Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2025

Voucherele de vacanta in 2025: un nou mecanism pentru angajatii din sectorul public cu venituri sub 8.000 lei net

18 Apr 2025

Guvernul a aprobat, in sedinta din 16 aprilie 2025, un nou mecanism pentru acordarea voucherelor de vacanta destinate exclusiv angajatilor din sectorul bugetar, cu salarii nete de pana la 8.000 de lei. Masura are un dublu rol – social si economic – urmarind stimularea turismului intern, dar si sprijinirea angajatilor cu venituri mai reduse din administratia publica.

Cine beneficiaza de noul sistem?

Conform art. 2 din OUG 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta (in vigoare de la 24 februarie 2009 pana la 31 decembrie 2026) beneficiarii sunt doar salariatii din sistemul public care inregistreaza venituri nete sub plafonul de 8.000 lei.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Angajatii din mediul privat nu intra sub incidenta acestui program guvernamental, dar pot beneficia in continuare de vouchere de vacanta, daca angajatorul opteaza pentru acordarea acestora din fonduri proprii, in conditiile prevazute de art. 25 alin. 3 lit. c) din Codul fiscal.

Contributie proprie si utilizare exclusiva pentru turism intern

Noutatea sistemului consta in introducerea principiului cofinantarii: pentru fiecare leu acordat de stat, angajatul trebuie sa contribuie cu un leu din fonduri proprii. Astfel, pentru a putea utiliza integral suma de 800 de lei acordata de stat, beneficiarul trebuie sa participe cu alti 800 de lei, formand un pachet turistic de cel putin 1.600 de lei.

(2) Institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice (…), indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, precum si serviciile publice autonome de interes national, cu personalitate juridica, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune, republicata, acorda vouchere de vacanta in cuantum de 800 lei, in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, personalului ale carui salarii de baza nete din luna anterioara acordarii acestora sunt de pana la 8.000 lei. Voucherele de vacanta emise in cursul anului 2025 se utilizeaza pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achizitionate, respectiv 800 de lei pentru achizitionarea de pachete de servicii turistice in valoare de cel putin 1.600 lei.

Utilizarea fondurilor este conditionata de depunerea unei declaratii pe proprie raspundere, prin care angajatul se angajeaza sa utilizeze sumele exclusiv pentru servicii turistice in Romania, in unitati autorizate de Ministerul Economiei. Cheltuielile trebuie dovedite prin facturi emise prin sistemul RO e-Factura, ceea ce contribuie la transparenta mecanismului si la prevenirea utilizarii necorespunzatoare a fondurilor publice.

Cum functioneaza in practica?

1. Declaratie pe proprie raspundere – Angajatul completeaza si transmite angajatorului declaratia privind utilizarea sumei in scopuri turistice interne.

2. Incarcarea sumei – Pe cardul de vacanta se vireaza suma de 800 lei.

3. Cofinantare obligatorie – Angajatul trebuie sa contribuie cu o suma egala.

4. Document justificativ – Cheltuielile efectuate trebuie justificate prin facturi inregistrate in e-Factura, emise de unitati turistice autorizate.

5. Verificare si decontare – ANAF verifica automat eligibilitatea cheltuielilor.

Daca, de exemplu, angajatul utilizeaza un pachet turistic de doar 1.000 de lei, va putea folosi doar 500 de lei din suma oferita de stat, restul de 300 de lei ramanand disponibili pentru o alta achizitie eligibila in cursul anului.

Ce se intampla cu sumele neutilizate?

Sumele necheltuite nu pot fi pastrate la nesfarsit. Daca pana la finalul perioadei stabilite nu sunt utilizate in totalitate, diferenta nejustificata nu va mai putea fi folosita. Totusi, sistemul permite utilizarea fractionata a fondurilor, in functie de nevoile turistice ale beneficiarului, cu conditia pastrarii proportiei de 1:1 intre contributia proprie si suma din voucher.

Aspecte fiscale: voucherele raman impozabile

Desi valoarea acordata este de 800 lei, suma este supusa impozitului pe venit (10%) si CASS (10%), in total 20%, adica 160 de lei. Impozitul si contributia la CASS, se vor retine din salariul lunar al beneficiarului, in luna urmatoare acordarii voucherului. Cu alte cuvinte, desi angajatul primeste efectiv pe card cei 800 lei, din salariul urmator i se vor retine 160 lei, reprezentand impozituul si CASS.

Cand intra in vigoare?

Programul devine activ imediat dupa publicarea hotararii in Monitorul Oficial. Angajatorii din sectorul public vor transmite declaratiile, iar fondurile pot fi transferate pe cardurile de vacanta incepand chiar cu ziua urmatoare, in functie de procedurile interne de plata ale institutiei respective.

Concluzie

Noul mecanism de acordare a voucherelor de vacanta pentru angajatii cu salarii nete sub 8.000 lei din sectorul public reprezinta un pas spre responsabilizarea utilizarii fondurilor publice si incurajarea turismului intern fiind un exemplu de echilibru intre sprijinul social si eficienta fiscala, in contextul in care transparenta cheltuielilor publice este foarte importanta.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre institutii publice

Un nou cadru de guvernanta corporativa pentru intreprinderile publice din Romania a fost stabilit prin Legea nr. 48/2025

de Profeanu Laura 17 Apr 2025
Publicata in Monitorul Oficial nr. 340 din 16 aprilie 2025 si intrand in vigoare la 19 aprilie 2025, Legea nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privata a statului redefineste modul in care statul roman, respectiv unitatile administrativ-teritoriale (UAT), isi exercita calitatea de actionar, asociat sau proprietar in cadrul intreprinderilor publice. Aceasta noua ...

Cand devin institutiile publice platitoare de TVA? Ghid practic pentru inregistrare

de Profeanu Laura 27 Mar 2025
Un nou ghid pus la dispozitie de ANAF clarifica o intrebare frecventa: sunt institutiile publice obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA? Raspunsul este: depinde de activitatile desfasurate. Institutiile publice – in afara TVA… dar nu intotdeauna Ca regula generala, institutiile publice nu sunt persoane impozabile in scopuri de TVA pentru activitatile desfasurate in ...
21Mar2025

Deductibilitate cheltuieli creante datorate de institutii publice scoase din evidenta

de Gina Popescu valabil la 21 Mar 2025
Intrebare: 1. Societatea a avut de recuperat de la CASMB indemnizatii de concediu medical pe mai multi ani. Am primit in cont o suma de bani, fiind mentionate lunile si anul pentru care a fost achitata suma, dar suma virata a fost mai mica decat creanta aferenta lunilor respective. Cei de la CASMB nu ofera alte amanunte in legatura cu suma nevirata (e.g. luna aferenta, certificatul medical etc). ...
03Mar2025

Impozitul pe mijloacele de transport folosite exclusiv pentru interventii in situatii de urgenta

de Profeanu Laura valabil la 03 Mar 2025
Intrebare: Societatea noastra detine un autovehicul special care este destinat, in principal, tractarii remorcilor grele. O alta societate din acest domeniu ne-a atras atentia asupra faptului ca acest tip de autovehicul poate fi scutit de la plata impozitului. Prin urmare, am depus cerere la primaria locala, avand la baza Legea 227/2015, art. 469, alin. 1, punctul j, referitor la scutirea de la plata ...
24Feb2025

Auditul public intern la institutii publice

de Profeanu Laura valabil la 24 Feb 2025
Intrebare: Societate infiintata cu cod caen 8559, avand administrator si angajat cu studii superioare si vechime de peste 20 de ani in specialitate economice, ar vrea sa realizeze si audit intern la institutii publice, in speta, primarii. Va rog sa-mi spuneti codul CAEN si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca societatea, cat si angajatii.
12Feb2025

Acordare tichete de masa, conform OUG 1562024

de Florentina Buzea valabil la 12 Feb 2025
Intrebare: Suntem un institut de cercetare dezvoltare ce functionam in baza HG 637/2003, art. 1, alin. 2 si OG 57/2002, va rugam sa ne spuneti in ce masura este legala acordarea tichetelor de masa in anul 2025 in contextul aplicarii OUG 156/2024. Multumim.
Vezi toate studiile de caz despre institutii publice keyboard_double_arrow_right