Un nou cadru de guvernanta corporativa pentru intreprinderile publice din Romania a fost stabilit prin Legea nr. 48/2025

Publicata in Monitorul Oficial nr. 340 din 16 aprilie 2025 si intrand in vigoare la 19 aprilie 2025, Legea nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privata a statului redefineste modul in care statul roman, respectiv unitatile administrativ-teritoriale (UAT), isi exercita calitatea de actionar, asociat sau proprietar in cadrul intreprinderilor publice. Aceasta noua reglementare, are ca obiectiv general cresterea performantei, sustenabilitatii si transparentei in sectorul intreprinderilor publice, contribuind astfel la o economie competitiva, dar si la intarirea responsabilitatii fata de contribuabili.
1. Ce sunt intreprinderile publice si de ce sunt importante
Potrivit Capitolului I din Anexa la Lege, intreprinderile publice includ regii autonome si societati in care statul sau UAT-urile detin participatii majoritare, integrale sau de control. Aceste entitati functioneaza in domenii strategice precum energie, transporturi, resurse minerale si protectia mediului si sunt considerate instrumente-cheie in dezvoltarea economica si in furnizarea de servicii publice de importanta majora.
2. Obiectivele noii politici publice de proprietate a statului
Legea defineste politica de proprietate privata ca fiind cadrul prin care Guvernul si UAT-urile stabilesc obiectivele urmarite in raport cu intreprinderile publice. Articolul II.4.2 stabileste ca obiectivul general este imbunatatirea guvernantei corporative prin promovarea profesionalismului, independentei si performantei managementului. Printre obiectivele specifice se numara:
- crearea unei structuri organizationale competitive (art. II.4.3.1);
- asigurarea unei cresteri economice durabile (art. II.4.3.2);
- consolidarea mecanismelor de transparenta si responsabilitate publica (art. II.4.3.3).
3. Masuri concrete pentru reorganizare si eficienta
Articolul II.4.3.1 prevede reorganizarea pana in 30 iunie 2027 a intreprinderilor publice care:
a) nu isi indeplinesc obiectul de activitate sau activitatea de baza este redusa sau;
b) au mai putin de 5 angajati sau;
c) sunt neprofitabile, fie ca urmare a faptului ca nu obtin venituri sau veniturile obtinute sunt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente si nu se justifica mentinerea acestora din punct de vedere social.
Conditiile mentionate nu au caracter cumulativ, iar masurile de reducere a numarului intreprinderilor publice se dispun in masura in care nu este afectata securitatea nationala.
In ceea ce priveste regiile autonome care desfasoara in principal activitati economice, autoritatile publice tutelare competente vor putea dispune reorganizarea acestora prin divizarea activitatilor de serviciu public de cele comerciale, urmand ca activitatile comerciale divizate sa fie organizate in societati pe actiuni sau in societati cu raspundere limitata.
4. Transparenta totala si raportare publica
Art. II.4.3.3 introduce obligatia pentru toate intreprinderile publice de a publica anual pe site-ul propriu:
- rapoarte financiare;
- rapoarte de sustenabilitate privind impactul economic, social si de mediu;
- remuneratiile directorilor si administratorilor;
- costurile serviciilor publice si sursele de finantare.
Aceasta transparenta este menita sa consolideze increderea publica si sa permita monitorizarea activitatii de catre actionari, cetateni si institutii.
5. AMEPIP - institutia-cheie in supravegherea intreprinderilor publice
Capitolul III din Anexa la lege detaliaza rolul Agentiei pentru Monitorizarea si Evaluarea Performantelor Intreprinderilor Publice (AMEPIP). Aceasta devine garantul aplicarii politicii de proprietate si al guvernantei corporative, avand atributii precum:
- elaborarea si actualizarea politicii publice de proprietate (art. III.1, lit. a);
- colectarea si publicarea indicatorilor de performanta (lit. c);
- monitorizarea politicii de remunerare (lit. g);
- participarea la selectia administratorilor (lit. d);
- aplicarea de sanctiuni pentru abateri (lit. k).
AMEPIP va gestiona un "Tablou de bord" informatic, accesibil publicului, in care vor fi afisati indicatorii-cheie de performanta ai fiecarei intreprinderi publice (art. II.4.3.3).
6. Armonizarea cu standardele internationale
Legea se aliniaza la principiile OCDE privind guvernanta intreprinderilor de stat si prevede corelarea cu legislatia specifica, inclusiv:
- OUG nr. 109/2011 si Legea nr. 111/2016 (guvernanta corporativa);
- Codul Bursei de Valori Bucuresti pentru societatile listate;
- Regulamentele ASF pentru institutiile din piata financiara.
7. Perspective pentru dezvoltarea pietei de capital
In contextul listarii cu succes a Hidroelectrica, legea incurajeaza diversificarea actionariatului si listarea altor intreprinderi publice pe piata de capital pana in 2026 (art. II.3.3), ca mijloc de:
- crestere a capitalizarii bursiere;
- atragere de investitori privati;
- eficientizare a guvernantei si transparentei.
Concluzie
Legea nr. 48/2025 ofera un cadru strategic si operational solid pentru o reforma profunda a sectorului intreprinderilor publice si promoveaza o noua filozofie a statului ca actionar: informat, responsabil si orientat spre performanta si sustenabilitate. De implementarea coerenta a noii politici va depinde capacitatea Romaniei de a transforma intreprinderile de stat din surse de vulnerabilitate fiscala in piloni ai dezvoltarii economice.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!