Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 8 Septembrie 2024

Uniformizarea legislatiei UE impotriva spalarii banilor: Noi reguli obligatorii pentru entitatile raportoare din Romania din 2027

24 Iun 2024

UE se pregateste pentru o schimbare majora in combaterea spalarii banilor, incepand cu iulie 2027. Acesta este momentul cand toate firmele din statele membre vor trebui sa se conformeze unui cadru legal unitar, marcand o evolutie semnificativa fata de sistemul actual, bazat pe directive transpuse la nivel national.

Actuala Directiva 849/2015, care reglementeaza prevenirea spalarii banilor, este in vigoare pana in iulie 2027. De la acea data, regulile vor fi cuprinse intr-un regulament direct aplicabil in toate statele membre, eliminand astfel discrepantele legislative intre tarile UE.

In Romania, directiva este transpusa prin Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, care prevede la art. 13, urmatoarele masuri standard de cunoastere a clientelei:
(1) Entitatile raportoare au obligatia de a aplica masurile standard de cunoastere a clientelei in urmatoarele situatii:
a) la stabilirea unei relatii de afaceri;
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
b) la efectuarea tranzactiilor ocazionale:
1. in valoare de cel putin echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
2. care constituie un transfer de fonduri, in valoare de peste 1.000 euro;
c) in cazul persoanelor care comercializeaza bunuri, in calitate de profesionisti, atunci cand efectueaza tranzactii ocazionale in numerar in valoare de cel putin 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.
d) cand exista suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, indiferent de incidenta prevederilor derogatorii de la obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei si de valoarea operatiunii;
e) daca exista indoieli privind veridicitatea sau suficienta informatiilor de identificare deja detinute despre client sau beneficiarul real.

Transferul de fonduri este definit de art. 3  pct. 9 din Regulamentul (UE) 2015/847 al Parlamentului European ca fiind orice tranzactie efectuata, cel putin partial, prin mijloace electronice in numele unui platitor prin intermediul unui prestator de servicii de plata, pentru a se pune fonduri la dispozitia beneficiarului platii prin intermediul unui prestator de servicii de plata, indiferent daca platitorul si beneficiarul platii sunt sau nu aceeasi persoana si indiferent daca prestatorul de servicii de plata al platitorului si prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii sunt identici, inclusiv: 
   - transferuri de credit; 
   - debitari directe; 
   - remiteri de bani, indiferent daca sunt interne sau transfrontaliere; 
   - transferuri efectuate utilizand un card de plata, un instrument de moneda electronica sau un telefon mobil sau orice alt dispozitiv digital sau informatic preplatit sau cumparat cu abonament, cu caracteristici similar.

Noi reglementari

Noul cadru legal include doua regulamente principale (care se aplica direct si in Romania, fara a fi necesara o transpunere prin alte acte normative) si o directiva (care trebuie transpusa in legislatie pentru a produce efecte la nivel national):
- Regulamentul 1.624/2024 - Stabileste obligatiile direct aplicabile sectorului privat pentru combaterea spalarii banilor;
- Regulamentul 1.620/2024 - Prevede infiintarea unei noi autoritati europene, ACSB, care va supraveghea si coordona eforturile de prevenire a spalarii banilor la nivelul UE: Autoritatea pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului;
- Directiva 1.640/2024 - Se concentreaza pe organizarea autoritatilor nationale competente, care vor colabora cu ACSB pentru implementarea efectiva a regulamentelor.

Noutatile aduse de noul Regulament

Fata de actuala Lege 129/2019, Regulamentul introduce o serie de noi reguli, printre care:
- Plafonul de 10.000 de euro pentru platile in numerar, valabil in intreaga UE.
- Reguli stricte pentru criptomonede, inclusiv identificarea detinatorilor si interzicerea conturilor anonime.
- Obligatia firmelor de a numi minim doi responsabili pentru aplicarea legislatiei privind prevenirea spalarii banilor, cu evaluari periodice ale personalului implicat.

Rolul ACSB

Noua autoritate europeana pentru Combaterea Spalarii Banilor si a Finantarii Terorismului (ACSB) care va fi operationala din 2026, va juca un rol decisiv in asigurarea aplicarii uniforme a regulilor in toate statele membre, va colabora strans cu autoritatile nationale, urmand a se finantata prin contributii de la UE si taxe de supraveghere colectate de la institutii financiare.

Implicatii pentru entitatile raportoare din Romania

Entitatile rapotoare din Romania (prevazute la art. 5 din Legea 129/2019) trebuie sa se pregateasca pentru aceste schimbari, care impun o abordare mai eficienta a prevenirii spalarii banilor in cadrul UE, potrivit art.  56 din Directiva 1640/2024:
(1) Statele membre se asigura ca supraveghetorii sunt in masura sa aplice masuri administrative unei entitati obligate in cazul in care identifica:
a) incalcari ale Regulamentelor fie separat, fie in combinatie cu sanctiuni pecuniare, pentru incalcari grave, repetate si sistematice;
b) deficiente la nivelul politicilor, procedurilor si controalelor interne ale entitatii obligate care pot avea drept rezultat incalcari ale regulamentelor, iar masurile administrative pot preveni producerea respectivelor incalcari sau pot reduce riscul producerii acestora;
c) faptul ca entitatea obligata are politici, proceduri si controale care nu sunt proportionale cu riscurile de spalare a banilor, de savarsire a unor infractiuni in domeniul spalarii banilor sau de finantare a terorismului, la care este expusa entitatea.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre spalarea banilor

Aug152024

Imprumuturi intre societati

de Vera Constantin valabil la 15 Aug 2024
Intrebare: Societatea A, SRL, micro, activitate 4619, are lichiditati din activitate si din 2 linii de credit. Vrea sa imprumute societatea B cu o suma de bani. Administratorii/ asociatii sunt frati, societatea B nu ar putea obtine imprumut bancar deoarece are cateva luni de la infiintare. Poate acorda imprumutul? Este legal? Daca da, este obligatoriu sa fie acordat cu dobanda? Este afiliere? Tranzactia ...

Schimbari importante in identificarea beneficiarilor reali, conform noului Regulament European nr. 1624/2024

de Profeanu Laura 12 Aug 2024
In contextul intensificarii eforturilor globale de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, Uniunea Europeana a adoptat Regulamentul 1624/2024, o noua legislatie menita sa consolideze transparenta si supravegherea activitatilor economice transfrontaliere. Regulamentul, care va intra in vigoare pe 10 iulie 2027, redefineste si extinde conceptul de beneficiar real, subliniind ...
Iul252024

Dosarul pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului. Entitati raportoare - experti contabili

de Profeanu Laura valabil la 25 Iul 2024
Intrebare: Suntem o societate de expertiza contabila si am fost anuntati ca vom avea control de la Oficiul de spalare al banilor. Va rog sa ne ajutati cu continutul dosarului pe care ar trebui sa-l pregatim. Intelegem din experienta altor colegi ca ar trebui sa avem un dosar pentru fiecare client privind ONSPB. Va multumim!
Apr052024

Asociat unic diferit de beneficiarul real

de Vera Constantin valabil la 05 Apr 2024
Intrebare: Daca o societate are ca asociat unic o persoana, dar beneficiarul real al societatii este fiica acestei persoane, care este si administratorul societatii, cum se procedeaza in acest fel? Se declara la Registrul Comertului beneficiarul real? Dividendele societatii vor putea fi virate catre beneficiarul real, dupa mentiunea la Registrul Comertului?
Mar312024

Plata dividendelor

de Anastasia Bogaciuc valabil la 31 Mar 2024
Intrebare: Un SRL are un sold mai mare de 50.000 lei in casa pe care e nevoit sa si-l transfere in banca sa-si dea dividende. Intrebare: Poate sa transfere acesti bani din contul curent in contul firmei? Ii are in banca in contul curent si doreste sa-i transfere direct de acolo apoi sa-i ridice din casierie. Care e plafonul ridicarii din casierie si daca considerati ca e nevoie raportare la spalarea ...
Mar272024

Holding financiar. Repere privind activitatea

de Otilia Roman valabil la 27 Mar 2024
Intrebare: Va rog frumos sa-mi spuneti cateva detalii despre contabilitatea unei firme, SRL romanesc care va avea in spate un holding american format din niste persoane fizice care doresc sa investeasca in SRL-ul romanesc printr-o entitate din Olanda. Acest SRL romanesc va avea in spate (ca singur asociat), acel holding american format si sustinut financiar de persoane fizice americane si romane. Daca ati ...
Vezi toate studiile de caz despre spalarea banilor keyboard_double_arrow_right
UE se pregateste pentru o schimbare majora in combaterea spalarii banilor, incepand cu iulie 2027. Acesta este momentul cand toate firmele din statele membre vor trebui sa se conformeze unui cadru legal unitar, marcand o evolutie semnificativa fata de sistemul actual, bazat pe directive transpuse la nivel national.