Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2025

Un nou cadru de guvernanta corporativa pentru intreprinderile publice din Romania a fost stabilit prin Legea nr. 48/2025

17 Apr 2025

Publicata in Monitorul Oficial nr. 340 din 16 aprilie 2025 si intrand in vigoare la 19 aprilie 2025, Legea nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privata a statului redefineste modul in care statul roman, respectiv unitatile administrativ-teritoriale (UAT), isi exercita calitatea de actionar, asociat sau proprietar in cadrul intreprinderilor publice. Aceasta noua reglementare, are ca obiectiv general cresterea performantei, sustenabilitatii si transparentei in sectorul intreprinderilor publice, contribuind astfel la o economie competitiva, dar si la intarirea responsabilitatii fata de contribuabili.

1. Ce sunt intreprinderile publice si de ce sunt importante

Potrivit Capitolului I din Anexa la Lege, intreprinderile publice includ regii autonome si societati in care statul sau UAT-urile detin participatii majoritare, integrale sau de control. Aceste entitati functioneaza in domenii strategice precum energie, transporturi, resurse minerale si protectia mediului si sunt considerate instrumente-cheie in dezvoltarea economica si in furnizarea de servicii publice de importanta majora.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Conform art. II.3 din anexa, ratiunile detinerii acestor participatii sunt multiple: de la asigurarea controlului asupra resurselor naturale, pana la mentinerea infrastructurii de baza si asigurarea furnizarii unor servicii publice in conditii de eficienta si accesibilitate.

2. Obiectivele noii politici publice de proprietate a statului

Legea defineste politica de proprietate privata ca fiind cadrul prin care Guvernul si UAT-urile stabilesc obiectivele urmarite in raport cu intreprinderile publice. Articolul II.4.2 stabileste ca obiectivul general este imbunatatirea guvernantei corporative prin promovarea profesionalismului, independentei si performantei managementului. Printre obiectivele specifice se numara:

  • crearea unei structuri organizationale competitive (art. II.4.3.1);
  • asigurarea unei cresteri economice durabile (art. II.4.3.2);
  • consolidarea mecanismelor de transparenta si responsabilitate publica (art. II.4.3.3).

3. Masuri concrete pentru reorganizare si eficienta

Articolul II.4.3.1 prevede reorganizarea pana in 30 iunie 2027 a intreprinderilor publice care:

a) nu isi indeplinesc obiectul de activitate sau activitatea de baza este redusa sau;

b) au mai putin de 5 angajati sau;

c) sunt neprofitabile, fie ca urmare a faptului ca nu obtin venituri sau veniturile obtinute sunt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente si nu se justifica mentinerea acestora din punct de vedere social.

Conditiile mentionate nu au caracter cumulativ, iar masurile de reducere a numarului intreprinderilor publice se dispun in masura in care nu este afectata securitatea nationala.

In ceea ce priveste regiile autonome care desfasoara in principal activitati economice, autoritatile publice tutelare competente vor putea dispune reorganizarea acestora prin divizarea activitatilor de serviciu public de cele comerciale, urmand ca activitatile comerciale divizate sa fie organizate in societati pe actiuni sau in societati cu raspundere limitata.

4. Transparenta totala si raportare publica

Art. II.4.3.3 introduce obligatia pentru toate intreprinderile publice de a publica anual pe site-ul propriu:

  • rapoarte financiare;
  • rapoarte de sustenabilitate privind impactul economic, social si de mediu;
  • remuneratiile directorilor si administratorilor;
  • costurile serviciilor publice si sursele de finantare.

Aceasta transparenta este menita sa consolideze increderea publica si sa permita monitorizarea activitatii de catre actionari, cetateni si institutii.

5. AMEPIP - institutia-cheie in supravegherea intreprinderilor publice

Capitolul III din Anexa la lege detaliaza rolul Agentiei pentru Monitorizarea si Evaluarea Performantelor Intreprinderilor Publice (AMEPIP). Aceasta devine garantul aplicarii politicii de proprietate si al guvernantei corporative, avand atributii precum:

  • elaborarea si actualizarea politicii publice de proprietate (art. III.1, lit. a);
  • colectarea si publicarea indicatorilor de performanta (lit. c);
  • monitorizarea politicii de remunerare (lit. g);
  • participarea la selectia administratorilor (lit. d);
  • aplicarea de sanctiuni pentru abateri (lit. k).

AMEPIP va gestiona un "Tablou de bord" informatic, accesibil publicului, in care vor fi afisati indicatorii-cheie de performanta ai fiecarei intreprinderi publice (art. II.4.3.3).

6. Armonizarea cu standardele internationale

Legea se aliniaza la principiile OCDE privind guvernanta intreprinderilor de stat si prevede corelarea cu legislatia specifica, inclusiv:

  • OUG nr. 109/2011 si Legea nr. 111/2016 (guvernanta corporativa);
  • Codul Bursei de Valori Bucuresti pentru societatile listate;
  • Regulamentele ASF pentru institutiile din piata financiara.

7. Perspective pentru dezvoltarea pietei de capital

In contextul listarii cu succes a Hidroelectrica, legea incurajeaza diversificarea actionariatului si listarea altor intreprinderi publice pe piata de capital pana in 2026 (art. II.3.3), ca mijloc de:

  • crestere a capitalizarii bursiere;
  • atragere de investitori privati;
  • eficientizare a guvernantei si transparentei.

Concluzie

Legea nr. 48/2025 ofera un cadru strategic si operational solid pentru o reforma profunda a sectorului intreprinderilor publice si promoveaza o noua filozofie a statului ca actionar: informat, responsabil si orientat spre performanta si sustenabilitate. De implementarea coerenta a noii politici va depinde capacitatea Romaniei de a transforma intreprinderile de stat din surse de vulnerabilitate fiscala in piloni ai dezvoltarii economice.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre institutii publice

Voucherele de vacanta in 2025: un nou mecanism pentru angajatii din sectorul public cu venituri sub 8.000 lei net

de Profeanu Laura 18 Apr 2025
Guvernul a aprobat, in sedinta din 16 aprilie 2025, un nou mecanism pentru acordarea voucherelor de vacanta destinate exclusiv angajatilor din sectorul bugetar, cu salarii nete de pana la 8.000 de lei. Masura are un dublu rol – social si economic – urmarind stimularea turismului intern, dar si sprijinirea angajatilor cu venituri mai reduse din administratia publica. Cine ...

Cand devin institutiile publice platitoare de TVA? Ghid practic pentru inregistrare

de Profeanu Laura 27 Mar 2025
Un nou ghid pus la dispozitie de ANAF clarifica o intrebare frecventa: sunt institutiile publice obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA? Raspunsul este: depinde de activitatile desfasurate. Institutiile publice – in afara TVA… dar nu intotdeauna Ca regula generala, institutiile publice nu sunt persoane impozabile in scopuri de TVA pentru activitatile desfasurate in ...
21Mar2025

Deductibilitate cheltuieli creante datorate de institutii publice scoase din evidenta

de Gina Popescu valabil la 21 Mar 2025
Intrebare: 1. Societatea a avut de recuperat de la CASMB indemnizatii de concediu medical pe mai multi ani. Am primit in cont o suma de bani, fiind mentionate lunile si anul pentru care a fost achitata suma, dar suma virata a fost mai mica decat creanta aferenta lunilor respective. Cei de la CASMB nu ofera alte amanunte in legatura cu suma nevirata (e.g. luna aferenta, certificatul medical etc). ...
03Mar2025

Impozitul pe mijloacele de transport folosite exclusiv pentru interventii in situatii de urgenta

de Profeanu Laura valabil la 03 Mar 2025
Intrebare: Societatea noastra detine un autovehicul special care este destinat, in principal, tractarii remorcilor grele. O alta societate din acest domeniu ne-a atras atentia asupra faptului ca acest tip de autovehicul poate fi scutit de la plata impozitului. Prin urmare, am depus cerere la primaria locala, avand la baza Legea 227/2015, art. 469, alin. 1, punctul j, referitor la scutirea de la plata ...
24Feb2025

Auditul public intern la institutii publice

de Profeanu Laura valabil la 24 Feb 2025
Intrebare: Societate infiintata cu cod caen 8559, avand administrator si angajat cu studii superioare si vechime de peste 20 de ani in specialitate economice, ar vrea sa realizeze si audit intern la institutii publice, in speta, primarii. Va rog sa-mi spuneti codul CAEN si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca societatea, cat si angajatii.
12Feb2025

Acordare tichete de masa, conform OUG 1562024

de Florentina Buzea valabil la 12 Feb 2025
Intrebare: Suntem un institut de cercetare dezvoltare ce functionam in baza HG 637/2003, art. 1, alin. 2 si OG 57/2002, va rugam sa ne spuneti in ce masura este legala acordarea tichetelor de masa in anul 2025 in contextul aplicarii OUG 156/2024. Multumim.
Vezi toate studiile de caz despre institutii publice keyboard_double_arrow_right