligatiilor fiscale si pentru prevenirea erodarii bazei de impozitare.
3. Crearea unui mediu de afaceri competitiv: Principiul valorii de piata contribuie la asigurarea unei concurente loiale intre companii, indiferent de structura lor corporativa sau de relatiile dintre entitatile afiliate. Companiile sunt astfel incurajate sa se concentreze pe inovatie, eficienta si crestere sustenabila, in loc sa caute avantaje fiscale nejustificate.
Importanta principiului valorii de piata transcende simpla conformitate fiscala, avand implicatii profunde asupra echitatii si competitivitatii in mediul de afaceri, intelegerea si aplicarea corecta a acestui principiu, fiind esentiala pentru toate partile implicate, de la contribuabili pana la autoritatile fiscale.
Cand si cum se aplica ajustarile
Ajustarile sunt necesare atunci cand:
- exista discrepante semnificative intre preturile practicate in tranzactiile intre persoane afiliate si preturile care ar fi fost stabilite in conditii de piata libera;
- contribuabilul nu furnizeaza datele necesare pentru a evalua respectarea principiului valorii de piata. In lipsa informatiilor suficiente, autoritatile pot estima veniturile sau cheltuielile bazandu-se pe datele disponibile sau pe practicile de pret din sectorul relevant.
Procedura de Ajustare
1. In prima faza, se compara preturile tranzactiilor intre persoane afiliate cu preturile de pe piata sau cu preturile practicate in tranzactii similare intre parti independente.
2. Contribuabilul este obligat sa prezinte documentatia de preturi de transfer, care sa justifice metodologia de stabilire a preturilor si conformitatea acestora cu principiul valorii de piata.
3. In cazul in care se constata abateri de la principiul valorii de piata si contribuabilul nu reuseste sa furnizeze o justificare reala, credibila, autoritatile fiscale pot ajusta sumele raportate ca venituri sau cheltuieli, astfel incat acestea sa reflecte nivelul preturilor de piata.
Impactul Ajustarilor
Ajustarile efectuate de autoritatile fiscale pot avea impact semnificativ asupra rezultatului fiscal al entitatilor afiliate, influentand atat obligatiile fiscale cat si relatiile dintre entitatile grupului. In plus, nerespectarea obligatiilor de documentare si raportare poate conduce la penalitati si dobanzi.
Metodele de stabilire a valorii de piata
Cele cinci metode principale de evaluare a valorii de piata a tranzactiilor intre persoane afiliate sunt:
- Metoda Compararii Preturilor
- Metoda Cost Plus
- Metoda Pretului de Revanzare
- Metoda Marjei Nete
- Metoda Impartirii Profitului
Fiecare dintre aceste metode are avantajele si limitarile sale si poate fi mai potrivita in anumite circumstante decat in altele. Alegerea metodei cea mai adecvata nu este doar o chestiune de conformitate, ci si una strategica, care poate influenta semnificativ rezultatele financiare ale entitatilor implicate.
Concluzii:
Contabilizarea rezultatelor fiscale ale relatiilor intre persoanele afiliate (adesea tumultuoase) necesita o busola fiabila, iar principiul valorii de piata ofera exact aceasta solutie. Respectarea acestui principiu este o cerinta legala si totodata o manifestare a angajamentului fata de o practica de afaceri etica si transparenta. Intr-un mediu de afaceri tot mai scrutat de autoritatile fiscale, alinierea preturilor de transfer la standardele valorii de piata devine esentiala pentru evitarea riscurilor fiscale si pentru promovarea unei concurente loiale.
Constientizarea importantei si impactul respectarii principiului valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate reprezinta fundatia pe care se construieste o strategie fiscala robusta si sustenabila, esentiala pentru orice entitate care aspira la succes pe termen lung in peisajul economic actual.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre tranzactii afiliati
Calculul rezultatului fiscal
de
Profeanu Laura
29 Feb 2024
Reguli generale (art. 19 din Codul fiscal)
Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre venituri si cheltuieli, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, precum si pierderile fiscale care se recupereaza conform art. 31 ...
Nov262023
Aspecte fiscale privind creditarea societatii de catre asociati. Operatiuni desfasurate de un cabinet stomatologic.
de
Irina Dumitrescu
valabil la 26 Nov 2023
Intrebare: 1.Societate comerciala construieste un imobil pentru cabinet stomatologic, investitia este suportata de administrator prin creditare firma. Societatea este obligata sa plateasca dobanda chiar daca administratorul nu are pretentii la dobanda? Dar daca administratorul are 2 societati cu profile diferite poate sa se crediteze intre ele si daca in aceasta situatie este obligatoriu sa se perceapa ...
Nov012023
Tranzactii intre partile afiliate
de
Elena Garofil
valabil la 01 Nov 2023
Intrebare: Actionarul majoritar al societatii LM (o persoana fizica) este si actionar si administrator 45% si in firma RM. Societatea LM este actionar majoritar in societatile MTS si BP. Societatea RM emite facturi de vanzare produse vestimentare catre societatile MTS si BP cu pret per item = pret de achizitie plus o suma minora (un fel de pret de dumping / related parties). Pana acum, actionarii societatii ...
Oct232022
Deductibilitate cheltuieli cu servicii de management
de
Olga Crevelescu
valabil la 23 Oct 2022
Intrebare: Societatea A are ca obiect de activitate comert cu produse petroliere. Societatea B are ca obiect de activitate de consultanta si management. Societatea B incheie un contract de management cu societatea A, prin care Societatea A plateste Societatii B un procent din cresterea cifrei de afaceri de la o perioada la alta (se analizeaza pe un an fiscal). Pentru emiterea facturii de prestare de ...
Sep192022
Obligatia dosarului preturilor de transfer pentru vanzare teren de la persoana fizica asociat unic la societate
de
Alexandru Palaghia
valabil la 19 Sep 2022
Intrebare: Vin catre d-voastra cu urmatoarea intrebare: persoana fizica, proprietar de teren construibil, intravilan, vrea sa vanda societatii acest teren. Mentionez ca este asociat unic in societatea cu profil constructii. Fiind persoana afiliata, in ce conditii trebuie facuta tranzactia fara a fi necesara intocmirea dosarului preturilor de transfer? Ce implicatii juridice si fiscale ar avea aceasta ...
Aug192022
Profesionist contabil angajat. Intocmire dosar preturi de transfer
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 19 Aug 2022
Intrebare: Profesionistul contabil (expert contabil si consultant fiscal), salariat in cadrul unei societati comerciale ce desfasoara tranzactii cu parti afiliate, poate intocmi si semna dosarul preturilor de transfer pentru societatea respectiva doar in baza contractului de munca?
Vezi toate studiile de caz despre tranzactii afiliati keyboard_double_arrow_right