Uniformizarea legislatiei UE impotriva spalarii banilor: Noi reguli obligatorii pentru entitatile raportoare din Romania din 2027

24 Iun 2024
UE se pregateste pentru o schimbare majora in combaterea spalarii banilor, incepand cu iulie 2027. Acesta este momentul cand toate firmele din statele membre vor trebui sa se conformeze unui cadru legal unitar, marcand o evolutie semnificativa fata de sistemul actual, bazat pe directive transpuse la nivel national.
Actuala Directiva 849/2015, care reglementeaza prevenirea spalarii banilor, este in vigoare pana in iulie 2027. De la acea data, regulile vor fi cuprinse intr-un regulament direct aplicabil in toate statele membre, eliminand astfel discrepantele legislative intre tarile UE.
In Romania, directiva este transpusa prin Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, care prevede la art. 13, urmatoarele masuri standard de cunoastere a clientelei:
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a aplica masurile standard de cunoastere a clientelei in urmatoarele situatii:
a) la stabilirea unei relatii de afaceri;
1. in valoare de cel putin echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
2. care constituie un transfer de fonduri, in valoare de peste 1.000 euro;
c) in cazul persoanelor care comercializeaza bunuri, in calitate de profesionisti, atunci cand efectueaza tranzactii ocazionale in numerar in valoare de cel putin 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
d) cand exista suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, indiferent de incidenta prevederilor derogatorii de la obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei si de valoarea operatiunii;
e) daca exista indoieli privind veridicitatea sau suficienta informatiilor de identificare deja detinute despre client sau beneficiarul real.
Transferul de fonduri este definit de art. 3 pct. 9 din Regulamentul (UE) 2015/847 al Parlamentului European ca fiind orice tranzactie efectuata, cel putin partial, prin mijloace electronice in numele unui platitor prin intermediul unui prestator de servicii de plata, pentru a se pune fonduri la dispozitia beneficiarului platii prin intermediul unui prestator de servicii de plata, indiferent daca platitorul si beneficiarul platii sunt sau nu aceeasi persoana si indiferent daca prestatorul de servicii de plata al platitorului si prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii sunt identici, inclusiv:
- transferuri de credit;
- debitari directe;
- remiteri de bani, indiferent daca sunt interne sau transfrontaliere;
- transferuri efectuate utilizand un card de plata, un instrument de moneda electronica sau un telefon mobil sau orice alt dispozitiv digital sau informatic preplatit sau cumparat cu abonament, cu caracteristici similar.
Noi reglementari
Noul cadru legal include doua regulamente principale (care se aplica direct si in Romania, fara a fi necesara o transpunere prin alte acte normative) si o directiva (care trebuie transpusa in legislatie pentru a produce efecte la nivel national):
- Regulamentul 1.624/2024 - Stabileste obligatiile direct aplicabile sectorului privat pentru combaterea spalarii banilor;
- Regulamentul 1.620/2024 - Prevede infiintarea unei noi autoritati europene, ACSB, care va supraveghea si coordona eforturile de prevenire a spalarii banilor la nivelul UE: Autoritatea pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului;
- Directiva 1.640/2024 - Se concentreaza pe organizarea autoritatilor nationale competente, care vor colabora cu ACSB pentru implementarea efectiva a regulamentelor.
Noutatile aduse de noul Regulament
Fata de actuala Lege 129/2019, Regulamentul introduce o serie de noi reguli, printre care:
- Plafonul de 10.000 de euro pentru platile in numerar, valabil in intreaga UE.
- Reguli stricte pentru criptomonede, inclusiv identificarea detinatorilor si interzicerea conturilor anonime.
- Obligatia firmelor de a numi minim doi responsabili pentru aplicarea legislatiei privind prevenirea spalarii banilor, cu evaluari periodice ale personalului implicat.
Rolul ACSB
Noua autoritate europeana pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB) care va fi operationala din 2026, va juca un rol decisiv in asigurarea aplicarii uniforme a regulilor in toate statele membre, va colabora strans cu autoritatile nationale, urmand a se finantata prin contributii de la UE si taxe de supraveghere colectate de la institutii financiare.
Implicatii pentru entitatile raportoare din Romania
Entitatile rapotoare din Romania (prevazute la art. 5 din Legea 129/2019) trebuie sa se pregateasca pentru aceste schimbari, care impun o abordare mai eficienta a prevenirii spalarii banilor in cadrul UE, potrivit art. 56 din Directiva 1640/2024:
(1) Statele membre se asigura ca supraveghetorii sunt in masura sa aplice masuri administrative unei entitati obligate in cazul in care identifica:
a) incalcari ale Regulamentelor fie separat, fie in combinatie cu sanctiuni pecuniare, pentru incalcari grave, repetate si sistematice;
b) deficiente la nivelul politicilor, procedurilor si controalelor interne ale entitatii obligate care pot avea drept rezultat incalcari ale regulamentelor, iar masurile administrative pot preveni producerea respectivelor incalcari sau pot reduce riscul producerii acestora;
c) faptul ca entitatea obligata are politici, proceduri si controale care nu sunt proportionale cu riscurile de spalare a banilor, de savarsire a unor infractiuni in domeniul spalarii banilor sau de finantare a terorismului, la care este expusa entitatea.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre spalarea banilor
28Mar2025
Beneficiar real ONG
de
Gina Popescu
valabil la 28 Mar 2025
Intrebare:
O asociatie non profit doreste sa redeschida contul la banca (a fost inchis pentru nedepunere actualizarea informatiilor), unde se solicita declaratia privind beneficiarul real.
E necesar sa fie depusa o astfel de declaratie in cazul ONG-urilor?
In caz ca da, cine se considera a fi beneficiarul real, (membrul fondator, secretarul)? Unde trebuie depusa aceasta declaratie?
Modificari importante pentru furnizorii de servicii de criptoactive: Noile reguli de prevenire a spalarii banilor
de
Profeanu Laura
17 Mar 2025
Reglementarile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor au fost recent actualizate in Romania prin Ordonanta de Urgenta nr. 10/2025, care a intrat in vigoare pe 13 martie 2025. Actualizarea vine ca urmare a necesitatii de aliniere la regulamentele europene privind criptoactivele - Regulamentul (UE) 2023/1.113 si Regulamentul (UE) 2023/1.114 - care impun obligatii extinse pentru ...
Noi actualizari privind listele tarilor riscante din perspectiva spalarii banilor si a necooperarii fiscale
de
Profeanu Laura
28 Feb 2025
Firmele romanesti trebuie sa fie atente la schimbarile legislative privind obligatiile fiscale si de raportare. La fiecare actualizare a listelor internationale privind jurisdictiile considerate riscante, firmele din Romania trebuie sa se conformeze noilor cerinte.
Doua astfel de liste importante, sunt:
Lista tarilor riscante din punct de vedere al spalarii banilor, elaborata de ...
Declaratia anuala privind beneficiarii reali - Cine are obligatia de depunere si care sunt termenele?
de
Profeanu Laura
21 Feb 2025
Odata cu aprobarea situatiilor financiare pentru anul 2024, anumite societati trebuie sa aiba in vedere si obligatia de a depune declaratia anuala privind beneficiarii reali. Desi, in general, aceasta declaratie nu mai este obligatorie pentru toate companiile, exista categorii specifice de societati care trebuie sa o depuna. Reglementarile privind acest aspect sunt prevazute in Legea nr. ...
Taxa anuala pentru prevenirea spalarii banilor: responsabilitati noi pentru companiile mari sub supravegherea ACSB
de
Profeanu Laura
05 Ian 2025
Uniunea Europeana a oficializat o reforma ampla in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului, care include si infiintarea Autoritatii pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB). Institutia va deveni operationala pana la sfarsitul anului 2025, conform Regulamentului (UE) 2024/1620.
Potrivit punctului 3 din Regulament, ar trebui sa fie ...
Propuneri de modificari la Legea prevenirii si combaterii spalarii banilor: Impact asupra profesionistilor si ONG-urilor
de
Profeanu Laura
21 Dec 2024
Recent, Executivul a aprobat un proiect de lege initiat de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), care aduce schimbari majore Legii nr. 129/2019. Aceste modificari, odata adoptate de Parlament si oficializate, vor afecta in mod direct modul in care entitatile raportoare aplica masurile de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului. ...
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right