UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale
28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante).
Directiva 2011/7/UE (adoptata la 16 februarie 2011) a fost un pas important in combaterea intarzierii platilor in tranzactiile comerciale. Aceasta directiva a fost o reformare a Directivei 2000/35/CE si a avut ca obiectiv principal protejarea intreprinderilor, in special a IMM-urilor, impotriva efectelor negative ale intarzierilor de plata.
Recent (12 septembrie 2023) a fost publicata aceasta propunere de regulament (pentru a abroga Directiva 7/2011) care aduce modificari semnificative, cum ar fi:
- Reducerea termenului de plata la 30 de zile
- Penalitati automate pentru intarzieri
Aceasta masura se bazeaza pe principiul ca debitorul unei obligatii de plata este obligat la plata de penalitati de intarziere, acestea datorandu-se automat si fara alte formalitati. Cu o penalizare fixa de 50 de euro pentru fiecare tranzactie intarziata, regulamentul urmareste sa descurajeze intarzierile si sa compenseze creditorii pentru costurile si inconvenientele associate (in prezent este 40 euro).
- Clauze contractuale nule
In propunerea de regulament, nulitatea anumitor clauze contractuale este specificata in Art. 9. Conform acestui articol, sunt considerate nule urmatoarele practici contractuale:
- Stabilirea perioadei de plata cu incalcarea Art. 3 (30 calendar days).
- Excluderea sau limitarea dreptului creditorului de a obtine dobanda pentru plata intarziata (prevazuta in Art. 5) sau dreptul de a obtine compensatie pentru costurile de recuperare prevazute in Art. 8 (50 euro).
- Extinderea duratei procedurii de verificare sau acceptare peste termenul stabilit in Art. 3(30 calendar days).
Aceste prevederi sunt menite sa asigure echitatea in tranzactiile comerciale, limitand practicile care ar putea avantaja debitorii in detrimentul creditorilor.
Procedura rapida de recuperare a creantelor
Un aspect inovator al propunerii este crearea unei proceduri rapide pentru recuperarea creantelor. Aceasta permite creditorilor sa obtina un titlu executoriu in maxim 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii, accelerand astfel procesul de recuperare a datoriilor necontestate.
Impactul asupra intreprinderilor din UE si Romania
Schimbarile propuse de regulament, vor avea un impact semnificativ asupra modului in care intreprinderile din UE, inclusiv cele din Romania, isi gestioneaza tranzactiile comerciale. Intreprinderile vor trebui sa se adapteze la noul cadru legislativ, ajustandu-si procesele interne pentru a respecta termenele mai scurte de plata si pentru a se conforma noilor reglementari referitoare la penalitatile pentru intarzieri.
Context si obiective
UE se confrunta cu o provocare majora: fluxul de plati intarziat in tranzactiile comerciale, o problema cu impact substantial asupra economiei, in special a intreprinderilor mici si mijlocii. Conform memorandumului explicativ al propunerii de regulament, anual se emit in UE aproximativ 18 miliarde de facturi, cu mai mult de 500 de facturi emise in fiecare secunda. Aceste intarzieri afecteaza lichiditatile intreprinderilor si complica situatia financiara, afectand competitivitatea si rentabilitatea. Asimetriile de putere in negocieri intre marii clienti si furnizori mai mici contribuie la aceasta problema, fortand adesea furnizorii sa accepte termeni neloiali de plata. Noua propunere a UE vizeaza abordarea acestor deficiente si imbunatatirea disciplinei de plata in tranzactiile comerciale, protejand companiile de efectele intarzierilor de plata.
Impactul asupra Intreprinderilor Romanesti
Modificarile propuse vor influenta activitatea entitatilor din Romania prin amendamentele aduse Legii 72/2013. Prin aceasta propunere de regulament, UE isi propune sa limiteze tendinta intarzierilor in plati si sa promoveze o cultura a platilor prompte si eficiente. Schimbarile sunt menite sa creeze un mediu de afaceri mai sigur si sa sprijine sustenabilitatea financiara. Totodata, reducerea termenelor de plata, ar putea conduce la o crestere a preturilor, cauzata de faptul ca termenele mai scurte de plata pot pune presiune suplimentara asupra lichiditatilor intreprinderilor. Intr-un efort de a mentine un flux de numerar rapid si de a compensa perioadele de plata mai scurte, intreprinderile pot fi nevoite sa-si majoreze preturile pentru a acoperi costurile mai ridicate ale capitalului de lucru sau ale finantarii.
Revizuirea Directivei privind Plata Intarziata a fost inclusa in programul de lucru al Comisiei pentru 2023 sub obiectivul A Europe fit for the Digital Age (O Europa pregatita pentru Era Digitala).
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right